Według Eurostatu w 2024 roku Polskę odwiedziło 38,8 mln turystów, którzy zarezerwowali 97,6 mln noclegów. Turyści zagraniczni stanowili ponad jedną piątą odwiedzających.
Coolcation w polskim wydaniu
Eksperci z branży nieruchomości premium wskazują, iż trend „coolcation” – wybierania chłodniejszych miejsc na urlop – może w kolejnych latach jeszcze się umacniać. Jak mówi Tomasz Kozioł, partner zarządzający Marshall Real Estate, coraz częściej do polskich kurortów przyjeżdżają goście z Niemiec, Skandynawii, a choćby z południa Europy.
– Temperatury w Polsce w okresie letnim są znacznie bardziej komfortowe niż w tradycyjnych celach podróży wakacyjnych południa Europy. Wiele osób szuka chłodniejszych miejsc i ten trend – coolcation – okazuje się dobry dla marketingu polskich kurortów – mówi ekspert.
Rynek nieruchomości wakacyjnych przyspiesza
Rosnąca liczba turystów przekłada się na wzrost inwestycji w segmencie premium. Według Tomasza Kozioła w najlepszych lokalizacjach ceny nieruchomości wakacyjnych rosną o 15-20 proc. rocznie. Popularne są nie tylko nadmorskie miejscowości i Zakopane, ale też Mazury, które wciąż są odkrywane przez turystów i inwestorów.
– Klienci zagraniczni doceniają nie tylko klimat, ale także wysoką jakość nowych inwestycji, nowoczesną infrastrukturę i relatywnie przystępne ceny w porównaniu do zachodnioeuropejskich kurortów – dodaje Kozioł. Przykładowo, w Łebie luksusowe apartamenty kosztują średnio 14 tys. zł za mkw., a w Mikołajkach – około 17 tys. zł.
Infrastruktura i zrównoważona turystyka
Turystyka w Polsce może przyciągać zagranicznych gości, ale konieczna jest rozbudowa infrastruktury turystycznej. W polskich kurortach powstają nowe hotele, restauracje, centra SPA i obiekty rekreacyjne.
– Polskie kurorty przechodzą prawdziwą rewolucję jakościową. Standardy usług dorównują już tym znanym z najlepszych europejskich miejsc, a często je przewyższają stosunkiem jakości do ceny – mówi Kozioł.
Coraz większe znaczenie ma też turystyka zrównoważona. Polska, oferując kontakt z naturą bez nadmiernej komercjalizacji, zyskuje przewagę konkurencyjną.
Eksperci prognozują, iż zmiany klimatyczne będą sprzyjać dalszemu wzrostowi zainteresowania Polską jako kierunkiem wakacyjnym. Jak mówi Tomasz Kozioł, jesteśmy „na początku wielkiej zmiany w europejskiej turystyce”. Polska ma szansę stać się jednym z głównych beneficjentów tej transformacji, o ile będzie kontynuować rozwój infrastruktury i utrzymywać wysoką jakość usług.
Polecamy także:
- Wakacje last minute w sierpniu. Atrakcyjne ceny sprzyjają spontanicznym wyjazdom
- Polacy coraz chętniej wybierają kolej. 45 proc. deklaruje, iż kocha podróże pociągiem
- Rekordowa podaż i wakacyjny najem. Co się dzieje z rynkiem apartamentów nad morzem?
- Wakacje 2025 na nowych zasadach. Festiwale, workation i samotne wyprawy coraz popularniejsze