W ostatnich dniach, PKO Bank Polski (PKO BP) odpowiedział na liczne pytania klientów dotyczące zastrzegania numeru PESEL. Klienci chcą wiedzieć, co to oznacza dla ich codziennych operacji bankowych i jakie konsekwencje niesie za sobą takie działanie. Na szczęście, bank udostępnił szczegółowy komunikat, w którym odpowiedział na najczęściej zadawane pytania.
Co to jest zastrzeżenie numeru PESEL?
Zastrzeżenie numeru PESEL to skuteczna metoda ochrony przed oszustwami i wyłudzeniami. Polega ona na tym, iż numer PESEL klienta zostaje zablokowany, co uniemożliwia nieuprawnionym osobom wykorzystanie go do różnych celów. Można to zrobić online, korzystając z aplikacji mObywatel 2.0 lub serwisu mObywatel, lub osobiście w urzędzie gminy.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?
W każdej chwili możesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL, np. na czas realizacji określonej dyspozycji bankowej. Wystarczy złożyć wniosek w urzędzie gminy lub za pośrednictwem aplikacji mObywatel 2.0 lub serwisu mObywatel.
Jakie usługi są objęte sprawdzaniem statusu PESEL?
PKO BP sprawdza status PESEL przed świadczeniem niektórych usług, takich jak:
* otwarcie konta bankowego,
* zaciągnięcie pożyczki,
* uzyskanie dostępu do bankowości elektronicznej,
* wypłata kwoty wyższej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia w jednym dniu.
Jeśli numer PESEL jest zastrzeżony, wykonanie tych czynności nie będzie możliwe bez wcześniejszego cofnięcia zastrzeżenia.
Konta wspólne a zastrzeżenie PESEL
W przypadku kont wspólnych obowiązują dodatkowe zasady. Bank nie otworzy konta wspólnego, jeżeli numer PESEL jednego z przyszłych współposiadaczy będzie zastrzeżony. Podczas wypłat gotówki powyżej określonego limitu (trzykrotności minimalnego wynagrodzenia) weryfikowany jest PESEL wyłącznie osoby wypłacającej środki. Pełnomocnik konta nie jest objęty sprawdzaniem statusu PESEL, jednak status współposiadaczy musi pozwalać na realizację dyspozycji.
Wpływ zastrzeżenia PESEL na dostęp do iPKO i IKO
Logowanie do serwisu iPKO lub aplikacji IKO nie wymaga sprawdzania zastrzeżenia PESEL. Jednak w momencie:
* zawierania umowy bankowości elektronicznej,
* otwierania konta lub składania wniosku o pożyczkę online,
bank sprawdzi status PESEL i w przypadku jego zastrzeżenia uniemożliwi realizację tych czynności.
Świadoma decyzja
Zastrzeżenie numeru PESEL to skuteczna metoda ochrony przed oszustwami, jednak klienci powinni być świadomi jej konsekwencji dla codziennych operacji bankowych. PKO BP zachęca do korzystania z tej opcji odpowiedzialnie, a w przypadku wątpliwości – do kontaktu z infolinią lub placówką banku.
Według danych z 2022 roku, liczba oszustw finansowych w Polsce wzrosła o 15% w stosunku do roku poprzedniego. W 2021 roku, straty finansowe związane z oszustwami wyniosły 1,3 miliarda złotych. Dlatego, odpowiedzialne korzystanie z opcji zastrzeżenia numeru PESEL może być korzystne dla ochrony Twoich danych i środków finansowych.
Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące tej procedury można znaleźć na stronie internetowej PKO BP oraz w opublikowanym przewodniku dostępnym dla klientów.