Kraków
W piątek (15.03) w przestrzeni Składu Solnego odbędzie się organizowany przez osoby studenckie z kierunku Laboratoria kultury współczesnej w Instytucie Kultury UJ performans Nałożono mi oczy. Jego efektem będzie wystawa zdjęć, współtworzona w czasie rzeczywistym przez osoby performujące oraz publiczność, a każda z uczestniczek i uczestników będzie mogła wejść w rolę fotografki, modela, kuratorki czy edytora.
Leszno
Solowa wystawa Łukasza Patelczyka otworzy się w piątek (15.03) w MBWA Leszno. Akt to druga odsłona projektu prezentowanego wcześniej w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. W Lesznie malarz zaprezentuje nieco inny wybór prac, przez cały czas będą to jednak najnowsze obrazy, powstałe w ciągu ostatnich trzech lat, łączące realistyczny pejzaż z abstrakcją geometryczną.
Głowy do wycierania. „Art is not Rest” Wandy Czełkowskiej w Muzeum Susch
Orońsko
Na przemianach polskiej rzeźby w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku koncentrować się będzie wystawa kuratorowana przez Tamarę Książek, Waldemara Baraniewskiego i Jana Stanisława Wojciechowskiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Otwierana w sobotę (16.03) ekspozycja Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70. tytułem nawiązuje do słynnej pracy Wandy Czełkowskiej, zaprojektowanej na początku lat 70., ale po raz pierwszy zrealizowanej właśnie w Orońsku dwie dekady później. Część prezentowanych na ekspozycji prac wystawiana będzie po raz pierwszy od momentu ich powstania.
Poznań
Osada „Koniec Świata”, część wsi Głuszyna w południowo-wschodniej Wielkopolsce, to popularny cel wycieczek, choć zwykle ograniczających się do zrobienia zdjęcia z tablicą na wjeździe. W oczekiwaniu na realny koniec świata do rzeczonej wioski wybrali się Tobiasz Jankowiak i Mateusz Kiszka i Aleksandra Polerowicz, którzy przyjrzeli się osadzie i jej otoczeniu z bliska. Zgromadzone tam materiały dokumentacyjne i artefakty zaprezentują w formie intermedialnej instalacji na otwieranej w piątek (15.03) wystawie Koniec świata w Galerii Szczur.
Radom
Trzy indywidualne pokazy połączone w jeden projekt pod tytułem Bio-Chem zaprezentują w piątek (15.03) w MCSW Elektrownia w Radomiu Diana Lelonek, Paweł Matyszewski i Izabela Chamczyk. Wszyscy troje odnoszą się do systematyki organizmów, ich form i kształtów znajdujących się na pograniczu klasyfikacji biologicznej, przemian chemicznych tworzących materie oraz ekosystemów, w których zachodzą symbiotyczne relacje. Pracują przy tym z odmiennymi mediami, od klasycznego malarstwa i rzeźby po obiekty powstające przy udziale bakterii lub procesów chemicznych.
Yana Bachynska / Jan Bačynsjkyj, „Uprzywilejowany uchodźca”, dzięki uprzejmości Trafostacji Sztuki w Szczecinie
Sokołowsko
Druga edycja Sokołowsko Jazz Meets Punkt Festival, organizowanego przez Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, norweski PUNKT Festival oraz kuratora Piotra Turkiewicza odbędzie się w najbliższy weekend. Zasadnicza część festiwalu, obejmująca cztery różnorodne stylistycznie projekty z Polski i Norwegii, odbędzie się sobotę i niedzielę (16–17.03) w Kinie Zdrowie w Sokołowsku oraz w niedzielę Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, gdzie z kolei jako wydarzenie towarzyszące w piątek odbędzie się koncert symfoniczny Wiosna w Gruzji.
Szczecin
Dwie wystawy indywidualne zaprezentuje w czwartek (14.03) Trafostacja Sztuki w Szczecinie. Ostatnie Tchnienie: Krew, Pot i Poppersy Piotra Michalskiego opowiadać będzie o współczesnej kulturze gejowskiej, dekonstruowanej i oglądanej jednocześnie przez pryzmat dawnych historii i mitów. Yana Bachynska / Jan Bačynsjkyj na Uprzywilejowanym uchodźcy prezentować będzie z kolei nowe prace, na których kształt wpłynął nomadyczny tryb życia artysty po opuszczeniu zaatakowanej Ukrainy. Wśród nich znajdą się m.in. obiekty z ubrań twórcy, w których tkanina pełni rolę nośnika wspomnień dotyczących rodziny i kraju.
Warszawa
W przestrzeni Emi Art Warsaw na poddaszu kamienicy przy Emilii Plater 14 otworzy się w środę (13.03) kuratorowana przez Olgę Mzhelskayą wystawa Oniryczna rzeczywistość. Przestrzeń strychu wypełniona pracami m.in. Liliany Zeic, Xawerego Deskura, Daniela Kotowskiego czy Jana Możdżyńskiego przenosić będzie widza w obszar poza codziennością, w sferę podświadomych emocji i lęków.
Magdalena Król, „Suka”, dzięki uprzejmości Emi Art Warsaw
W ubiegłym roku przypadała sześćdziesiąta rocznica pierwszego Międzynarodowego Studium Pleneru Koszalińskiego w Osiekach, zapoczątkowującego historię jednego z najważniejszych plenerów w historii polskiej sztuki XX wieku, odbywającego się do roku 1981. Pozostała po nim kolekcja należąca do Muzeum w Koszalinie, gdzie trwa jubileuszowa wystawa na temat osieckich plenerów. Towarzyszy jej obszerna publikacja Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963–1981, wokół której w czwartek (14.03) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy Pańskiej odbędzie się spotkanie z udziałem Marcina Szeląga, Łukasza Rozmarynowskiego, Magdaleny Worłowskiej i Jakuba Depczyńskiego, które poprowadzi Łukasz Mojsak.
Jeszcze zanim wyłoniona zostanie nowa dyrekcja Zachęty, galeria po okresie rządów Janusza Janowskiego szykuje nowe programowe otwarcie i w najbliższy piątek (15.03) zaprezentuje dwie wystawy zwiastujące nowy rozdział. Z popiołów, kuratorowana przez Michalinę Sablik, sięgać będzie po figurę mitycznego feniksa, by opowiedzieć o doświadczeniu permanentnego kryzysu ekologicznego, ekonomicznego i polityczno-społecznego oraz rodzących się w momencie beznadziei pomysłach na odradzanie się świata. Kuratorowana przez Aleksandrę Skowrońską ekspozycja Zza gór się słońce wznosi blade odnosić się będzie z kolei do naszych relacji z nie-ludzkimi i pozaludzkimi bytami, czerpiąc z teorii Timothy’ego Mortona i traktując sztukę jako narzędzie do przeformułowania normatywnych pojęć i kategorii. Dzień później (16.03) w Zachęcie zobaczymy z kolei wystawę Datament, prezentowaną w Pawilonie Polskim na poprzednim Biennale Architektury w Wenecji i opowiadającą o współczesnej relacji człowieka z danymi i sposobami ich przetwarzania.
Doktor Ja. O rządach Janusza Janowskiego w Zachęcie
Otwierana w piątek (15.03) wystawa Bo moja ulica jest w sercu miasta w galerii Serce Exhib. pochylać się będzie nad najbliższym otoczenim galerii, czyli ulicą Chmielną w centrum Warszawy, z całym jej rozgardiaszem i folklorem. Prace Baginsa, Krzysztofa Piwnika, maksa rzontkowskiego i Mikołaja Sobotki przenosić będą widza w przestrzeń okolicznych podwórek traktowanych jako mikroświat marzeń pozwalający na ucieczkę od globalnych problemów.
Online
Do platformy Secondary Archive Fundacji Katarzyny Kozyry dołączy w piątek (15.03) 15 nowych artystek z Ukrainy. Secondary Archive. Women Artists in War prezentować będzie praktyki twórczyń pracujących głównie z doświadczeniami związanymi z pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę. Projekt realizowany jest wspólnie z Galerią Artsvit z Dniepra i Galerią Labirynt w Lublinie, gdzie wiosną zobaczymy prace jego uczestniczek.