Koncern Geely wprowadził do Europy dwie siostrzane marki szwedzkiego producenta Volvo: Zeekr oraz Lynk&Co. W lutym br. obie marki zintegrowano w Lynk & Co Auto, by zwiększyć efektywność operacyjną i podbić zagraniczne rynki luksusowymi pojazdami. Teraz przebojowy SUV 7X rozpoczyna komercyjną podróż w Australii, gdzie zaproponował pierwszy, bezkonkurencyjny cennik.
Bestsellerowy Zeekr 7X to prawdziwy as w rękawie marki
Zeekr to stosunkowo młoda marka, ale jedna z najważniejszych spośród tych, nad którymi swój wachlarz rozciąga Grupa Geely. Choć powstała w 2021 roku to jest teraz znaczącym graczem. Konsolidacja Zeekr z Lynk&Co poprawi m.in. konkurencyjność Geely w sektorze NEV, który sprzedaje się miliony samochodów, więc cena to przez cały czas decydujący czynnik.
Walka na oferty samochodów elektrycznych o dużym zasięgu i bliżej wielu portfeli przybiera na sile w Chinach. Tymczasem Europa oferuje mniej zasięgu za dużo więcej. Dla Zeekr i Lynk&Co to wystarczający powód do zagranicznej ekspansji i podbój rynków poza Chinami. Zeekr ma już swoje salony w 8 europejskich krajach, ale jeszcze stosunkowo niezbyt bogatą w modele ofertę. Boom zakupowy na nowego SUV-a 7X w Chinach, skutkujący dziesiątkami tysięcy dostaw w ciągu zaledwie kilku dni, to dobra okazja, by to zmienić.
Atrakcyjny design, odpowiedni rozmiar nadwozia i nowoczesne technologie, czynią Zeekr 7X odpowiednim kandydatem do zdetronizowania rywali na europejskim rynku. W Niemczech oferowany znacznie poniżej konkurencji, z zasięgiem do 615 kilometrów i imponującą mocą ładowania do 480 kW, 7X jest idealny do miasta i przygotowany do długich podróży. Mierzący 4,79 metra długości samochód z bagażnikiem o pojemności 539 litrów dostał teraz australijski cennik i ważne zadanie wyeliminowania konkurencji. Pierwsza oferta to wielkie zaskoczenie dla Australijczyków.
Nowy chiński SUV kosztuje mniej niż oczekiwano
Zeekr X, który jest bliźniakiem Volvo EX30 ma bardzo wiele do zaoferowania i to w cenie, jakiej n ie ma Model Y Tesli o gorszych adekwatnościach. jeżeli chodzi o osiągi, to platforma o napięciu 800 V pozwala na szybkie uzupełnianie zapasów energii. Zeekr 7X uwzględnia choćby „ultraszybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 480 kW”. W modelu podstawowym akumulator trakcyjny można naładować od 10 do 80% w 13 minut. Wersja Long Range osiąga zasięg WLTP do 615 km na jednym ładowaniu akumulatora. Dodatkowo Zeekr 7X nie oszczędza na emocjach, bo we flagowej wersji przyspiesza do setki w 3,8 sekundy.
Chiński bestsellerowy SUV doczekał się już prezentacji w Australii (Sydney), gdzie będzie najszybciej ładującym się samochodem. Pierwsza oferta okazała się dużym zaskoczeniem dla rynku i niemiłą niespodzianką dla rywali. Zeekr 7X w przedsprzedaży dla pierwszego tysiąca klientów kładzie na stół prezenty. Na przykład dowolny lakier bez opłaty, domową ładowarkę o mocy 7 kW, czy kabel Type2. Do tego dorzuca 7-letnią gwarancję i 7 lat bezpłatnej pomocy drogowej.
Podstawowy model RWD z zasięgiem do 480 km ma akumulator firmy Zeekr o pojemności 75 kWh (LFP, typu golden brick). Wersja Long Range RWD zwiększa zasięg do 615 km. Ten wariant korzysta z akumulatora niklowo-manganowo-kobaltowego (NMC) o pojemności 100 kWh. Najbogatsza wersja Performance AWD z zasięgiem do 543 km i sportowymi osiągami dodaje drugi silnik. Spójrzmy zatem na ceny.
Cenę podstawowego modelu z napędem na tylne koła na początek obniżono i zaczyna się od 49 900 dolarów. Za najbogatszy modelu z napędem na cztery koła po zniżce trzeba zapłacić 62 990 dolarów australijskich. Dla porównania nowa Tesla Model RWD zaczyna się w Australii od 58 900 dolarów. Za wersję Long Range AWD trzeba zapłacić 68 900 dolarów.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę wszystkie zalety Zeekr 7X, staje się on znacznie lepszą rodzinną opcją. Zwłaszcza iż niezależnie od konfiguracji oferuje funkcję V2L o mocy wyjściowej 3,3 kW, pozwalając na zasilanie innych urządzeń elektrycznych w razie potrzeby.
Potwierdzone przez wielu dziennikarzy adekwatności jezdne chińskiego SUV-a pozwalają widzieć w nim wschodzącą gwiazdę segmentu elektrycznych samochodów. Ma wszystko, czego oczekują klienci.
Chciałoby się takiego eleganckiego SUV-a w ofercie na polski rynek, który będzie tak gwałtownie się ładował i pozwalał na dalekie podróże bez obaw w konkurencyjnej cenie poniżej Tesli, Audi, BMW i Mercedesa. Zeekr 7X odegra kluczową rolę w zagranicznej ekspansji marki, jeżeli chodzi o kształtowanie inteligentniejszej i bardziej zrównoważonej przyszłości mobilności. Oprócz tego, iż SUV przyciąga wzrok na parkingu i ma mnóstwo technologii, to oferuje dużą przestrzeń, zwłaszcza w drugim rzędzie, komfort i sprytne schowki, które doceni każda rodzina.