"12. Baltic Mini Textile Gdynia" w Muzeum Miasta Gdyni

magazynszum.pl 1 rok temu

Na początku było marzenie – nieco romantyczne, z wiatrem w żaglach Białej Fregaty i morską bryzą w tle. Marzenie gdyńskiej artystki, by jej ukochane miasto odwiedzał świat. 12. edycja Baltic Mini Textile Gdynia, choć tak trudno w to wciąż uwierzyć i nie sposób się z tym pogodzić, to pierwsza edycja bez Aleksandry Bibrowicz-Sikorskiej – inicjatorki i dobrego ducha triennale. Odeszła spokojna, z przekonaniem, iż sny się spełniają.

Ieva Krūmiņa, „Armor", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni
Ieva Krūmiņa, „My camouflage", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni

W ciągu niemal 30 lat istnienia konkursu, swoje miniatury zaprezentowali w Gdyni artyści z Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz Australii. Podobny przekrój narodowości uczestników zobaczymy również podczas tegorocznej edycji przeglądu. Na wystawie prezentujemy 50 miniatur tkackich, wybranych przez jury spośród 338 prac zgłoszonych przez 186 artystów z 30 krajów.

Baiba Osite, „Baltic Sea", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni
Olga Ząbroń, „untitled II", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni

Tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu jest natura. Bogactwo inspiracji, które artyści odnaleźli w świecie fauny i flory, zachwyt potęgą żywiołów, fascynacja cyklem życia – obumieraniem i kiełkowaniem, narodzinami i śmiercią, pozwoliły stworzyć intrygującą opowieść o naszej planecie. Malutkie dzieła sztuki jak w soczewce skupiły pytania o tajemnice mikro i makrokosmosu. Czy znajdziemy na nie odpowiedzi? Podczas 12. edycji Baltic Mini Textile Gdynia artyści najczęściej zwracali uwagę na piękno i różnorodność natury, poddawali obserwacji jej prawa albo pytali o to, jak naturę zdefiniować, jak wyznaczyć delikatną granicę między tym, co naturalne i sztuczne. Pozwoliło to pogrupować prace w następujące bloki tematyczne: Woda, Las, Prawa natury i Naturalne/nienaturalne.

wystawa Ievy Krūmiņy, 12. Baltic Mini Textile Gdynia fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni
wystawa Ievy Krūmiņy na 12. Baltic Mini Textile Gdynia fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni

Spacer po wystawie to nie tylko spotkanie z naturą, ale i podróż w głąb możliwości tkackiego medium. Obok techniki gobelinowej, haftu, filcowania czy żakardu, zobaczymy prace wykonane techniką autorską, w której tkanina łączy się z rysunkiem, drukiem cyfrowym a choćby videoartem. Miniaturowa forma to idealny poligon dla eksperymentatorów. Tkanina monumentalna musi choćby udźwignąć własny ciężar, miniatura, z racji swych niewielkich rozmiarów, jest lekka. Artyści mogą więc korzystać z materiałów nietrwałych, wyjątkowo delikatnych i kruchych. Coraz chętniej wybierają przestrzenne, rzeźbiarskie formy. W małej skali decydującą rolę odgrywają nowatorskie pomysły, a tych artystom nie brakuje. Małe jest piękne!

Agnieszka Kopeć, „Radość życia - Bon VIVANT", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni
Wu un Feng, „Potato", 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni

IEVA KRŪMIŅA — Uczestniczka niemal każdej edycji triennale miniatury tkackiej i zarazem laureatka Grand Prix Prezydenta Miasta Gdyni 11. BMTG. Ieva Krūmiņa rozwijała swoje zdolności już w Riga Applied Art School, a magię tkaniny odkryła podczas studiów na Łotewskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1992 roku zdobyła tytuł magistra.

artystka Ieva Krūmiņa, 12. Baltic Mini Textile Gdynia, fot. Michał Miegoń , Muzeum Miasta Gdyni

Obecnie jest profesorem na Wydziale Tekstyliów ASP i należy do trzech związków artystów: Łotewskiego Stowarzyszenia Artystów Włókienników, Związku Artystów Łotewskich i Amerykańskiego Sojuszu Tekstylnego. W latach 1995–1996 wyjechała do College of Art and Crafts w Oregonie na międzynarodowe stypendium przyznane przez Mid-America Arts Alliance i United States Information Agency. Prace artystki zwiedziły pół świata – brały udział w wystawach na Łotwie, a także w Korei Południowej, USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Litwie i Polsce. Zdobyły liczne nagrody i wyróżnienia.

Ieva Krūmiņa nadaje nowe oblicze tradycyjnej sztuce tekstylnej. Materiałem, po który często sięga jest polietylen – jego półprzezroczysta struktura i kruchość idealnie oddają podejmowane przez nią tematy. Plastikowe odpady przemienia w złote, magiczne dzieła sztuki. Artystka tworzy również prace na jedwabiach, sitodruki, a choćby okładki do książek. Specjalne miejsce w jej sercu zajmują gobeliny, jak sama przyznaje, praca nad nimi zajmuje wiele czasu, ale wszystko wynagradza płynąca z tego procesu satysfakcja. W jej dziełach można odnaleźć jeden wspólny motyw pod hasłem NATURA, który przejawia się pod różnymi postaciami. Krūmiņa umieszcza w swoich pracach postać człowieka i części jego ciała: ręce, dłonie czy głowę. Odwzorowuje formy giętkich i delikatnych roślin jak koniczyny, kłosy, trawy, a także chętnie odwołuje się do postaci zwierząt – głównie ciem i motyli.

Ieva Krūmiņa, „Meadow II", 12. Baltic Mini Textile Gdynia fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni
Ieva Krūmiņa, „A description of our homeland", 12. Baltic Mini Textile Gdynia fot. Michał Miegoń, Muzeum Miasta Gdyni

Na wystawie prezentujemy spektrum twórczości łotewskiej artystki od złotych miniatur przez ogromne tkane gobeliny, stroje i zbroje ze złota i trawy, aż do graficznego projektu książki. Prace Ievy Krūmiņy świetnie wpisują się w tegoroczny temat wystawy 12. BMTG, a artystka udowadnia, iż ze zwykłej plastikowej butelki można stworzyć prawdziwy skarb.

Idź do oryginalnego materiału