Mam nadzieję, iż wybaczycie mi, iż tak późno pojawia się wpis dotyczący światowych trendów na aktualny sezon, ale sami wiecie, iż pogoda w ostatnich tygodniach daleka była od wiosennych oczekiwań i jakoś nie mogłem się za to zabrać. Ale podobno w najbliższych dniach można się wreszcie spodziewać przełomu w pogodzie, więc to chyba całkiem niezły moment na taki artykuł, wszak większość z nas pewnie dopiero teraz przystąpi do schowania ubrań zimowych, zamieniając je na wiosenne.
Zapraszam zatem na subiektywny przegląd najpopularniejszych i najciekawszych trendów sezonu wiosna-lato 2023. Celowo podkreślam te dwa słowa, bo część wybranych przeze mnie trendów to te, które znajdziecie w ofercie niemal każdej marki, ale zależało mi (jak zawsze zresztą), by wyłapać też trendy, które może nie będą jakoś super popularne, ale są czymś nowym, na co warto zwrócić uwagę.
Z takich ogólnych uwag bez wątpienia należy wspomnieć o tym, iż widać już dość wyraźne odejście od trendów, które zdominowały modę męską ostatnich dwóch lat. Były to style i ubrania, które konsumenci pokochali w czasach pandemii, czyli odzież wygodna, domowa, bez biurowej elegancji. U wielu marek widać powrót marynarek, widać też mniejszą ilość dresów, czyli chyba wracamy do normalności :)
A drugi globalny trend o którym warto wspomnieć, to bardzo wyraźne odchodzenie od fasonów mocno dopasowanych. Gdy pierwszy raz pisałem o tym dwa lata temu, to wydawało się, iż raczej będzie to niszowy trend za którym pójdą raczej tylko te marki, które szukają wyróżników, a okazało się, iż teraz niemal wszystkie popularne marki mają szersze nogawki w spodniach, luźniejsze marynarki, swetry, kurtki.
SWETRY Z KRÓTKIM RĘKAWEM
Jest to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych trendów tego sezonu w modzie męskiej. Chodzi o dzianiny, które wyglądają jak klasyczne swetry z dzianin o średniej i niższej gramaturze, ale… z krótkimi rękawami. Czym takie swetry różnią się od doskonale znanych koszulek polo czy t-shirtów? Przede wszystkim rodzajem dzianiny (są to sploty i gramatury typowo swetrowe), ale też detalami tak charakterystycznymi dla swetrów jak ściągacze na dole i przy rękawach.
PUDEŁKOWE FASONY
Na początku dzisiejszego wpisu wspominałem o tym, iż w modzie męskiej coraz bardziej widać odchodzenie od fasonów slim. Ubrania stają się coraz szersze i jeżeli je położymy na płasko, to coraz bardziej ich zarys przypomina kwadrat (używa się też określenia „boxy fit”), a nie wydłużony prostokąt, co było standardem ostatnich dekad w modzie męskiej. Te kwadratowe formy dotyczą głównie bluz, t-shirtów, kurtek, ale u niektórych marek widać to także w marynarkach.
TANI CICHY LUKSUS
Jeśli czytaliście ostatni wpis na blogu, to prawdopodobnie wiecie, iż jednym z gorętszych trendów tego sezonu jest tzw. cichy luksus, czyli estetyka i styl życia promowany przez najbardziej luksusowe marki na świecie, które unikają widocznego brandingu i które stawiają na najwyższą jakość surowców, ponadczasową klasykę i stonowaną kolorystykę. Główni przedstawiciele tego nurtu to Brunello Cucinelli, Loro Piana, Zegna, Berluti, Canali, Brioni, Ralph Lauren Purple Label, The Row, Dunhill.
Skoro w modzie coś staje się gorącym trendem, to można być niemal pewnym, iż bardzo gwałtownie pojawi się to w popularnych sieciówkach i tak też się stało z cichym luksusem. Oczywiście nie oznacza to, iż u tanich marek sieciowych pojawią się nagle wysokiej jakości ubrania, ale samą estetykę bardzo łatwo skopiować. Zresztą zobaczcie sami.
MIĘTÓWKI
Jeśli chodzi o kolorystykę ubrań z sezonu wiosna-lato 2023, to oczywiście nie zabraknie tego, co pojawia się zawsze, czyli biel, beże, jasne brązy, pastele, ale są też pewne charakterystyczne odcienie, których będzie znacznie więcej niż zazwyczaj. Gdybym miał wybrać jeden kolor z kategorii tych mniej standardowych, który powtarza się u wielu marek, to bez wątpienia byłby to kolor miętowy, czyli taka pastelowa jasna zieleń. Widać go zarówno w kolekcjach casualowych, jak i tych bardziej eleganckich (np. miętowe marynarki, a choćby garnitury).
NEONY
O soczystych i jaskrawych kolorach pisałem już w poprzednich przeglądach trendów, ale ponieważ przez cały czas będzie to silny trend, stąd obecność w aktualnym zestawieniu. Te kolory są jeszcze bardziej neonowe, ale co ciekawe, większość marek proponuje je teraz jako pojedyncze akcenty kolorystyczne do stonowanych stylizacji, a nie „witaminowe mieszanki”, jak poprzednio.
CREME DE LA CREME
Jeśli chodzi o kolorystykę, to bardzo popularne będą również kremowe odcienie bieli. Co ciekawe, bardzo często łączone w monochromatyczne zestawy. Takie stylizacje znajdziecie na stronach internetowych wielu marek.
DŻINSOWE MUNDURKI
Tkaniny dżinsowe nie są żadną nowością, ale wielu projektantów postanowiło wykorzystać je trochę w stylu lat 80. i 90., czyli jako mundurki, gdzie góra i dół uszyte są dokładnie z tej samej tkaniny. Propozycje takich stylizacji zobaczycie w sklepach internetowych wielu marek i to nie tylko tych kojarzonych z dżinsem.
MIEJSKI TURYSTA
Ostatnie lata przyniosły ogromny wzrost popularności marek z segmentu odzieży turystycznej i nie wynikało to bynajmniej z nagłego wzrostu zainteresowania tą formą rekreacji, ale z faktu, iż młodsze pokolenie zaczęło te produkty nosić na co dzień. Stały się one częścią mody ulicznej. Najlepszy przykład to marki Patagonia i The North Face, które w ostatnich latach odnotowały bardzo dynamiczny wzrost popularności wśród zupełnie nowej grupy konsumentów. Trend ten oczywiście podchwyciły marki modowe, które zaczęły projektować ubrania wyraźnie inspirowane turystycznymi klasykami (m.in. polary, anoraki i inne kurtki turystyczne).
KURTKI KOSZULOWE
Jeden z najpopularniejszych trendów poprzednich sezonów przez cały czas ma się bardzo dobrze. Wygląda na to, iż zarówno klienci, jak i projektanci pokochali kurtki koszulowe i w tym sezonie też jest ich mnóstwo. Jest to fajna opcja będąca gdzieś pomiędzy casualową marynarką, a klasyczną kurtką, więc nie dziwi mnie taka popularność. Sam też je polubiłem.
KATANA NA STO SPOSOBÓW
Inny bardzo popularny model z poprzednich sezonów, który przez cały czas się powtarza w wielu kolekcjach to katany. Kojarzymy je przede wszystkim z dżinsem, ale w tym sezonie ten fason będzie występował w wielu innych wersjach materiałowych i kolorystycznych.
BOMBERKI
Bomberki już któryś sezon z rzędu należą do najpopularniejszych rodzajów kurtek z kolekcji męskich. Podobnie jak katany, występują w wielu wersjach materiałowych (m.in. syntetyki, lny, bawełny, skóry zamszowe) i kolorystycznych.
SASZETKI, NERKI, TOREBKI
Jeśli denerwuje was przechowywanie drobnych przedmiotów w kieszeniach, a klasyczne torby i aktówki to dla was zbyt duży format, to informuję, iż mniejsze torebki męskie stają się coraz popularniejsze. W zasadzie każda marka męska ma już w swojej ofercie coś takiego. Są to nerki, plecako-torby w małych formatach, szaszetki, kopertówki… No jest w czym wybierać. Może jeszcze nie tak jak w kolekcjach damskich, ale jest tego znacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu.
APASZKI
Nie wiem czy pamiętacie, ale o męskich apaszkach pisałem w artykule o stylu Benoit Blanca, bohatera filmu „Glass Onion”. Okazuje się, iż dodatek ten pojawił się także w kolekcjach wielu marek z segmentu luksusowego, ale i u sieciówek. Czy męska apaszka ma szansę na wzrost popularności? Czas pokaże.
MARYNARKI DWURZĘDOWE
Po kilku sezonach przerwy z dużym natężeniem wracają marynarki dwurzędowe. Zarówno solo, ale też jako część garniturów dwurzędowych.
SZEROKIE SPODNIE. BARDZO SZEROKIE
Pamiętam, iż gdy trzy lata temu pisałem o tym, iż u topowych marek wąskie spodnie powoli są wypierane przez szerokie nogawki, to wydawało się, iż trend ten raczej nie ma szans na szerszą popularyzację. A tymczasem minęło kilka sezonów i szerokie nogawki są już niemal wszędzie. Wystarczy spojrzeć jak w tej chwili ubiera się młodzież szkół średnich i studenci. Trend ten bez wątpienia przyjął się, więc jeżeli jeszcze nie oswoiliście się z widokiem szerokich spodni, to pora to zrobić, bo sądzę, iż takie fasony zostaną z nami na kilka sezonów.
Napiszcie w komentarzach, czy coś z opisanych nowości widzicie w swojej i szafie i jak wam się podoba obecny kierunek mody męskiej.