Zaczynasz coś i nie kończysz? „Reguła 2 minut” pomoże ci ruszyć z miejsca

zdrowie.kobieta.pl 1 godzina temu

W codziennym natłoku spraw drobne zadania często kumulują się, powodując niepotrzebny stres i rozpraszając naszą uwagę. Na szczęście ratunkiem jest prosta reguła 2 minut. Powinien znać ją każdy, bo nie tylko pozwala uprościć zarządzanie swoim czasem, ale także skoncentrować się na tym, co naprawdę ważne. Poznaj ją bliżej i zacznij stosować już dziś, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Na czym polega reguła 2 minut?

Reguła 2 minut, określana również jako zasada 2 minut lub metoda 2 minut, polega na tym, aby zadania, które można wykonać w ciągu 2 minut lub mniej, robić od razu. Jej największą zaletą jest prostota, bo zamiast dodawać kolejną drobną czynność do wydłużającej się listy zadań, robisz ją od razu.

Metodę tę opisał i spopularyzował David Allen w swoim bestselerze „Getting Things Done”. Zauważył on, iż planowanie i zapisywanie bardzo krótkich zadań często pochłania więcej czasu i energii niż ich sama ich realizacja. W końcu każdy z nas ma wiele takich drobnostek, które odkłada w nieskończoność, chociaż można by je było zrobić od ręki.

Reguła 2 minut w praktyce

Jak stosować zasadę 2 minut w codziennym życiu? W praktyce można na przykład odpowiedzieć na krótki e-mail, zamiast odkładać to na potem lub od razu zmyć po sobie kubek, a nie gromadzić stos naczyń w zlewie. Świetnym przykładem jest również wynoszenie śmieci czy odkładanie rzeczy na swoje miejsce, bo często sprawia problemy. Każda z tych czynności trwa dosłownie chwilę, a bywa przez nas odkładana wielokrotnie w ciągu dnia.

Sprawa jest więc prosta - jeżeli pojawia się nowe zadanie, najpierw oszacuj, ile czasu zajmie jego wykonanie. o ile to mniej niż 2 minuty, zrób to od razu, a jeżeli nie, od razu zdecyduj, kiedy się nim zajmiesz.

Dlaczego warto stosować regułę 2 minut?

Zasada 2 minut jest bardzo przydatna w życiu i ma wiele zalet. Po pierwsze, zasada 2 minut nie tylko podnosi efektywność, ale sprzyja też kształtowaniu dobrych nawyków. Po drugie, gdy usuwasz z głowy czy listy każdą drobną sprawę, zadania się nie kumulują, więc nie masz aż tyle stresu pod koniec dnia. Dzięki temu twoja głowa oraz ciało po prostu odpoczywa i nie musisz denerwować się na zapas tym, ile rzeczy jeszcze czeka cię do zrobienia.


Czytaj także:

  • Jak powstrzymać "overthinking"? Metoda 4-7-8 jest zadziwiająco skuteczna
  • Nie możesz się skupić? Technika "pomodoro" to sekret najbardziej produktywnych ludzi
  • Jak rozpoznać niską inteligencję emocjonalną? 3 "pomarańczowe" flagi
Idź do oryginalnego materiału