3–9 marca

magazynszum.pl 9 godzin temu

Kalisz

Solowa wystawa Dominika Lejmana Poza zasadą tożsamości otworzy się w środę (5.03) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W swoich najnowszych pracach artysta skupia się na problemie perspektywy oraz relacji z widzem. Dekonstruuje wyrastającą jeszcze z renesansowej perspektywy linearnej, albertiańskiego pojmowania obrazu jako okna otwartego na świat centralną pozycję odbiorcy, prowokując do spojrzenia na obraz z boku, z krytycznego dystansu wobec własnej tożsamości.

Kraków

Przekrojową wystawę sztuki rumuńskiej od początków XX wieku do współczesności prezentować będzie otwierana w piątek (7.03) w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie wystawa Śmiejąc się jednym, płacząc drugim okiem. Prezentowane prace artystek i artystów od Constantina Brâncușiego i Gety Brătescu przez Dana Perjovschiego i Iona Grigorescu po pokolenie Lei Rasovszky i Cipriana Mureșana pochodzą z kolekcji Ovidiu Şandora, jednego z najważniejszych prywatnych zbiorów sztuki w Europie Środkowej.

1
Krytyka 06.12.2024

Ambicje totalne poza totalitaryzmami. „Socmodernizm” w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie

Lidia Pańków

Tego samego dnia w galerii Rooter, artist-run space prowadzonym przez Radka Szlęzaka i Justynę Smoleń, otworzy się solowa wystawa Cyryla Polaczka Suche liście, świeża farba. Współtwórca Potencji uprawiać w niej będzie malarską mimikrę lepiąc listki ze starej farby czy plotąc kwiaty ze zużytych pędzli.

Leszno

Autorsko przekształconą konwencję malarstwa ikonowego do komentowania współczesności wykorzystuje Marta Jamróg w swoich Dzikonach, malowanych na starych deskach, w których zapisana jest pamięć konkretnych ludzi i wydarzeń. Na otwieranej w piątek (7.03) w galerii MBWA w Lesznie wystawie Jak zostawić ślad? artystka pokaże prace odnoszące się do relacji człowieka z naturą, wyzysku zwierząt, wszechobecnego napięcia, ale też rodzinnych historii naznaczonych transgeneracyjnymi traumami, które próbuje przepracować i oswoić.

Magdalena Ciemierkiewicz, „Formy – Duchy”, 2023-24, kadr z wideo, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Lublin

Pochodząca z niewielkiej wsi na granicy polsko-ukraińskiej Magdalena Ciemierkiewicz w swojej indywidualnej wystawie otwieranej w piątek (7.03) w Galerii Labirynt badać będzie historię i kulturowe doświadczenia pogranicza jako część własnej tożsamości. Kuratorowane przez Monikę Rejman Wiano bazować będzie na zebranych przez twórczynię herstoriach babek, sąsiadek i sióstr, splecionych z wieloetniczną historią regionu.

Łódź

Prace brytyjskiej grupy artystek i artystów, których nie łączył żaden sformalizowany program, ale odbijające się w ich twórczości doświadczenie pejzażu St Ives, portowego miasteczka na zachodnim cyplu Kornwalii, prezentować będzie otwierana w środę (5.03) wystawa St Ives i gdzie indziej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Przygotowana przez Pawła Polita ekspozycja przyglądać się będzie temu, jak skupione w St Ives środowisko przepracowywało poprzez doświadczenie natury czas II wojny światowej, a także jak postawa ta rezonuje z pracami artystów polskich, m.in. Saszy Blondera i Katarzyny Kobro.

Małgorzata Malwina Niespodziewana, „Idę teraz zamknąć oczy i już nigdy ich nie otworzę”, fragment, dzięki uprzejmości BWA Olsztyn

Olsztyn

Przekrojowa wystawa Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej otworzy się w czwartek (6.03) w olsztyńskiej galerii BWA. W kuratorowanych przez Monikę Sadowską Własnych pokojach twórczyni odnosi się do mającego dla jej praktyki fundamentalne znaczenie słynnego eseju Virginii Woolf. W tym przypadku własny pokój dzieli się na cztery przestrzenie, ukazujące różne elementy ludzkiego doświadczenia. W pokoju łez artystka koncentruje się na współodczuwaniu. W pokoju włosów tytułowy motyw, obecny w pracach artystki niemal od początku, staje się narzędziem do opowiadania osobistych historii, ale i reinterpretacji bajek. Pokój sióstr poświęcony jest kobiecym więziom, ale i stereotypowym przedstawieniom kobiecych bohaterek. Pokój pustki wreszcie stanowi wizualną interpretację ogrodu zen.

Opole

Indywidualna wystawa Agaty Nowosielskiej kuratorowana przez Matyldę Prus otworzy się w piątek (7.03) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Wszystkie zakazane pokoje to sięgająca do wspomnień artystki z dzieciństwa opowieść o przemilczanych krzywdach, sile kobiet i okrucieństwie wojen. Malarka sięga do wspomnień chwil spędzanych w domu dziadków w Grudziądzu i dwóch pokoi, do których nie mogła wchodzić, co mogło mieć związek, jak uznała w dorosłym życiu, z jakimiś traumatycznym dla rodziny wydarzeniem z 1945 roku, gdy do miasta wkroczyła Armia Czerwona. Pozostając w obszarze mglistych domysłów, malarka przywołuje obrazy z przeszłości i towarzyszące im stany emocjonalne.

Maria i Zbigniew Wołyńscy, Stanisław Teisseyre w pracowni w PWSSP, fotografia podmalowana farbą, papier,naklejone na płytę pliśniową, 1967

Poznań

Od jutra (4.03) w przestrzeni Laboratorium CK Zamek będzie można zobaczyć instalację site-specific Joanny Czarnoty Pamiętam obrazem. Kuratorowana przez Julię Stachurę wystawa spoglądać będzie na pamięć z perspektywy reprodukcji dzieła sztuki, a konkretnie reprodukcji obrazu, która przez sześć dekad była w posiadaniu rodziny artystki, stając się nośnikiem wspomnień z dzieciństwa i postwspomnień związanych z rodzinną historią.

Ponad sześćdziesiąt prac ze zbiorów Stanisława Teisseyre, które trafiły do kolekcji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, zobaczymy na otwieranej w piątek (7.03) w przestrzeni galerii Nowa Scena UAP wystawie UAP/ST/Adnotacje. Prezentując przekazane przez profesora uczelni zbiory, zespół kuratorski przyglądać się im będzie krytycznie, badając społeczne konteksty i inkluzywność kolekcji oraz uwzględniając głosy marginalizowanych grup.

1
Rozmowy 10.05.2019

Nie jestem optymistką. Rozmowa z Dominiką Kowynią

Piotr Policht

Warszawa

Alicja Karska i Ania Witkowska, tworzące artystyczno-rzemieślniczy duet Szare Wrony odkrywający potencjał tkwiący w odrzuconych i niechcianych ubraniach vintage, w czwartek (6.03) w Kwiaciarni Grafiki otworzą wystawę Uniformy/Unigłowy. W nowym projekcie twórczynie koncentrują uwagę na robotniczych uniformach, na które dzięki sita i wodnych farb nanoszą neoplastyczne kształty. Skupiając się na ubraniach roboczych, odnoszą się też do wątków postkolonialnych i wyzysku we wschodnioazjatyckich i południowoamerykańskich fabrykach, poszukując jednocześnie nowych rozwiązań w epoce katastrofy klimatycznej.

O poczuciu bezsilności i fantazjach na temat władzy opowiada nowy cykl malarski Dominiki Kowyni, który zobaczymy na otwieranej w piątek (7.03) w Polana Institute wystawie Piosenki się mijają. Artystka przygląda się w nim m.in. różnicom między obowiązkiem opieki a opiekuńczością w różnego typu relacjach, opowiadając o chłodzie w relacjach matki z córką czy o opiece nad sędziwym, schorowanym kotem. W nowym cyklu Kowynia sięga do wspomnień i zdjęć z rodzinnego albumu, a jednocześnie do historii sztuki, cytując m.in. Saturna pożerającego własne dzieci Goi, wykorzystuje też powracające jak refren rekwizyty: buty i szachownice.

1
Rozmowy 30.04.2021

Artystki muszą zabierać głos. Rozmowa z twórczyniami Secondary Archive / Women artists must speak up. Interview with founders of Secondary Archive [PL/ENG]

Bogna Stefańska

Online

Największe do tej pory rozszerzenie bazy Secondary Archive będzie miało swoją premierę w najbliższą sobotę (8.03). Obejmie ono twórczynie z Polski, Węgier, Czech, Słowacji, Albanii, Serbii, Kosowa, a także nowych w projekcie państw Bałkanów Zachodnich: Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny oraz Macedonii Północnej. Premiera rozszerzenia, które obejmie 150 nowych artystek – zasłużonych twórczyń wybranych przez kuratorki oraz przedstawicielek młodego pokolenia wyłonionych w open callu – odbędzie się w formie webinaru transmitowanego na Facebooku, w którym udział weźmie m.in. Maja Wawrzyk, obecna dyrektorka Funduszu Wyszechradzkiego, oraz kuratorki z nowych państw partnerskich.

Idź do oryginalnego materiału