Wyprawa Azymutu z II LO do Grecji – cz. I

lubartowiak.com.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: Wyprawa Azymutu z II LO do Grecji – cz. I

Szkolny Klub Krajoznawczo-Turystyczny „Azymut”, działający przy II Liceum Ogólnokształcącym im. P. Firleja w Lubartowie, w dniach 7-15 czerwca zorganizował wycieczkę do Grecji.

Przedstawiamy I część relacji z tej niezwykłej wyprawy.

Dzień I – W drodze do starożytnej cywilizacji. Belgrad

Zwieńczeniem pierwszego dnia naszej podróży do Grecji był przystanek w Serbii. Promienie słońca obudziły nas w Belgradzie, gdzie odwiedziliśmy Białą Cerkiew św. Sawy, będącą największą cerkwią kościoła prawosławnego. Następnie udaliśmy się do Twierdzy Belgrad, w której znajdują się ekspozycja sprzętu wojskowego i punkty widokowe, skąd roztacza się przepiękny widok ujścia Sawy do Dunaju oraz widok panoramy Belgradu. Zwiedzanie stolicy Serbii zakończyliśmy wizytą w dawnej siedzibie Ligi jugosłowiańsko-polskiej, która udzielała braterskiej pomocy polskim uchodźcom podczas najazdu faszystowskich Niemiec na Polskę w 1939 roku.

Naszym punktem noclegowym był Hotel Golf w miejscowości Krusevac. Miejsce to zapewniło nam nie tylko zakwaterowanie i pyszny, tradycyjny posiłek, ale również udział w niezwykłej lekcji serbskiej kultury. Mogliśmy wziąć udział w uroczystości pierwszej komunii świętej, której tradycje znacznie różnią się od polskich zwyczajów. W Serbii goście bawią się, tańcząc przy muzyce na żywo.

Dzień II – Saloniki – stolica greckiego regionu Macedonia

Drugim przystankiem w naszej wyprawie były Saloniki. Zwiedzanie tego pełnego uroku miasta rozpoczęliśmy od wizyty w Bazylice św. Dymitra – największym kościele w Grecji, w którym znajdują się m.in. zespół podziemnych katakumb z celą oraz relikwiarz św. Dymitra.

Następnie przeszliśmy nadmorską promenadą pod pomnik Aleksandra Macedońskiego oraz pod Białą Wieżę, która jest symbolem wyzwolenia Salonik spod tureckiego panowania. Wędrówka po Salonikach pozwoliła nam również zobaczyć Rotundę, określaną jako „mały Panteon”, tureckie łaźnie oraz Łuk Triumfalny Galeriusza. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy wieczornym spacerem po plaży Olympic Beach.

cdn.

Młodzież wyjechała do Grecji wraz z opiekunami SKKT „Azymut”: Katarzyną Płaszczewską, Łukaszem Wasylukiem, Arkadiuszem Smolarzem i Adamem Małeckim.