Budowa kolejki linowej na Kasprowy Wierch ruszyła 1 sierpnia 1935 roku. Jej pomysłodawcą oraz osobą, która pchnęła prace do przodu, był Aleksander Bobkowski, ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego oraz Minister Komunikacji. Jak możemy przeczytać na pkl.pl, inwestycja została zrealizowana "w rekordowo szybkim tempie", gdyż w zaledwie 227 dni. Co więcej, uznano ją również za "cud techniczny przedwojennej infrastruktury". Jak informuje portal gazetakrakowska.pl, przedsięwzięcie kosztowało 3,5 miliona ówczesnych złotych i zwróciło się w zaledwie trzy lata. W 80 lat skorzystało z niej ponad 40 milionów turystów.
REKLAMA
Zobacz wideo gwałtownie zmieniające się warunki w Tatrach. Najpierw śnieżyca, a potem słońce
Jak budowali kolejkę na Kasprowy? Pracowało przy niej 1000 osób
Pierwszy etap prac polegał na wykarczowaniu drogi do Myślenickich Turni, gdzie dziś stoi druga stacja kolejki. To właśnie nią dowożono materiały do dalszej budowy. Jednak największym wyzwaniem okazała się pogoda, gdyż już we wrześniu spadł pierwszy śnieg. Podczas stawiania górnej stacji, na szczycie Kasprowego Wierchu była szczególnie uciążliwa, gdyż nie brakowało lodowatego wiatru. Mimo to projekt udało się skończyć błyskawicznie. Nic dziwnego, wszakże ostatecznie w 16-godzinnych zmianach pracowało przy nim niemal tysiąc osób. Co ciekawe, pracownicy nie schodzili na noc na dół, ale spali w barakach postawionych na wierzchołku.
Budowa kolejki na Kasprowy Wierch Budowa kolejki na Kasprowy Wierch. Fot. szukajwarchiwach.gov.pl / Jankowski Adam
Kiedy powstała kolejka na Kasprowy Wierch? Pierwszy wjazd odbył się 89 lat temu
Za projekt budynków na dolnej, pośredniej i górnej stacji odpowiadali Anna i Aleksander Kodelscy, zaś poszczególne części kolejki produkowano w polskich fabrykach, m.in. liny pochodziły z Sosnowca, zaś urządzenia do maszynowni przywieziono z gdańskiej stoczni. Pierwszy kurs na dolnym odcinku, czyli do Myślenickich Turni, odbył się 26 lutego 1936 roku. Zaledwie chwilę później, po 15 marca, wagonik wjechał na szczyt Kasprowego Wiechu. Pierwsza kolej górska w Polsce rozpoczęła swoją działalność, która trwała aż do maja 2007 roku, kiedy to zdecydowano się na dużą modernizację, przez co chwilowo została zamknięta.
Remont trwał kilka miesięcy. Zmodernizowano wszystkie stacje. Wprowadzono liczne udogodnienia, wymieniono podpory, a choćby same wagoniki i maszynerię. Wprowadzono komputerowe sterowanie, a na samym szczycie otworzono sklep z pamiątkami. Ponadto zwiększono prędkość kolejki. Ponowne otwarcie odbyło się 18 stycznia 2008 roku.
Budowa kolejki na Kasprowy Wierch Budowa kolejki na Kasprowy Wierch. Fot. szukajwarchiwach.gov.pl / Jankowski Adam
Ile trwa przejazd kolejką na Kasprowy Wierch? Zanim się obejrzysz, będziesz na górze
Choć od otwarcia kolejki na Kasprowy Wierch minęło 89 lat, atrakcja wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością i przyciąga turystów nie tylko z całej Polski, ale choćby świata. Wraz z Morskim Okiem jest jedną z najchętniej odwiedzanych. Podróż od samego początku podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich prowadzi z Kuźnic na Myślenickie Turnie, gdzie należy się przesiąść, zaś kolejny już wprost na szczyt. Cała trasa ma niemal 4300 metrów długości i zajmuje około 20 minut. Jechałe/aś kiedyś kolejką na Kasprowy? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.