Zmiany w szkołach. Czego będą uczyć na edukacji seksualnej? M. in. "o negatywnym wpływie stereotypów płci"

gazeta.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl


W polskiej oświacie dzieje się sporo. Jedną ze zmian jest tu z pewnością wprowadzenie do szkół nowego przedmiotu. Mowa oczywiście o edukacji zdrowotnej - w ramach której, uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, od 1 września 2025 r., będą uczyć się m.in. o zdrowiu seksualnym i negatywnym wpływie stereotypów płci.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało podstawę programową nowego, obowiązkowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Ma on wejść w życie już z początkiem nowego roku szkolnego, zatem w resorcie oświaty praca wre. Co ważne, cały projekt został teraz poddany konsultacjom. Do 21 listopada br. – każdy może zgłaszać swoje uwagi.


REKLAMA


Zobacz wideo Ta szkoła jest warta 124 miliony. "Dajemy szanse każdemu, kto chce się u nas uczyć"


Edukacja zdrowotna już od września. Czego mają uczyć się dzieci?
Edukacja zdrowotna, ma wejść do szkół już od 1 września 2025 r. Będzie to przedmiot realizowany obowiązkowo:


w szkołach podstawowych w klasach IV–VIIII (w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie);
w szkołach ponadpodstawowych: w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia (w wymiarze 2 godzin w cyklu kształcenia).


Resort edukacji właśnie opublikował podstawę programową nowego przedmiotu, z której dowiadujemy się, iż uczniowie będą uczyć się np. o zdrowym odżywianiu, ale też "istotnym elementem edukacji zdrowotnej – zarówno na etapie szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej – będzie edukacja seksualna, określona w projekcie, jako nauka o 'zdrowiu seksualnym'" - podaje portal infor.pl.


Edukacja seksualna w ramach zajęć z edukacji zdrowotnej. Jakie tematy będą poruszane?
Z opublikowanej przez MEN podstawy programowej wynika, iż uczniowie klas IV-VI – w zakresie edukacji o zdrowiu seksualnym – będą obowiązkowo uczyć się o:


pojęciach zdrowia seksualnego, seksualności oraz ich pozytywnym wpływie na życie człowieka,
budowie i podstawowych funkcjach narządów płciowych,
procesie zapłodnienia, przebiegu ciąży, porodu oraz opiece nad noworodkiem,
autonomii cielesnej oraz tym w jaki sposób asertywnie o nią dbać,
o stereotypach płciowych oraz ich negatywnym wpływie na funkcjonowanie człowieka.


Uczniowie klas VII i VIII będą natomiast obowiązkowo uczyć się o:


pozytywnym znaczeniu ludzkiej seksualności, popędzie seksualnym i jego zmianach w okresie dojrzewania, powodach, dla których ludzie decydują się na aktywność seksualną oraz konsekwencjach z nią związanych,
orientacji psychoseksualnej i kierunkach jej rozwoju, tożsamości płciowej, cispłciowości i transpłciowości,
kryteriach świadomej zgody, elementach seksualizacji oraz presji związanej z podjęciem aktywności seksualnej w mediach społecznościowych, środkach masowego przekazu, kulturze młodzieżowej oraz własnym otoczeniu, a także o sposobach jej przeciwdziałania i radzenia sobie z nią oraz o elementach dojrzałego i świadomego przygotowania się do inicjacji seksualnej,
metodach antykoncepcji.


Dodatkowo fakultatywnie (przez co należy rozumieć, iż nauczyciel zobowiązany będzie do realizacji przynajmniej jednego z poniższych wymagań), uczniowie będą uczyć się o:


infekcjach i chorobach przenoszonych drogą płciową;
o specjalnościach zawodowych zajmujących się tematem seksualności człowieka i zdrowia reprodukcyjnego.


jeżeli chodzi o starszych uczniów, tych ze szkół ponadpodstawowych, będą oni się uczyć o następujących rzeczach:


pojęciu seksualności,
budowie i funkcjach narządów płciowych;
metodach antykoncepcji, mechanizmach ich działania i kryteriach wyboru odpowiedniej metody,
profilaktyce infekcji i chorób przenoszonych drogą płciową,
czynnikach wpływających na płodność człowieka;
przebiegu ciąży, porodu fizjologicznego i instrumentalnego oraz cesarskiego cięcia, kwestiach zdrowotnych związanych z karmieniem piersią, połogu i zasadach związanych z opieką nad noworodkiem, roli wsparcia edukacyjnego i psychicznego dla osób oczekujących na dziecko, w tym roli szkół rodzenia oraz o standardach opieki okołoporodowej,
poronieniu i aborcji oraz etycznych, prawnych, zdrowotnych i psychospołecznych uwarunkowaniach dotyczących przerywania ciąży,
kryteriach świadomej zgody;
formach przemocy seksualnej,
zagrożeniach związanych z różnymi aspektami seksualności m.in. o uwodzeniu w sieci (groomingu), sekstingu, szantażu seksualnym, pornografii, seksualizacji, prostytucji z udziałem małoletnich, a także sposobach im przeciwdziałania.


Fakultatywnie będą poruszać na lekcjach takie tematy, jak:


przyjemności seksualnej, tym co wpływa na libido, formach aktywności seksualnej oraz zaburzeniach i dysfunkcjach seksualnych,
czynnikach wpływających na jakość życia seksualnego w różnych etapach życia (np. niepełnosprawności fizycznej, niepełnosprawności intelektualnej, chorobach przewlekłych, zaburzeniach psychicznych, całościowych zaburzeniach rozwojowych),
kwestiach prawnych i społecznych związanych z przynależnością do grupy osób LGBTQ+ oraz
stereotypach płciowych, w tym odnoszących się do sfery seksualnej.
Idź do oryginalnego materiału