1. Leroy Merlin
Leroy Merlin to nie tylko jeden z największych hipermarketów budowlanych, ale także popularny e-sklep z asortymentem dla osób planujących remont, budowę lub aranżację wnętrza. Swój sukces zawdzięcza m.in. działaniom content marketingowym, które w jego przypadku skupiają się przede wszystkim wokół bloga i YouTube’a.
Wspomniany blog, znajdujący się w zakładce „Porady”, został podzielony na wyraźne kategorie tematyczne, takie jak „Budowa”, „Remont” czy „Ogród”, co ułatwia czytelnikom odnajdywanie interesujących ich treści. Jak łatwo się domyślić, w każdej kategorii tematycznej potencjalni kupujący znajdą artykuły o charakterze poradnikowym, np. „Jakie panele na ogrzewanie podłogowe – rodzaje, parametry, montaż”.
Drugi content marketingowy filar Leroy Merlin to kanał na YouTubie, gdzie firma emituje odcinki serii rel=”nofollow” target=”_blank”„Sposób na wnętrze”. Dzieli się w nich inspiracjami i praktycznymi poradami dotyczącymi aranżacji wnętrz. Do tego firma jest aktywna też w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku i Instagramie.
3 wnioski na temat content marketingu:
- Dziel się praktycznymi poradami w uporządkowany sposób – posegreguj treści na kategorie, aby ułatwić odbiorcom znalezienie potrzebnych informacji.
- Wykorzystaj materiały graficzne i wizualizacje – tworzenie serii wideo z inspiracjami lepiej przyciąga uwagę i angażuje klientów.
- Skup się na najistotniejszych kanałach komunikacji – koncentruj swoje wysiłki na platformach, które najlepiej wspierają Twoje cele marketingowe i gdzie możesz najbardziej efektywnie dotrzeć do swojej grupy docelowej.
Porady na blogu Leroy Merlin
2. eobuwie.pl
W jaki sposób eobuwie.pl wykorzystuje content marketing? Oprócz tego, iż ten popularny e-sklep z obuwiem aktywnie udziela się w mediach społecznościowych, jego istotnym kanałem jest blog. To tam marka regularnie publikuje artykuły o najnowszych trendach, porady stylizacyjne i wskazówki dotyczące doboru obuwia.
Wśród tematów, które znajdziesz na blogu eobuwie.pl, są np. „Jakie buty pasują do garnituru?” oraz „Zawyżona i zaniżona rozmiarówka – czym jest i jak znaleźć idealne dopasowanie?”. Tematy te mają z jednej strony rozwiązać konkretny problem odbiorcy, a z drugiej – zainspirować go do wyboru takiego obuwia, które będzie odpowiadać jego stylizacji.
Blog eobuwie.pl
Oprócz bloga – do sierpnia 2022 r. – eobuwie.pl prowadziło podcast na Spotify, gdzie omawiało tematy związane z modą, stylizacją i nowinkami branżowymi. Treści te trafiały przede wszystkim do osób pracujących w branży fashion.
Podcast „FashionExpress” eobuwie.pl
3 wnioski na temat content marketingu:
- Twórz treści oparte na trendach i potrzebach klientów – publikowanie artykułów i wpisów dopasowanych do aktualnych trendów sprawia, iż czytelnicy mają po co wracać.
- Rozwijaj swoją obecność w różnych formatach – niekoniecznie musisz tworzyć bloga. Równie dobrze możesz prowadzić podcast lub kanał na YouTubie. Wszystko zależy od tego, gdzie są Twoi odbiorcy i jakimi zasobami dysponujesz.
- Edukuj swoich klientów – poprzez treści edukacyjne pomożesz klientom podejmować lepsze decyzje zakupowe i budować pozycję eksperta. W trakcie szukania tematów na treści zadaj sobie pytanie: „Z jakimi problemami mierzą się moi klienci?”.
3. Empik
Nie da się ukryć, iż Empik kojarzy się klientom przede wszystkim z książkami. Niemniej w jego salonach i e-sklepie można kupić także inny asortyment. Dlatego działania content marketingowe marki nie skupiają się wyłącznie na tematyce książkowej.
Otóż Empik prowadzi bloga „empik pasje”, który podzielony jest na kilka kategorii, m.in. na „Czytam”, „Słucham”, „Dbam o urodę” i „Trenuję”. Wszystkie te kategorie tematyczne odnoszą się do aktywności podejmowanych przez odbiorców. Dzięki temu odwiedzający e-sklep Empiku od razu widzą, czego się spodziewać po blogu.
Blog „empik pasje”
Niemniej firma jest również aktywna na Facebooku, gdzie regularnie udostępnia treści związane z kulturą, promocjami i wydarzeniami specjalnymi. A to skuteczny sposób nie tylko na budowanie społeczności wokół swojej marki, ale także na sprzedaż.
Post marki empik na Facebooku
3 wnioski na temat content marketingu:
- Segmentuj treści według zainteresowań odbiorców – dzięki konkretnym kategoriom tematycznym ułatwiasz czytelnikom dostęp do treści, które ich najbardziej interesują.
- Angażuj odbiorców poprzez media społecznościowe – utrzymuj aktywną obecność w social mediach, aby budować relacje i zachęcać do interakcji z marką.
- Twórz treści powiązane z sezonami i wydarzeniami – przygotowując wpisy lub odcinki podcastu, odnoś się do bieżących i sezonowych wydarzeń. Przykładowo, Empik publikuje takie artykuły jak „Książkowe nowości wydawnicze w 2024 roku – na co czekamy?”.
4. Decathlon
Decathlon wyróżnia się niecodziennym podejściem do content marketingu, ponieważ – w odróżnieniu od poprzednich firm omawianych w tym artykule – oprócz tradycyjnych działań, jak np. blog, zainwestował również w aplikację treningową Decathlon Coach.
W tej aplikacji użytkownicy znajdą różnorodne programy treningowe: od biegania i jazdy na rowerze po treningi siłowe i stretching, porady od trenerów oraz możliwość śledzenia postępów w różnych dyscyplinach sportowych.
Dodatkowo w Decathlon Coach można wybierać spośród planów dostosowanych do poziomu zaawansowania i celów, co tylko zwiększa zaangażowanie i lojalność wobec marki.
Dzięki takiemu podejściu do content marketingu firma nie tylko sprzedaje sprzęt sportowy, ale także tworzy wokół siebie społeczność osób aktywnych fizycznie.
3 wnioski na temat content marketingu:
- Dostarczaj wartość poprzez użyteczne narzędzia – stworzenie aplikacji mobilnej może być kosztowne i nie jest dla wszystkich, ale jeżeli widzisz jej zastosowanie u siebie, warto rozważyć tę strategię.
- Buduj społeczność wokół wspólnych pasji – grono swoich stałych odbiorców możesz budować na grupach tematycznych lub poprzez newsletter. jeżeli chcesz wyjść poza online, zorganizuj np. konferencje i inne wydarzenia.
- Łącz produkty z realnymi korzyściami dla klienta – pokaż swoim odbiorcom, jak mogą korzystać z Twoich produktów lub usług.
Aplikacja Decathlon Coach
5. Rossmann
Content marketing w dużej mierze kojarzy się z działaniami online – blogiem, kanałem na YouTubie, social mediami itd. Tymczasem Rossmann jeszcze do niedawna wydawał drukowany magazyn „Skarb”.
Magazyn „Skarb” wydawany markę Rossmann
Magazyn ten był darmowy, a jego czytelnicy mogli znaleźć w nim artykuły z inspiracjami makijażowymi, recenzje produktów oraz rozmaite porady urodowe dopasowane np. do różnych typów skóry. W ten sposób Rossmann zarówno edukował klientów, jak i tworzył sobie okazję do osadzania swoich produktów w atrakcyjnym środowisku.
Ale to nie wszystko, bo oprócz „Skarbu” marka regularnie wydaje gazetkę promocyjną. Informuje w niej o aktualnych ofertach i promocjach, co dodatkowo zachęca kupujących do odwiedzenia fizycznych drogerii Rossmann oraz e-sklepu marki.
3 wnioski na temat content marketingu:
- Wykorzystaj tradycyjne media do budowania relacji z klientem – wydawanie własnego magazynu pozwala na dostarczenie wartościowych treści bezpośrednio do rąk klientów.
- Łącz treści edukacyjne z promocją produktów – prezentując porady i artykuły w kontekście oferowanych produktów, możesz skutecznie informować klientów i jednocześnie promować swoją ofertę.
- Dostarczaj treści w miejscu podejmowania decyzji zakupowych – poprzez udostępnianie magazynów i gazetek promocyjnych bezpośrednio w sklepach wpływasz na decyzje klientów w trakcie samych zakupów.
Przeczytaj też inne poradniki:
>> Jak napisać stronę „O nas”, która wyróżni Twój sklep internetowy? Zobacz, jak robią to giganci e-commerce w Polsce
>> 404. Page Not Found – jak z nudnej czterysta czwórki e-sklepu zrobić ciekawą stronę. Lista inspiracji
>> Social proof w e-sklepie – jakie dowody społeczne stosować w e-commerce?
>> Strategie cenowe w e-commerce – na czym polegają?
>> Jak pisać interesujące opisy produktów w e-sklepie? Lista inspiracji