1–7 lipca

magazynszum.pl 2 dni temu

Elbląg

Przed ośmioma laty Galar Solny po raz pierwszy wypłynął na Wisłę. Od tego czasu w projekcie zainicjowanym przez Agnieszkę Brzeżańską i Ewę Ciepielewską jako płynąca rezydencja dla artystek, a także naukowczyń, przyrodników i szeroko pojętych przyjaciół rzeki uczestniczyły dziesiątki osób. W ten czwartek (4.07) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu otworzy się wystawa FLOW/PRZEPŁYW podsumowująca dotychczasową historię inicjatywy, w której rzeka staje się punktem wyjścia do wspólnego bycia i działania w duchu ekonomii daru.

FLOW/PRZEPŁYW, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu

Gdańsk

Z okazji półwiecza obecności Małgorzaty Żerwe na trójmiejskiej scenie artystycznej w piątek (5.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej otworzy się jubileuszowa wystawa 69. Wątki Małgorzaty Żerwe. Vol 1. Zgodnie z tytułem będzie to pierwsza odsłona projektu, który w GGM przyjmie formę chronologicznego i problemowego przeglądu, z kolei w drugiej części, w przestrzeni WL4, stanie się dynamiczną instalacją site-specific. Sięgając do swoich archiwów artystka przeplatać będzie na wystawie obrazy i historie, tworząc uporządkowane zestawienia obiektów, rekreując atmosferę konkretnych miejsc czy zestawiając swoje studenckie prace z późniejszymi realizacjami.

1
Krytyka 05.11.2021

Gdańsk 2005–2080. Otwarcie NOMUS i Narracje #12

Karolina Plinta

Tego samego dnia (5.07) w NOMUS-ie otworzy się monograficzna wystawa amerykańskiego artysty Todda Forsgrena. Postindustrialny Eden to podsumowanie dwóch dekad dokumentowania przez twórcę małych enklaw ogrodniczych od USA i Kuby, przez Wielką Brytanię, Czechy, Polskę i Holandię, po Japonię i Mongolię. Forsgren przygląda się nie tylko temu, jak różnią się one ze względu na specyfikę klimatu i krajobrazu w danym regionie, ale i temu, jak rosnąca świadomość skutków katastrofy klimatycznej i społeczne niepokoje owocują poszukiwaniami azylu, dążeniami do samowystarczalności i dobrostanu psychicznego.

Gdynia

Jeśli na wakacje zawitacie akurat do Gdyni i wbrew powtarzanemu przez pokolenia kuracjuszy zaklęciu okaże się, iż jednak i w tym mieście pada, zamiast na plażę warto udać się do Muzeum Miasta Gdyni, gdzie w sobotę (6.07) otworzy się wystawa W Gdyni nie pada. Historyczno-sensoryczna ekspozycja opowie o gdyńskim letnisku pierwszego trzydziestolecia ubiegłego wieku w inspirowanej naturą bałtyckiego wybrzeża aranżacji nastawionej na wielozmysłowy odbiór.

Todd Forsgren, Gdańsk, Polska, 2014, dzięki uprzejmości NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki

Kraków

Pierwsza z wystaw w ramach tegorocznej, trzeciej już edycji programu Cloakroom w Cricotece otworzy się w najbliższą środę (3.07). PAIN GAME (second station) marii Lemperk to kolejna odsłona rozpoczętego przez artystkę w 2023 roku we współpracy z Łukaszem Trzcińskim i D. Kowalikiem partycypacyjnego, procesualnego, podróżującego projektu skoncentrowanego na eksploracji przestrzeni bólu. W Cricotece zobaczymy m.in. wykonane z gipsu i włosów kopie przedmiotów utraconych przez rodzinę artystki podczas kilkukrotnych ewakuacji z Odesy.

Dzień później (4.07) w galerii mikrob. 1:12 gallery, czyli przestrzeni wystawienniczej w witrynie przy Floriańskiej 15, otworzy się kuratorowana przez Agatę Kus i Kamila Kuitkowskiego wspólna (mikro)wystawa Aleksandry Waliszewskiej i Wojciecha Ireneusza Sobczyka Nearer, My God, To Thee, zatytułowana za psalmem, który miał być ostatnim utworem granym przez orkiestrę na tonącym Titanicu. Wspólnymi siłami dwoje artystów zaaranżuje małą, piękną katastrofę – muzealną ekspozycję prac Waliszewskiej porastaną przez grzyboidalne twory Sobczyka.

Lublin

Międzywydziałowe Koło Naukowe Dolina Niesamowitości, działające od 2021 roku na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod opieką Aleksandry Liput, rozpracowywać będzie motywy znanej baśni o Jasiu i magicznej fasoli na przygotowanej przez siebie wystawie w Galerii Labirynt. Otwierana w piątek (5.07) Magiczna fasola traktować będzie tytułowy baśniowy motyw jako metaforę niepewności związanej z karierą artystyczną, ryzyka i nadziei na łut szczęścia wpisanych w wybór tej ścieżki życiowej.

Julita Nastańska, „Magiczne fasolki”, olej na płótnie, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Łódź

Nowy, międzynarodowy projekt zatytułowany Praca kobiet nigdy się nie kończy zainauguruje Akademickie Centrum Designu w Łodzi otwieraną w piątek (5.07) wystawą Poli Esther Korale z ziemniaków. W swoich fotografiach Esther gloryfikuje i podnosi do rangi niezwykle istotnych gestów czynności codzienne gesty pracy kobiet, krzątania się, pracy opiekuńczej, odnosząc się przy tym do doświadczeń dorastania w Polsce lat 90. i przyswajanych wówczas modeli kobiecości oraz korzystając z konwencji fotografii modowej.

Pustynia Błędowska

Po niedawnych festiwalach artystycznych w przestrzeniach publicznych Wrocławia czy Krakowa nadchodzi wydarzenie w zupełnie innej scenerii – festiwal sztuki na pustyni. W ten weekend (6-7.07) na Pustyni Błędowskiej odbędzie się kolejna odsłona zainaugurowanego przed rokiem Law of the Desert. W unikatowej pustynnej scenerii zobaczymy przede wszystkim wystawę kuratorowaną przez Adę Piekarską, przygotowaną we współpracy z galerią HOS, z pracami m.in. Zuzy Golińskiej, Magdaleny Lazar czy Michała Smandka. Towarzyszyć jej będą również koncerty i rozmowy.

Ustka

Prace artystów i artystek współpracujących aktywnie z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej i współtworzących jej historię w ciągu ostatnich kilkunastu lat gromadzić będzie otwierana w czwartek (4.07) wystawa Dni naszego szaleństwa. Kuratorowana przez Romana Lewandowskiego ekspozycja koncentrować się będzie przy tym na motywie śladów pamięciowych, w odniesieniu do pamięci indywidualnej i zbiorowej, a także konfrontowaniu się z odmiennymi punktami widzenia i narracjami na temat historii w dzisiejszych spolaryzowanych realiach.

Warszawa

Monograficzna wystawa Jana Bogusławskiego, jednego z czołowych polskich powojennych architektów, przygotowana przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, otworzy się w siedzibie IWP w najbliższy czwartek (4.07). Ekspozycja zaprezentuje przekrój wielowątkowego dorobku architekta zaangażowanego w odbudowę stolicy, autora ikonicznych warszawskich modernistycznych obiektów takich jak pawilon „Chemii”, mającego na koncie również wiele projektów meblarskich, przeznaczonych zarówno do prywatnych mieszkań, jak i luksusowych wnętrz reprezentacyjnych.

Kościół NMP Matki Miłosierdzia na Stegnach projektu Jana Bogusławskiego, detal, fot. Kuba Rodziewicz

Tego samego dnia (4.07) w przestrzeni Marszałkowskiej 18 otworzy się solowa wystawa Nadyi Sayapiny. Pokuć koncentrować się będzie na poszukiwaniach białoruskiej tożsamości w warunkach migracji, wygnania i kolonizacji, przyglądając się kulturze współczesnej i ludowej. Centralnym motywem projektu będzie kut, czyli kąt, wizualno-semantyczny symbol o wieloaspektowym znaczeniu, reprezentujący pogranicza i sprzeczności.

Premierowe spotkanie wokół książki Jessiki Zychowicz Sztuka, feminizm i rewolucje w Ukrainie XXI wieku, wydanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Wydawnictwo Karakter, odbędzie się w niedzielę (7.07) w Muzeum nad Wisłą. Książka poświęcona zwrotowi obywatelskiemu, który dokonał się w Ukrainie na początku XXI wieku, koncentruje się m.in. na kulturowych napięciach dotyczących symboliki religijnej i narodowej, stosunku do postradzieckiego dziedzictwa oraz kwestii wolności seksualnej. W spotkaniu obok autorki wezmą udział także ukraińska artystka i pisarka Jewhenija Biełoruseć oraz Natalia Sielewicz.

1
Eseje 03.02.2023

Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Pinińskiej-Bereś

Agata Jakubowska

Wrocław

Pierwsza od ponad dwóch dekad duża monograficzna wystawa Marii Pinińskiej-Bereś otworzy się w najbliższą niedzielę (7.07) w Pawilonie Czterech Kopuł. Kuratorowana przez Heike Munder, Jarosława Suchana i Małgorzatę Micułę ekspozycja zaprezentuje przekrój prac artystki od figuratywnych realizacji z lat 50. po najważniejsze „miękkie” rzeźby Pinińskiej-Bereś, wykorzystujące takie materiały jak kołdry, derki, tkaniny i papier mâché.

Idź do oryginalnego materiału