50 Kreatywnych AD 2020 #historie | Maciej Piotrowski i Krzysztof Kacprzykowski – Nadwyraz.com

brief.pl 4 lat temu

Jak powstała marka Nadwyraz.com?

Nadwyraz.com to marka zrodzona z miłości do polszczyzny, literatury i kultury polskiej. Jesteśmy przyjaciółmi i znamy się od dziecka. Wychowywaliśmy się w Bieżuniu, małym miasteczku na Mazowszu. Na studia (niezwiązane z polonistyką) przeprowadziliśmy się do Warszawy, a potem obaj rozpoczęliśmy pracę w międzynarodowych firmach. Nic nie wskazywało na to, iż zmienimy swoje życia zawodowe o 180 stopni i zaczniemy tworzyć produkty propagujące polszczyznę i literaturę polską.

Wszystko zaczęło się od momentu, w którym Krzysiek stworzył stronę na Facebooku o nazwie Poprawna polszczyzna. Z niewielkiej inicjatywy po kilku latach powstał projekt społecznie odpowiedzialny, który dziś liczy ponad 350 tysięcy entuzjastów języka ojczystego, a założony w 2017 roku serwis Polszczyzna.pl odwiedzany jest przez przeszło milion czytelników miesięcznie.

Cele i misja projektu

Celem Macieja i Krzysztofa było stworzenie marki odzieżowej, z którą mogą utożsamić się wszystkie osoby ceniące piękno języka ojczystego i rodzimej kultury. Nadwyraz.com ma przekonywać Polaków, iż propagowanie dziedzictwa narodowego w kreatywny sposób jest cool. Bardziej cool od trzymania w szafie koszulek z napisem NEW YORK BROOKLYN 9454, podczas gdy Nowy Jork znamy wyłącznie z przygód młodego Kevina. Kolejne założenia to tworzenie wszystkiego od A do Ż w Polsce z najwyższej jakości materiałów, wspieranie rodzimych manufaktur oraz uzdolnionych osób, które współpracują z marką.

Droga do sukcesu

Uruchomienie sklepu zajęło około sześciu miesięcy. Był to czas przeznaczony na badanie rynku, wybór poddostawców (np. dostawcy dzianin, drukarnie, platforma sklepowa, pośrednicy płatności itd.), planowanie strategii działania marki, a także stworzenie pierwszej, dosyć skromnej kolekcji.

Początki były trudne. Za biuro służył stolik w kawiarni, gdzie spotykaliśmy się z laptopami, a za magazyn – pokój w mieszkaniu. Pierwsze zamówienia Maciek rozwoził na rowerze, szukając wolnych miejsc w paczkomatach. Robił to po pracy w korporacji, z której zrezygnował po kilku miesiącach, kiedy wysyłek przybywało coraz więcej i więcej. W końcu w rodzinnym Bieżuniu powstała profesjonalna sadyba. To stamtąd wysyłane są paczki nie tylko do każdego zakątka Polski, ale również do każdego miejsca na świecie.

Jednym z najbardziej przełomowych momentów w rozwoju Nadwyraz.com było podjęcie współpracy z Empikiem. Od 2019 roku produkty marki są dostępne stacjonarnie w wybranych salonach sieci Empik w całej Polsce, a także w sklepach ZOOM na polskich lotniskach.

Z jakimi trudnościami się zmierzyli? Jak sami mówią – nasycenie rynku nie pomaga. Mnogość sklepów internetowych wiąże się z tym, iż koszty reklamy i dotarcia do klienta stają się coraz wyższe.

Są jednak niezagospodarowane nisze, w których można znaleźć swoje miejsce, co udowadniamy. Innym istotnym wyzwaniem są rosnące koszty obsługi logistycznej.

Pomocna dłoń

Z pewnością jedną z przyczyn naszego sukcesu było to, iż nie startowaliśmy od zera. Mieliśmy bazę w postaci strony na Facebooku: Poprawna polszczyzna, którą śledzi ponad 350 tysięcy pasjonatów języka polskiego. Dzięki temu wiedzieliśmy, iż istnieje popyt na rzeczy, które chcemy produkować. Taka baza pozwoliła nam także na konsultacje społeczne naszych pomysłów. Każdy wzór przed wypuszczeniem do produkcji jest konsultowany z naszą społecznością.

Jak pandemia wpłynęła na Nadwyraz.com?

Bardzo gwałtownie podjęliśmy decyzję o poszerzeniu naszej oferty o dobrej jakości czarne maseczki bawełnianie z niebanalnymi nadrukami. Nasze maseczki z napisem DRAMAT, WELTSCHMERZ, JAK ŻYĆ? czy XD robią furorę zarówno w sieci, jak i na ulicach. Dzięki oryginalnym maseczkom marka Nadwyraz.com stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna.

Inspirują nas…

Nasze wzory bazują na inteligentnej zabawie słowem, żartach i łamańcach językowych. Wykorzystujemy bogactwo literatury i języka polskiego, które jest jak studnia bez dna – każdego dnia można wyciągnąć z niej coś nowego. Inspiracje czerpiemy z kilku źródeł:
– ze słowników, w których staramy się odnaleźć interesujące i trudne wyrazy, które chcemy uchronić przed zapomnieniem i którym chcemy dać drugą młodość,
– z sytuacji wprost z życia codziennego, np. wzór MÓW DO MNIE BRZYDKO.
– wiele pomysłów otrzymujemy również od naszych fanów, którzy chętnie angażują się w projekt.

Co dalej?

Maciej i Krzysztof mają w planach stałe poszerzanie naszego asortymentu, stworzenie kilku nowych kolekcji bazujących na autorach XX wieku oraz rozbudowanie kolekcji dziecięcej.

Na pytanie, jakiej rady udzieliliby startującym biznesom, na podstawie własnego doświadczenia Maciej i Krzysztof odpowiadają:

W naszym przypadku kluczowa była jasno określona strategia działania. Dokładnie założone miesięczne cele i budżet przeznaczony na działania marketingowe pozwoliły nam notować comiesięczny wzrost. Jednym z największych błędów startujących biznesów jest brak strategii działania i niedostateczne zbadanie rynku przed uruchomieniem swojego biznesu. Zanim założy się własny e-commerce, należy przede wszystkim wiedzieć, do kogo i w jaki sposób chce się dotrzeć. Uruchomienie strony i kampanii w Google AdWords, zwłaszcza z niskim budżetem, nie wystarczy. Należy być kreatywnym i aktywnie docierać do klientów, często w niestandardowy sposób, wykorzystując wszystkie możliwe kanały.

Strategia biznesowa nie powinna być nastawiona na przetrwanie, ale na wzrost i rozwój biznesu. W tak dynamicznie zmieniającym się świecie kluczowa jest elastyczność na wszystkich polach działania – od logistyki, przez obsługę klienta, aż po działania marketingowe. Firmy, które nie dostosują się do zmian, będą miały problem ze spełnieniem oczekiwań klienta, który gwałtownie przyzwyczaja się do nowinek.

Materiał powstał w ramach cyklu CKT Poleca, przy współpracy z Centrum Kreatywności Targowa.

Idź do oryginalnego materiału