
Wielkopolska Organizacja Turystyczna (WOT) od ponad 20 lat odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu turystyki w regionie, skupiając się na promocji Wielkopolski jako atrakcyjnej destynacji turystycznej na rynku krajowym i międzynarodowym.
Stowarzyszenie zrzesza szereg podmiotów związanych z turystyką, w tym samorządy, touroperatorów, hotele, muzea, obiekty konferencyjne, instytucje kultury oraz lokalne stowarzyszenia. Ta szeroka kooperacja umożliwia skuteczniejsze działanie na rzecz rozwoju turystyki, budując silną markę regionu.
W 2024 roku działania WOT skupiały się na:
Projekty i kampanie
Do największych projektów należy m.in. rozwój Szlaku Piastowskiego – najstarszego szlaku turystyki kulturowej, i to wokół tego szlaku rozwijane były najważniejsze akcje marketingowe. W roku 2024 roku Wielkopolska Organizacja Turystyczna kontynuowała ogólnopolską kampanię promocyjną z udziałem najbardziej znanych bohaterów polskiego komiksu – Kajko i Kokosza, którzy zostali ambasadorami Wielkopolski i Szlaku Piastowskiego. Kampania rozpoczęta w 2022 roku obejmowała tematyczne grafiki i filmy, a także liczne występy na żywo na imprezach promujących region. WOT pozyskał licencję od Fundacji Kreska im. Janusza Christy na wykorzystanie wizerunku postaci z komiksów o Kajko i Kokoszu, co doskonale wpisało się w inicjatywę promocji Szlaku Piastowskiego i Wielkopolski jako miejsca, gdzie zaczęła się Polska. W ramach kampanii miały miejsce m.in. akcje ambientowe z udziałem animatorów w strojach Kajka i Kokosza podczas aż 23 eventów! Powstał również spot promocyjny Wielkopolski z udziałem Kajka i Kokosza oraz jego emisja w internecie, głównie na platformach Facebook i oraz na YouTube (Google Display Network). Z myślą o rodzinach z dziećmi wydana została również książeczka „Kajko i Kokosz – „Wielka Przygoda”.
W roku 2024 zainaugurowano nową kampanię: „PSYjazna Wielkopolska”. W odpowiedzi na rosnący trend podróżowania z psami, WOT zainicjował projekt którego celem jest promocja miejsc i obiektów, które można odwiedzić razem z czworonożnym pupilem. Jest to odpowiedzią na potrzeby osób, które lubią zwiedzać, poznawać lokalną historię i kulturę, ale jednocześnie nie mogą lub nie chcą rozstać się ze swoimi psami. Doskonale wpisuje się to w bieżące trendy społeczne i lifestylowe. Dotychczas osoby te miały do wyboru przede wszystkim spacery na łonie natury lub pozostawienie psa w hotelu. Poza działami typowo promocyjnymi, WOT angażuje się również w propagowanie otwarcia się obiektów noclegowych i atrakcji na psiego turystę i propagowania dobrych praktyk w tym zakresie.

Uczestnictwo w targach i eventach w Polsce i za granicą
Pomimo wyraźnego trendu związanego z przeniesieniem działań marketingowych do sfery online, przez cały czas nie do przecenienia jest możliwość osobistego kontaktu i budowania relacji – zarówno z partnerami biznesowymi, jak i z szerokim gronem turystów. Do najważniejszych wydarzeń w roku należały TOUR SALON i VIVA Seniorzy w Poznaniu, Piknik nad Odra w Szczecinie, targi Holiday World w Pradze i Caravaning Brno, jak również branżowe warsztaty ALLinTOO w Łodzi. Szukając dotarcia do regionalnego i lokalnego odbiorcy WOT uczestniczy również w szerokim wachlarzu imprez plenerowych, jak: Czerwonackie Targi Senioralne w Koziegłowach, Otwarcie sezonu turystycznego na Dolnym Śląsku w Głogowie, Konferencja CIRCOM, Otwarcie sezonu wodnego na WPW w Czarnkowie, Grodziskie Piwobranie, Konkurs Wielkopolski Kucharz Roku, ANTIDOTUM Airshow Leszno, Piknik na Fest w Poznaniu i Kaliszu, Koronacja Królewska w Gnieźnie, Campus Polska Przyszłości, Wielkopolskie Obchody Światowego Dnia Turystyki oraz Festiwal Śladami Marzeń w Poznaniu.
Publikacje
Rok 2024 przyniósł kilka nowości wydawniczych, znajdujących się w portfolio bezpłatnych materiałów projektowanych i kolportowanych przez Wielkopolską Organizację Turystyczną. Wśród nich na uwagę zasługuje mapa z atrakcjami turystycznymi Wielkopolski w języku angielskim, zaktualizowany przewodnik nawigacyjny oraz mapa Wielkiej Pętli Wielkopolski i mapę campingów w języku czeskim. Z myślą o perspektywicznym rynku czeskim wydano również przewodnik po największych atrakcjach regionu w tym języku oraz szereg ulotek informacyjnych. Wyjątkową popularnością przez cały sezon cieszył się wspomniana książeczka z udziałem Kajka i Kokosza.

Współpraca z mediami
Wielkopolska Organizacja Turystyczna współpracowała m.in. przy produkcji czwartego sezonu programu Wielkopolska Travel, realizowanego w ramach współpracy z Samorządem Województwa Wielkopolskiego i TV Asta. Premiera programu ma miejsce w tradycyjnej telewizji, jednak wszystkie odcinki cieszą się sporą popularnością również w serwisie YouTube. W ramach współpracy z wiodącymi ogólnopolskimi mediami Wielkopolska Organizacja Turystyczna organizowała wizyty studyjne dla dziennikarzy i blogerów z różnych krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Czech, Niemiec, Włoch, Japonii oraz, oczywiście, z Polski. Kotwicami medialnymi minionego roku, poza wspomnianym już Szlakiem Piastowskim, były przede wszystkim turystyka wodna oparta o wielkopolskie jeziora i szlak Wielkiej Pętli Wielkopolski, dziedzictwo kulturowe – a w szczególności zamki i pałace, oraz regionalna kuchnia.
Infrastruktura turystyczna
Wdrażanie nowych projektów nie może oznaczać zaniedbania już zrealizowanych. Dlatego jednym z działań WOT w 2024 roku było odnowienie tablic informacyjnych na turystycznym szlaku wodnym Wielkiej Pętli Wielkopolski. W ramach tego projektu, w wyznaczonych lokalizacjach przeprowadzono całkowite odświeżenie treści, obejmujące zarówno tekst, jak i fotografie. Zrealizowano również korektę oraz modyfikację istniejącego projektu graficznego tablic.

Plany na 2025 r.
Rok 2025 będzie wyjątkowy z punktu widzenia promocji i rozwoju najstarszego szlaku turystyki kulturowej w Polsce – Szlaku Piastowskiego, a ma to związek z przypadającą w tym czasie tysięczną rocznicą koronacji Bolesława Chrobrego w Gnieźnie na pierwszego króla Polski. W związku z tym planowane jest wzmocnienie działań promocyjnych całości Szlaku i szeroko pojętego dziedzictwa epoki piastowskiej. Z tym bezpośrednio koresponduje kontynuacja kampanii promocyjnej z udziałem Kajka i Kokosza, którzy po dwóch sezonach stali się rozpoznawalnym elementem marki turystycznej Wielkopolski.
Jako, iż na historii i poszukiwaniu korzeni nie kończy się oferta turystyczna Wielkopolski to drugim leitmotivem zaplanowanym na rok 2025 będzie caravaning i turystyka kamperowa. Obserwuje się znaczną dynamikę rozwoju tej formy rekreacji w regionie, w tym pojawienia się nowych, profesjonalnie przygotowanych camper parków. To również istotny element narracji skierowanej do turysty zagranicznego.
Wśród priorytetowych rynków, nie licząc tego najważniejszego – polskiego, Wielkopolska Organizacja Turystyczna pragnie skupić się na Niemczech, Czechach, Holandii i Wielkiej Brytanii. Ambitna perspektywą są zaś rynki bardziej odległe, w tym choćby bliskowschodnie.

Ambitnie zapowiada się również kolejny rok PSYjaznej Wielkopolski. Tym razem, oprócz akcji promocyjnych zaplanowano szereg działań popularyzacyjnych, mających na celu zmianę wizerunku turysty z psem. W perspektywie jest również pilotażowa analiza zjawiska, celem lepszego jego poznania.
Wreszcie, na ten rok zaplanowano stworzenie ram organizacyjnych dla rozwoju turystyki kulinarnej w oparciu o tradycje kulinarne Wielkopolski. Zgodność z trendami, inkluzywność i możliwości sieciowania stwarzają dobre warunki do budowania kolejnego wyrazistego elementu marki regionu.