Wielkanoc na kredyt? Oto kwoty, które wprawiają w osłupienie

warszawawpigulce.pl 2 dni temu

Wielkanocna gorączka zakupów! Polacy wydadzą fortunę – eksperci biją na alarm. Wielkanoc 2025 jeszcze się nie zaczęła, a już wzbudza ogromne emocje. Najnowsze badanie IBRiS wykonane dla Polskiej Agencji Prasowej ujawnia: przeciętny Polak szykuje się na święta z budżetem wynoszącym aż 941 zł. To skok, którego nie da się zignorować! Inflacja czy potrzeba świętowania z rozmachem? Oto co naprawdę napędza ten finansowy boom!

Święta droższe niż kiedykolwiek? Eksperci ostrzegają. Ceny żywności szybują w górę, a dane GUS nie pozostawiają złudzeń – w marcu inflacja w tym segmencie sięgnęła 6,7% rok do roku. Efekt? Świąteczne zakupy stają się poważnym obciążeniem dla wielu gospodarstw domowych. A jednak Polacy nie zamierzają oszczędzać – przeciwnie, chcą świętować na pełnych obrotach. Czy to efekt pandemicznej tęsknoty za bliskością?

Rodzinne święta wracają do łask – i to z przytupem

Aż 81,5% ankietowanych deklaruje, iż tegoroczną Wielkanoc spędzi w gronie rodziny – to wzrost o 10,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Polacy coraz mocniej stawiają na wspólnotę, tradycję i obecność bliskich. Święta znów mają być nie tylko kosztowne, ale też pełne emocji.

Zmiana nastrojów: mniej siedzenia, więcej ruchu

Zaskoczenie? Aż 40,8% badanych planuje aktywne spędzanie świąt – spacery, rowery i świeże powietrze. To aż 14 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Tradycja spotyka nowoczesność, a święta wychodzą z kuchni w plener.

Wielki powrót wielkanocnych rytuałów

Polacy coraz chętniej sięgają po to, co znane i oswojone. Święcenie pokarmów zapowiada 73,8% ankietowanych, dekorowanie pisanek – 59,8%, a udział w śmigusie-dyngusie – 55,3%. choćby post w Wielki Piątek przeżywa prawdziwy renesans – deklaruje go już 56,4% badanych. Czy to duchowy zwrot po erze pandemicznego chaosu?

Wielkanocne menu zaskakuje – sałatka jarzynowa traci fanów

Na wielkanocnym stole króluje żurek – ulubiony wybór aż 28,1% Polaków (wzrost o 8,3 pkt proc.). Jaja w majonezie i biała kiełbasa lekko tracą na znaczeniu, za to biały barszcz i jaja faszerowane rosną w siłę. Największy spadek? Niegdyś nieśmiertelna sałatka jarzynowa – aż 7,4 punktu procentowego mniej zwolenników. Czyżby smak tradycji się zmieniał?

Nowe święta, nowe obyczaje – a ceny bezlitosne

Badanie, w którym udział wzięło 1100 osób, pokazuje wyraźny trend: święta stają się bardziej rodzinne, bardziej aktywne i zdecydowanie… droższe. Polacy nie zamierzają rezygnować z tradycji, mimo rosnących kosztów. Czy Wielkanoc 2025 to zwiastun trwałej zmiany? Czy to ostatni rok, kiedy możemy pozwolić sobie na taki świąteczny luksus? Jedno jest pewne – przed nami Wielkanoc pełna emocji, kontrastów i pytań o przyszłość. Śledźcie z nami, co wydarzy się dalej!

Źródło: PAP/warszawawpigulce.pl

Idź do oryginalnego materiału