Załoga każe odsłonić okna w samolocie, ale po co? Na pewno nie dla podziwiania widoczków

gazeta.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Dlaczego okna w samolocie muszą być odsłonięte? teamtime/iStock


Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego okna w samolocie muszą być odsłonięte? W trakcie podróży każdy z nas lubi pooglądać widoki i robić zdjęcia chmur. Mało kto jednak wie, iż za brakiem zaciągniętych rolet kryje się istotny powód.
Niektórzy po wejściu do samolotu od razu zaczynają przygotowywać się do snu, zwłaszcza jeżeli czeka ich długa podróż. Nie chcą, żeby przeszkadzały im promienie słońca, więc mają chęć natychmiast zaciągnąć rolety. Niestety nie jest to możliwe, bo personel pokładowy dokładnie sprawdza, czy każde okno jest odsłonięte. Wyjaśniamy, co się za tym kryje i dlaczego jest to aż tak ważne.


REKLAMA


Zobacz wideo Twój lot się nie odbył? Co zrobić w takiej sytuacji? Ekspertka wyjaśnia


Dlaczego okna w samolocie muszą być odsłonięte? Od tego zależy twoje bezpieczeństwo
Zawsze na krótko przed startem i lądowaniem samolotu załoga prosi pasażerów o odsłonięcie okien. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o to, żebyśmy mogli robić zdjęcia ładnych widoków. Głównym powodem jest dbanie o bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i załogi.
Może zainteresować cię też: Na tym jarmarku jest taniej niż w Polsce. Płacisz raz i jesz do woli. Można próbować wszystkiego
Start i lądowanie to najważniejsze momenty lotu, w których występuje znacznie większe ryzyko sytuacji awaryjnej. Maszyna musi mieć odsłonięte okna, żeby załoga mogła widzieć, co dzieje się poza samolotem, czy nie pojawił się np. ogień albo dym. Dzięki temu personel może w porę zareagować i nakazać ewakuację.


Dlaczego okna w samolocie muszą być odsłonięte? Javier Dall/iStock


Co się dzieje podczas startu samolotu? Wtedy najczęściej dochodzi do awarii
Tę informację potwierdził portalowi pulse.ng pilot Patrick Smith z AskThePilot. Zasłonięte okna mogą znacznie utrudnić ewakuację podczas awarii. Była stewardesa Sue Fogwell wyjaśniła, iż w takiej sytuacji pasażerowie siedzący przy drzwiach muszą wyjrzeć przez okno, zanim otworzą wyjście. Pozwala to załodze określić, która strona samolotu jest bezpieczniejsza. Jest to bardzo istotne, bo na ewakuację przeznaczone jest tylko 90 sekund, czyli 1,5 minuty. Start i lądowanie wymagają nawigowania lub zmiany konfiguracji maszyny, dlatego to wtedy najczęściej dochodzi do awaryjnych sytuacji. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Idź do oryginalnego materiału