Elbląg
Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu zainauguruje w ten czwartek (23.05) nowy cykl wystawienniczy, w ramach którego twórczość młodych artystów prezentowana będzie w dialogu z pracami ze zbiorów instytucji, przede wszystkim z Kolekcji MMA (Museum Modern Art Hünfeld), przekazanej Galerii EL przez jej założyciela Gerarda Blum Kwiatkowskiego w 2011 roku. Na pierwszej wystawie z serii zatytułowanej Cechy wspólne, cechy wyjątkowe zobaczymy prace Przemysława Garczyńskiego, czerpiącego z doświadczeń sztuki konkretnej, stanowiącej trzon kolekcji MMA, i w swoich zgeometryzowanych kompozycjach przekładającego obserwowaną rzeczywistość na język symboli.
Wanda Gołkowska, „R2”, 1985, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu
Gdańsk
Wystawa będąca częścią większego interdyscyplinarnego projektu, mającego na celu przybliżenie publiczności procesów kulturotwórczych związanych z narodzinami haftu kaszubskiego i pomorskich dywanów rybackich, otworzy się w piątek (24.05) w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. Kreatorzy: tkanina z Pomorza to opowieść o kształtowaniu się kultury regionu dawniej i współcześnie, mająca dwójkę głównych bohaterów. Pierwsza to Teodora Gulgowska, artystka, społeczniczka i założycielka skansenu we Wdzydzach, dzięki której haft kaszubski stał się dziś jednym z zasadniczych składników regionalnej tożsamości. Drugą kluczową postacią jest Rudolf Stundl, austriacki twórca, projektant i gobeliniarz, który współpracując z rybakami na niemieckim wybrzeżu Bałtyku i korzystając z ich umiejętności wyplatania sieci zainspirował powstanie nowej tradycji, ucząc ich projektowania wzorów i wiązania dywanów.
Katowice
Kuratorowana przez Martę Lisok wystawa Przyleganie otworzy się jutro (21.05) w Rondzie Sztuki. Jednym z jej bohaterów i swego rodzaju patronem będzie Richard Long, redefinujący rzeźbę i uprawiający wędrówkę jako podstawową metodę twórczą, pozwalającą doświadczać otoczenia własnym ciałem i rysować w terenie efemeryczne ślady zamiast dokonywać spektakularnych interwencji. Z pracami Longa zestawione zostaną w Katowicach realizacje młodego pokolenia artystek i artystów z regionu, m.in. Izy Tarasewicz, Alicji Bielawskiej, Agnieszki Brzeżańskiej czy Sašy Spačal.
Nawet abstrakcja zaczyna przemawiać polityką. Rozmowa z Izą Tarasewicz
Kraków
Solowa wystawa Adama Nehringa otworzy się w piątek (24.05) w galerii Widna. Glass cannon tytułem nawiązuje do gamerskiego określenia na build postaci maksymalizujący zadawane przez nią obrażenia przy jednoczesnym osłabieniu zdolności defensywnych, wymuszający tym samym bardzo agresywny sposób gry, któremu towarzyszy poczucie ciągłego zagrożenia.
Tego samego dnia (24.05) w przestrzeni CU Sadka otworzy się kuratorowana przez Martę Kudelską zbiorowa wystawa Ferment, na której znajda się prace Katarzyny Garapich, Natalii Januly, Mai ∀. Ngom, Katarzyny Perlak i Agnieszki Szczotki. Artystki bazują w nich na zasłyszanych historiach, przyzwyczajeniach, słowach i podpatrzonych gestach, które przekształcają w nowe opowieści igrające z naszymi wyobrażeniami i oczekiwaniami.
W najbliższą niedzielę (24.05) rozpocznie się 64. edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego, jednego z najstarszych na świecie festiwali poświeconych filmom dokumentalnym, animowanym i krótkim fabułom. Trzonem festiwalu są trzy konkursy: dokumentalny, krótkometrażowy oraz polski. W tym ostatnim, najbardziej wyczekiwanym, znajdzie się w tym roku 40 filmów, w trakcie całego festiwalu zobaczymy natomiast 180 obrazów z całego świata, w tym 55 premier światowych. Kinowa część festiwalu potrwa do 2 czerwca, z kolei 31 maja ruszy część online.
Łódź
Kilimy ze zbiorów własnych łódzkiej instytucji zderzone z tkaninami z kolekcji prywatnej historyka sztuki Piotra Korduby zobaczymy na otwieranej w czwartek (23.05) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa wystawie Fenomen polskiego kilimu. Skoncentruje się ona z jednej strony na formalnej ewolucji kilimów, różnorodności motywów i artystycznych eksperymentach, jednocześnie podkreślając rozmaitość pełnionych przez nie funkcji, tak dekoracyjnych, jak i użytkowych. Na kuratorowanej przez Monikę Kowalczyk ekspozycji znajdzie się ponad 50 obiektów z XX i XXI wieku – realizacjom Eleonory Plutyńskiej, Marii Bujakowej, Bogdana Tretera czy Władysława Skoczylasa towarzyszyć będą współczesne tkaniny projektu studia Kosmos Project czy Splot.
Katarzyna Przezwańska, pozująca z głową „Wenus z Petrykoz”, dzięki uprzejmości Polana Institute
Petrykozy
W swojej dodatkowej wiejskiej przestrzeni w podwarszawskich Petrykozach Polana Institute jak co roku zaprezentuje specjalną wystawę site specific, tym razem przygotowaną przez współpracującą z galerią od niedawna Katarzynę Przezwańską. Wenus z Petrykoz to wielka figura tytułowej bogini zbudowana przez artystkę z elementów stworzonych przez naturę. Jednocześnie Przezwańska nadaje jej w pewnym sensie nieziemską aurę, jakby zaburzając grawitację — w wielkiej statui to, co najcięższe, unosi się najwyżej.
Szczecin
Kuratorowana przez Zorkę Wollny, pierwsza w Polsce solowa wystawa Jenny Gräf Sheppard otworzy się w czwartek (23.05) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Na Uwalnianiu Głośników zobaczymy — a przede wszystkim usłyszymy — efekty badań artystki nad dźwiękiem, eksperymenty kompozytorskie i zbudowane przez nią z wykorzystaniem m.in. magnesów, porcelany, drutu miedzianego i drewna instrumenty. Wśród nich tytułowe głośniki, które artystka dekonstruuje i odsłania ich wnętrzności. Gräf szczególnie interesują hałasy, zakłócenia, tony zniekształcone przez przestrzeń, dalekie od sterylnego, w pełni kontrolowanego dźwięku uzyskiwanego za sprawą nowoczesnych urządzeń i oprogramowania
Warszawa
Indywidualna wystawa Andrzeja Kuliga otworzy się w piątek (24.05) w galerii Nocny Art Patrol. Amras swój tytuł zawdzięcza jednej z powieści Thomasa Bernharda, gdzie nazwę tę nosi wieża, w której mieszkają dwaj bracia, odcięci od świata i pogrążeni we własnych światach po samobójczej śmierci ich rodziców. W przypadku Kuliga okoliczności nie są tak dramatyczne, dzięki berhadowskiej metafory malarz opowiada natomiast o podwójnym losie człowieka i artysty, relacji twórcy i jego autoportretu i artystycznym losie jako takim.
Andrzej Kulig, Bez tytułu, olej na płótnie, 100×70 cm, 2024, dzięki uprzejmości galerii Nocny Art Patrol
Po kilkumiesięcznej przerwie na stołeczną scenę powraca galeria Lisowski, już w nowej lokalizacji, tym razem przy Chmielnej 8. Nowy rozdział zainauguruje otwierana w sobotę (25.04) wystawa Liliany Zeic i Natalii Bobrówny Ręce mam wypełnione pracą. Po raz kolejny czeka nas więc międzygeneracyjne spotkanie, tym razem jednak rozpięte pomiędzy diametralnie różnymi epokami. Pracująca od niedawna w technice intarsji Zeic spotka się w jednej przestrzeni z pracami wykorzystującej tę samą technikę Natalii Bober, urodzonej ponad sto lat przed nią, aktywnej w pierwszych czterech dekadach XX wieku, a dziś niemal zupełnie zapomnianej. Rekonstruowana ze strzępków informacji sylwetka twórczyni stała się dla Zeic pretekstem do snucia własnych historii wpisujących się w rękodzielnicze tradycje Bobrówny i jej współpracownic.
Erotyczne życie roślin. Wojciech Ćwiertniewicz i Przemek Branas w Galerii Lisowski
Tego samego dnia (25.05) w Rastrze otworzy się wystawa Slavs and Tatars Simurgh Self-Help. Tytułowy Simurg to ptak z mitologii perskiej, skrzydlata istota uosabiajaca duchowe uniesienie i samowiedzę, płynna płciowo i często przedstawiana w ognistej postaci. Kolektyw sięga po tę figurę, zastępując nią funkcjonującego w wielu kulturach jako symbol imperialnej dumy orła, rozwijając tym samym spekulatywną historię i konfrontując się z problemami tożsamości narodowej i nacjonalizmu.
Wrocław
Zbiorowa wystawa Climax, kuratorowana przez Idę Smakosz-Hankiewicz, otworzy się w piątek (24.05) w galerii Arttrakt. Prezentowane na niej prace Pawła Czekańskiego, Katarzyny Frankowskiej, Michała Matoszko, Iwony Ogrodzkiej i Antka Wajdy prezentować będą groteskowe wizje końców świata, w których rozpadowi towarzyszy czarny humor.