Zabytkowy most w Tczewie

szaryburek.pl 9 miesięcy temu

Most Tczewski to jeden z najpiękniejszych i najciekawszych zabytków Pomorza. Obiekt powstał w latach 1851-1857 i ma naprawdę wyjątkową historię. Miał on długość 837 m i był wówczas najdłuższym mostem w Europie i jednym z najpiękniejszych na świecie. W 2019 r. konserwator zabytków przerwał prace przy odbudowie historycznego mostu. Remont wstrzymano przez nieodpowiednie traktowanie zabytkowych przęseł. W maju 2022 r. Starostwo Powiatowe w Tczewie dostało 65 mln zł dotacji z Polskiego Ładu na rekonstrukcję Mostu Tczewskiego. Jednak do dziś przez spór z konserwatorem zabytków nie został ogłoszony przetarg na wykonawcę tej inwestycji.

Zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać informacje o nowych wpisach na blogu.

Został zaprojektowany przez inżynierów Carla Lentzego i Rudolfa Eduarda Schinza. Przy jego budowie pracowało prawie 10 tys. robotników, a cegły były dostarczane ze specjalnie stworzonej cegielni. Najbardziej charakterystycznym elementem konstrukcji stały się piękne wieżyczki, które zaprojektował niemiecki architekt Fryderyk Stuler.

Wraz z rozwojem kolei wzrosła częstotliwość kursów, dlatego zapadła decyzja o budowie kolejnego mostu. W 1891 r. wybudowano nowy dwutorowy most kolejowy, 40 m od pierwszego. W 1912 r. oba mosty wydłużono o prawie 250 m. w kierunku Lisewa. Po budowie nowego mostu kolejowego linia kolejowa na starym moście została zlikwidowana. Od tamtej pory pełnił on funkcję typowego mostu drogowego.

Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych, zarówno w 1939 r., jak i 1945 r. Zaraz po zakończeniu wojny, rozpoczęto prace remontowe. Z pomocą przyszła m.in. Wielka Brytania, przekazując cztery przęsła ESTB (każde 100 metrów długości). Skrót ESTB oznacza: Emergency Steel Truss Bridge (Awaryjny, stalowy most kratownicowy). W końcu 1947 r. otwarto jednotorowy most kolejowy, a w połowie stycznia 1948 r. przywrócono ruch na moście drogowym. W latach 60. wymieniono część przęseł i wykonano jezdnię. W 1971 r. zapadła decyzja o dokończeniu odbudowy mostu kolejowego.

W 2011 r. wstrzymano ruch drogowy na moście z powodu złego stanu przęseł. W 2012 r. rozpoczęto trwające kilka lat prace remontowe polegające m.in. na odrestaurowaniu wież i remoncie przęseł.

Podczas prac budowlanych w 2019 r. pod dawnym portalem zachodnim znaleziono kapsułę czasu, kamień węgielny, tablicę z inskrypcją z 1851 r., monety i dokumenty. Stało się to za sprawą grupy historyków z Dawnego Tczewa, zajmujących się popularyzowaniem lokalnej historii oraz ujawnianiem nieznanych faktów z dziejów miasta. „O tym, iż król pruski Fryderyk Wilhelm IV wmurował kamień węgielny i kapsułę, wiedzieliśmy z przekazów historycznych. Natomiast samo odkrycie i fakt, iż kamień ten przetrwał do naszych czasów, było dla nas dużym zaskoczeniem – wyjaśnił Łukasz Brządkowski, historyk z Dawnego Tczewa dla portalu Histmag.org

Niestety w 2019 r. konserwator zabytków przerwał prace przy odbudowie historycznego mostu Tczewskiego. Remont wstrzymano przez nieodpowiednie traktowanie zabytkowych przęseł ESTB. Konserwator nakazał wstrzymanie prac rozbiórkowych, argumentując, iż najmłodsze historycznie przęsła ESTB z 1947 r. są jedynymi zachowanymi przęsłami tego typu w Polsce, a być może również w Europie.

W maju 2022 r. Starostwo Powiatowe w Tczewie dostało 65 mln zł dotacji z Polskiego Ładu na rekonstrukcję Mostu Tczewskiego. Jednak do dziś przez spór z konserwatorem zabytków nie został ogłoszony przetarg na wykonawcę tej inwestycji.

Jak informuje portal tcz.pl — 13 września w siedzibie Igora Strzoka, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, poruszono temat wstrzymanej przez niego w 2019 r. odbudowy Mostu Tczewskiego. „W urzędzie odbyło się spotkanie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wynajętym przez Starostwo Powiatowe w Tczewie projektantem, który odpowiada za tę odbudowę. Dogadaliśmy się w sprawie różnych detali związanych z historycznym kształtem odbudowy tczewskich mostów. Myślę, iż ostateczna dokumentacja tej pracowni projektowej powinna być gotowa do końca września, a w październiku Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków będzie mógł wydać decyzję o możliwości ogłoszenia przetargu na odbudowę tych mostów w takim kształcie, w jakim przedstawia to projektant. To mocny krok do przodu — mówił Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego”.

Miejmy nadzieję, iż w niedalekiej przyszłości uda się odbudować ten piękny, zabytkowy most i będzie można w pełni z niego korzystać. Jak na razie na placu budowy wyrasta już bujna roślinność.

Kalendarz na rok 2024

Tak jak i w zeszłym roku, tak i w tym, postanowiłem stworzyć swój autorski kalendarz ze zdjęciami miejsc, które odwiedzam. Rok temu był miły odzew na takie kalendarze i kilka osób postanowiło je zakupić, co mnie bardzo ucieszyło. Może w tym roku także jest ktoś zainteresowany powieszeniem takiego kalendarza na ścianę i w ten sposób wesprzeć mnie dodatkowym groszem na dalsze podróże.

Koszt takiego kalendarza to 45 zł plus koszt wysyłki (17zł paczkomat)

Jest to format A3 pionowy, 32x45cm

13 kart, 12 miesięcy + okładka

Zainteresowanych proszę o komentarz lub wiadomość na maila [email protected]

Z góry dziękuję za każde zamówienie.

Zdjęcia, które wykorzystane zostaną w kalendarzu widoczne są na zdjęciu poniżej.

—————————-

Moją pasją są podróże i fotografowanie miejsc mniej znanych, zapomnianych, niedostępnych i opuszczonych. Staram się wyszukiwać miejsca, według mnie warte uwagi, mające swój klimat i urok. Myślę, iż stworzyła się wokół tego co robię jakaś mała, fajna społeczność. Nigdy nie myślałem, iż to zrobię, ale doszedłem do wniosku, iż stworzę swój Patronite. Wspierając mnie na nim, sprawisz, iż będę mógł rozwinąć mojego bloga, wyjeżdżać częściej i dalej i z tego tworzyć fajne relacje. W ten sposób także Wam podpowiadać jakieś interesujące miejsce na wyprawy. Kto wie, może to kiedyś przerodzi się w moją jedyną pracę… Bardzo dziękuję Andrzejowi, Patrycji, Tadeuszowi, Pawłowi, Karolinie, Magdalenie, Małgorzacie, Władysławowi, Alexowi i Magdzie, którzy wsparli moje działania i zostali moimi pierwszymi patronami.

—————————-

Idź do oryginalnego materiału