Zalew Rudka i Tartaczna Góra – krótki szlak pętla z wieżą widokową i rzeką Wieprz

mynaszlaku.pl 1 tydzień temu

Zalew Rudka znajduje się w Zwierzyńcu poza centrum miasta, a niedaleko zalewu mieści się Tartaczna Góra, na której stoi drewniana wieża widokowa. w tej chwili we wrześniu 2024 roku wieża widokowa była zamknięta i nie można było na nią wchodzić. Widać było, iż jest pęknięta na jednym piętrze i zamknięto ją prawdopodobnie ze względu na bezpieczeństwo.

Podczas jednej krótkiej trasy można dotrzeć na Tartaczną Górę, zobaczyć Zalew Rudka, stanąć nad rzeką Wieprz, a choćby wyruszyć na odkrywanie największych atrakcji Zwierzyńca. Przy okazji polecamy Ci nasz obszerny przewodnik po całym Roztoczu, gdzie znajduje się ponad 30 wartych zobaczenia miejsc.

Parking na początku szlaku

Parking można znaleźć blisko wejścia na szlak. Podaję trzy lokalizacje, na których można zatrzymać samochód ze względu na możliwość braku miejsc w szczycie sezonu.

• Miejsce postoju numer 1: 50.6154, 22.9820.
  • Miejsce postoju numer 2: 50.6120, 22.9879.
  • Miejsce postoju numer 3: 50.6116, 22.9880.

My wybraliśmy miejsce numer 1, żeby zrobić sobie dłuższy wariant trasy. Spaliśmy też w obiekcie, który jest tuż obok.

Przebieg naszej trasy – relacja z wycieczki

Poniżej na mapie możesz zobaczyć przebieg naszej trasy. Start zaznaczyliśmy przy odbiciu z głównej drogi (Twój będzie tutaj, gdzie zatrzymasz samochód), ale i tak musisz dotrzeć do tego miejsca.

Gdy dotarliśmy do odejścia z głównej drogi, to ruszyliśmy w kierunku wieży widokowej za znakami. Według oznakowania mieliśmy do przejścia około 400 metrów. Do góry maszerowaliśmy po kamiennych płytach. Trasa prowadziła cały czas pod górę. Wejście nie trwało długo, ponieważ zaledwie 7 minut.

• Długość naszej trasy: 2 kilometry.
  • Czas przejścia z przerwami: 60 minut.

Tartaczna Góra – wieża widokowa

Dotarliśmy pod wieżę widokową, na której widzieliśmy kartkę z napisem o zamknięciu. Widoki majaczyły gdzieś pomiędzy drzewami. Konstrukcja nie była wysoka, jednak krajobrazy z niej musiały być lepsze. Zdecydowaliśmy się ruszyć dalej 200 metrów nad wieżę. Tam znajdowała się widokowa łąka. jeżeli spojrzysz na mapę, to są to okolice wierzchołka Tartacznej Góry 288 m n.p.m.

W stronę Zalewu Rudka

Z widokowej łąki wróciliśmy 100 metrów w stronę wieży i skręciliśmy w lewo. Schodziliśmy przez 500 metrów w dół. Najpierw było zejście przez las, a później przez łąkę, aż dotarliśmy do drogi asfaltowej. Tam skręciliśmy w lewo i zmierzaliśmy już do Zalewu Rudka. Maszerowaliśmy przez około 130 metrów i odbiliśmy w prawo w stronę zalewu, który był widoczny za drzewami.

Zalew Rudka w Zwierzyńcu

Stanęliśmy nad Zalewem Rudka. Pomiędzy drzewami przebijało się delikatnie słońce. Po drugiej stronie zalewu siedzieli wędkarze. Zalew ma funkcję retencyjną oraz turystyczną. Jest tam również plaża, kąpielisko oraz molo.

Rzeka Wieprz – przystań kajakowa

Tuż przy zalewie znajduje się przystań kajakowa nad rzeką Wieprz. Są tam drewniane pomosty. Mogliśmy pomyśleć, iż w sumie, po co tam iść? Gdy tam zeszliśmy i obróciliśmy się, to aż zaniemówiliśmy. Widoki były obłędne, ponieważ słońce przebijało się przez drzewa. Zobaczcie sami. Później kierowaliśmy się już w stronę samochodu.