3–9 lipca

magazynszum.pl 1 rok temu

Kraków

Krótko po tegorocznej edycji Krakersa swoją premierę będzie miała zupełnie nowa inicjatywa łącząca krakowskie galerie – w ten weekend (7-9.07) odbędzie się pierwsza edycja Art Fair Cracow. W targach, które odbędą się w przestrzeni 1891 Garni Hotel, uczestniczyć będą galerie Szaber, UFO Art Gallery, Widna, Jak zapomnieć, Olympia i Art Agenda Nova, a towarzyszyć będzie im szereg wydarzeń, m.in. wystawa w Galerii Podbrzezie kuratorowana przez Marię Ciborowską i oprowadzania po wystawach w krakowskich galeriach i instytucjach, m.in. patronujących wydarzeniu Cricotece, MOCAK-u i Galerii Starmach.

Wystawa o tym, co zawsze. „Umarła klasa” Daniela Rycharskiego w Gunia Nowik Gallery Wystawę „Umarła klasa” Daniela Rycharskiego w Gunia Nowik Gallery recenzuje Aleksy Wójtowicz CZYTAJ!

Kurówko

Po prezentowanej przed kilkoma miesiącami w Gunia Nowik Gallery solowej wystawie Daniela Rycharskiego zobaczymy kolejny pokaz artysty zrealizowany we współpracy z galerią i kuratorem Szymonem Maliborskim, tym razem jednak nie w warszawskim białym kubiku, a w miejscu, z którego Rycharski się wywodzi, gdzie mieszka i z którego czerpie cała jego praktyka — w Kurówku. Artysta zaprezentuje w sobotę (8.07) jednodniową instalację site-specific w opuszczonym gospodarstwie, której towarzyszyć będzie oprowadzanie i poczęstunek w miejscowej remizie. Wystawa W środku jesteśmy baśnią tytułem nawiązuje do ostatniej książki Wiesława Myśliwskiego, zbioru wywiadów i publicznych wystąpień pisarza, w tym klasycznego Kresu kultury chłopskiej, stanowiącego jeden z kluczowych punktów odniesienia dla praktyki Rycharskiego.

Filip Kijowski „Agent Q – you might be in danger! Time to go undercover…”, performans, fot. Wojciech Radzki, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Lublin

W piątek (7.07) w Galerii Labirynt otworzy się wystawa Queerstories_UA_PL – owoc współpracy lubelskiej instytucji z Fundacją IZOLYATSIA. Ekspozycja powstała w oparciu o prace wideo i dokumentacje performansów nadesłane na ogłoszony w 2021 roku open call i mapuje ona doświadczenia osób queerowych z Polski i Ukrainy na tle szerszych przemian w obu krajach i Europie Wschodniej jako takiej. Ekspozycja jest przy tym jedynie częścią projektu, na który składają się również archiwum, forum dyskusji, zbiór tekstów krytycznych i cyfrowa platformy udostępnienia i wymiany projektów artystycznych.

Łódź

Realizowana w ramach międzynarodowego projektu Struktury przeplatania. Tkanina jako materiał, nośnik, metoda wystawa Tak pracuje tkanina otworzy się w sobotę (8.07) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Prace historyczne towarzyszyć będą na niej współczesnym realizacjom wykorzystującym medium tkaniny, składając się na opowieść o tkaninie w kontekście tytułowej pracy oraz ciągłego eksperymentu i emancypacji, tak na płaszczyźnie artystycznej, jak i osobistej oraz społecznej.

Siemianowice Śląskie

Na galeryjnej mapie Górnego Śląska pojawił się niedawno nowy punkt – zlokalizowana nieco na uboczu, w Siemianowicach Śląskich Galeria GX, która koncentrować ma się przede wszystkim na prezentowaniu młodych artystek i artystów. Przez najbliższe dwa tygodnie (do 15.07) można w niej oglądać wystawę Spacer w nieznane, prezentującą prace Julii Świtaj, Piotra Kwiatkowskiego, Anity Machury i Milana Zientary opatrzone tekstem Martyny Czech. Wszyscy oni zajmują się malarstwem i związani są z katowicką akademią, którą niedawno ukończyli.

Dmytro Krasnyi z cyklu prac graficznych „About the End of the World”, dzięki uprzejmości Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Słupsk i Ustka

Od piątku (7.07) w kilku oddziałach Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej na terenie Słupska i Ustki oglądać będzie można międzynarodową, polsko-ukraińską wystawę Human, kuratorowaną przez Edytę Wolską i Oksanę Karpovets. Projekt ekspozycji narodził się krótko po rozpoczęciu pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Dotykać będzie ona jednak nie tylko sytuacji za naszą wschodnią granicą, ale spróbuje zmierzyć się z zasadniczym pytaniem o kondycję współczesnego człowieka w obliczu nawarstwiających się globalnych kryzysów.

Sokołowsko

Na krótko przed rozpoczęciem tegorocznej edycji postartystycznych Kontekstów w Sokołowsku zobaczymy efekt współpracy Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ i Galerii Entropia z Wrocławia. W sobotę (8.07) w Laboratorium Kultury w Sokołowsku otworzy się wystawa ENTROPIA IN SITU, druga po Gabinecie Kątów Energetycznych Józefa Robakowskiego odsłona projektu Muzeum w budowie, w ramach której we wnętrzu budynku oraz jego parkowym otoczeniu zobaczymy instalacje duetu The Self Preservation Society, Marcina Mierzickiego i Jarosława Słomskiego.

O nowej odsłonie sokołowskich Kontekstów piszą Marcin Polak i Anna Ptak
KUP!

Sopot

Weneckie klimaty w wersji budżetowej na polskim wybrzeżu zapewnia w tym sezonie Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, gdzie w sobotę (8.07) otworzy się wystawa Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości. Zobaczymy na niej prace powstałe w ramach tytułowego projektu, zainaugurowanego w 2009 roku jako jedno z oficjalnych wydarzeń towarzyszących weneckiemu biennale. W historycznej hucie szkła na Murano międzynarodowe gwiazdy artworldu współpracują z dmuchaczami szkła, łącząc współczesne media z tradycyjnymi technikami szklarskimi. W Sopocie zobaczymy zrealizowane w ramach projektu Glasstress prace 26 artystek i artystów, m.in. Laure Prouvost, Vanessy Beecroft, Seana Scully’ego, Ai Weiwei, a z lokalnego podwórka Maurycego Gomulickiego i Xawerego Wolskiego.

Toruń

Swego rodzaju mentalną wycieczkę do Wenecji będzie można odbyć także w toruńskim CSW Znaki Czasu, gdzie w piątek (7.07) otworzy się wystawa Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta, pierwotnie prezentowana w trakcie ostatniego biennale. Ekspozycja łącząca prace klasyczek i klasyków z dziełami współczesnych twórczyń i twórców sięgających po tkaninę będzie przy tym rozszerzoną wersją weneckiego projektu.

Warszawa

W ramach programu rezydencyjnego Komuny Warszawa od czwartku do niedzieli (6–9.07) oglądać będzie można wystawę warszawskiego kolektywu Zbiorowy. Wychowanie do życia w kłamstwie odnosi się do kontekstu przestrzennego aktualnej siedziby Komuny Warszawa, czyli dawnej szkoły przy Emilii Plater, we wnętrzach której kolektyw przedstawia własną, budowaną przez ostatnie lata mitologię.

Wspólna wystawa Zofii Pałuchy i Laury Radzewicz zatytułowana hit me with your car otworzy się w piątek (7.07) w Galerii Promocyjnej. Metaforą współczesności staje się w niej scena z filmu Radzewicz, w którym rozpędzony do granic samochód ciągle przyspiesza powodując oczekiwanie na spektakularną kraksę, która jednak nigdy nie nadchodzi. Stan ciągłego kryzysu ekologicznego, politycznego i ekonomicznego, niekończącej się katastrofy, która nigdy nie dochodzi do punktu kulminacyjnego i nie wywołuje rewolucyjnej zmiany, odbija się w najnowszych obrazach Pałuchy oraz filmie VR i instalacjach Radzewicz, próbujących uchwycić estetykę technoakceleracjonizmu.

Edyta Hul, Strzeż się lasu, emalia, olej na płótnie, 170 x 130cm, 2023, foto dzięki uprzejmości artystki

Tego samego dnia (7.07) w Miejscu Projektów Zachęty otworzy się kuratorowana przez Magdę Kardasz wystawa Edyty Hul Jeśli możesz, ześlij deszcz. Zobaczymy na niej roślinne obiekty rzeźbiarskie wyhodowane i uformowane przez nią specjalnie z myślą o tym pokazie, tworzące żywą instalację szczelnie wypełniającą przestrzeń galerii, a przede wszystkim nowe obrazy, w których artystka łączy farby olejne z przemysłowymi emaliami. Złożą się one na opowieść o praktycznych i magicznych relacjach człowieka i natury, która pełni tutaj rolę bóstwa i źródła, a zarazem części procesu twórczego.

Wrocław

W piątek (7.07) w galerii Dizajn BWA Wrocław otworzy się wystawa Justyny Kosińskiej KOŚCI @_tkanka_ kuratorowana przez Adrianę Prodeus. W pracach wykonanych w technice haftu artystka sięga po obrazy ludzkich i zwierzęcych kości, odnosząc się do śmierci zwierząt — pojedynczych stworzeń zabijanych na pokarm oraz całych gatunków skazanych na bezpowrotne wymarcie. Zderzając z sobą kulturowy i religijny wymiar szczątków ludzkich i zwierzęcych artystka odnosi się do tradycji judeochrześcijańskiej, wątków mitologicznych i symbolicznego znaczenia nadawanego niektórym kościom obnażając gatunkową hierarchię zachodniej kultury.

Również w piątek (7.07) w Galerii u Kosałki otworzy się wystawa Piotra Kmity Hounds of Love. Polem badań dla wrocławskiego artysty stał się Tinder, a konkretnie zdjęcia jego użytkowniczek, w których pojawiają się pieski. To czworonożni towarzysze stają się bohaterami prac w formie kilkuset wydruków, podzielonych niby w karciankach na kategorie zwykłych, rzadkich i legendarnych. Psy przytulane, zabawiane, a niekiedy traktowane po prostu jako przykuwający uwagę rekwizyt stają się dla artysty punktem wyjścia do refleksji nad ewolucją zasad nawiązywania relacji międzyludzkich w internecie i sposobach okazywania emocjonalnych pragnień.

Idź do oryginalnego materiału