Rozpoczęły się prace naprawcze mostu w Jęczniku na drodze krajowej nr 53. Kierowcy mogą spodziewać się chwilowego wstrzymania ruchu na czas transportu elementów mostu. Prace naprawcze potrwają do końca listopada.
Działania są efektem przeprowadzonej w sierpniu br. kontroli stanu technicznego mostu, w wyniku której stwierdzono, iż przęsło po południowej stronie obiektu wymaga interwencji. Wyłączony został z ruchu południowa strona mostu, wybrano wykonawcę prac naprawczych, który przystąpił do działania.
Most w Jęczniku jest stalowy i jednoprzęsłowy, o długości ponad 10 m i szerokości 8 m. Przejazd ma szerokość 5 m. Konstrukcja opiera się na stalowych belkach ,,kapeluszowych’’ zabezpieczonych zaprawą (zwanych Zoresówkami), osadzonych na murowanych podporach z kamienia. Nawierzchnia mostu jest asfaltowa i nie ma chodników. Barierki wykonano z kształtowników stalowych. Pod mostem przepływa rzeka Saska. Dodatkowo w sąsiedztwie przeprawy znajduje się kładka dla pieszych.
Stalowe elementy nośne mostu, tzw. ,,kapeluszówki’’, są mocno skorodowane, szczególnie w dolnych częściach. Końce tych elementów, które opierają się na dźwigarze, są całkowicie zniszczone przez rdzę. Dodatkowo cegły klinkierowe, które wypełniają szczeliny między tymi elementami, mają ubytki i są zdeformowane.
Aby wzmocnić południową stronę konstrukcji mostu, zostaną dodane specjalne stalowe wsporniki. Końce tych wsporników będą oparte na dźwigarze zrobionym z mocnej stali. Dźwigar o długości 5 m zostanie umieszczony między istniejącymi belkami mostu, w pewnej odległości od brzegu.
Dodatkowy dźwigar zostanie wprowadzony pod most przy pomocy specjalnych rusztowań. Po umieszczeniu go na odpowiednim miejscu, zostanie przymocowany stalowymi blachami o grubości 10 mm. Te blachy będą solidnie przyspawane do dźwigara. Na końcach każdej blachy znajdą się stalowe płaskowniki, które również zostaną mocno przymocowane.
Pod blachy wprowadzone zostaną stalowe podpory (łożyska) o długości 30 cm, które będą zapewniały stabilność. Przed ich zamontowaniem powierzchnia betonu zostanie odpowiednio przygotowana (oczyszczona i wzmocniona specjalną zaprawą). Po ustawieniu wszystkiego na swoim miejscu szczeliny pomiędzy dźwigarami a wspornikami zostaną wypełnione stalowymi klinami.