Z doświadczeniem na marginesie? Czas na zmianę myślenia o kobietach 50+ na rynku pracy

glosseniora.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: z doświadczeniem na marginesie


Debata o aktywizacji zawodowej kobiet 50+ w Konfederacji Lewiatan

14 października 2025 roku w siedzibie Konfederacji Lewiatan w Warszawie odbyła się debata ekspercka pt. „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy”. Wydarzenie zainaugurowało Dzień Sprzedaży Bezpośredniej 2025 i zgromadziło licznych ekspertów – przedstawicieli biznesu, administracji, środowisk naukowych i organizacji społecznych.

Debata poświęcona była aktywizacji zawodowej kobiet w wieku dojrzałym – grupy, która mimo ogromnego potencjału i doświadczenia wciąż zbyt często pozostaje poza rynkiem pracy. Głos Seniora objął wydarzenie patronatem medialnym.

Kobiety 50+ – niewykorzystany potencjał rynku pracy

Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę, iż kobiety po 50. roku życia to jedna z najliczniejszych, a jednocześnie najmniej aktywnych zawodowo grup w Polsce. Powodem nie jest brak kompetencji, ale bariery systemowe, ageizm i stereotypy dotyczące wieku.

„To nie kobiety są niegotowe do pracy – to rynek nie jest gotowy na ich powrót” – podkreślił mec. Robert Lisicki, Dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan.

Z danych wynika, iż aktywność zawodowa kobiet w Polsce jest niższa niż średnia unijna. Eksperci zgodnie zauważali, iż brak elastycznych form zatrudnienia i wsparcia w powrocie do pracy ogranicza możliwości wielu dojrzałych kobiet, które często posiadają ogromne doświadczenie i kwalifikacje.

Sprzedaż bezpośrednia jako szansa dla kobiet 50+

Wykład otwierający debatę wygłosił Tomasz Muras, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). W swoim wystąpieniu zatytułowanym „Sprzedaż bezpośrednia wobec wykluczenia kobiet 50+: elastyczność, etyka, realne szanse powrotu na rynek pracy” wskazał, iż sprzedaż bezpośrednia to nie tylko model biznesowy, ale również narzędzie aktywizacji zawodowej.

„To przestrzeń dla ludzi, którzy chcą pracować po swojemu – uczciwie, z pasją i na własnych zasadach” – mówił Tomasz Muras.

Branża sprzedaży bezpośredniej wyróżnia się niskim progiem wejścia, elastycznym czasem pracy i etycznym Kodeksem, który zapewnia przejrzystość i bezpieczeństwo zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów.

Dojrzałe kobiety jako liderki i mentorki

Wbrew stereotypom, kobiety 50+ coraz częściej pełnią funkcje mentorek, liderek i trenerek. Podczas debaty Ewa Kudlińska-Pyrz, Prezeska PSSB i Dyrektor Generalna Mary Kay Poland, przedstawiła inspirujące historie kobiet, które po latach nieaktywności zawodowej odnalazły nową pasję i niezależność finansową.

„To kobiety, które w pewnym momencie postanowiły wziąć życie w swoje ręce. Dzięki mentoringowi, szkoleniom i narzędziom cyfrowym budują własne biznesy i wspierają młodsze pokolenia” – podkreśliła Kudlińska-Pyrz.

Przykładem jest historia nauczycielki, która po utracie pracy w wieku 50 lat rozpoczęła działalność w branży sprzedaży bezpośredniej – dziś prowadzi własny biznes i wspiera inne kobiety w podobnej sytuacji.

Rola biznesu i instytucji publicznych w aktywizacji kobiet 50+

Eksperci zgodzili się, iż bez zaangażowania firm i instytucji publicznych nie uda się trwale zmienić sytuacji kobiet 50+ na rynku pracy. Małgorzata Mroczkowska-Horne, Dyrektor Generalna Konfederacji Lewiatan, podkreśliła, iż inwestowanie w doświadczonych pracowników to długofalowa korzyść dla gospodarki.

„Różnorodność pokoleniowa w zespołach to ogromny atut. Włączenie kobiet 50+ do aktywności zawodowej przynosi realne efekty – dla firm, lokalnych społeczności i całego rynku pracy” – zauważyła.

Z kolei poseł Alicja Łuczak, członkini sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, zaznaczyła, iż polityka państwa powinna bardziej wspierać programy reskillingowe i zachęty dla firm zatrudniających kobiety 50+.

„Włączenie kobiet dojrzałych do aktywności zawodowej to nie tylko kwestia społeczna – to także impuls dla gospodarki” – podkreśliła posłanka.

Głos Seniora wspiera kobiety 50+

Głos Seniora z dumą objął wydarzenie patronatem medialnym. Aktywizacja zawodowa osób w wieku dojrzałym to temat, który od lat zajmuje ważne miejsce w działaniach Stowarzyszenia MANKO. Prowadzimy kampanię Pracodawca Przyjazny Seniorom, która wspiera zatrudnianie osób w wieku dojrzałym oraz kampanię Srebrny Przedsiębiorca wspierającą przedsiębiorców w wieku senioralnym.

Zmiana myślenia o kobietach 50+ – z „marginesu” na centrum rozwoju społecznego i gospodarczego – to jeden z kluczy do nowoczesnej, solidarnej gospodarki.

Idź do oryginalnego materiału