Warsztat facylitował międzynarodowy zespół trenerów i trenerek mających wieloletnie doświadczenie we współpracy międzykulturowej (Diba Tuncer, Marta Gawinek-Dagargulia, Dawid Kiermut, Magda Latuch, Natalia Trambolecka). Program warsztatów był tak przygotowany, aby nie tylko można było zidentyfikować przyczyny nieporozumień w partnerstwach międzynarodowych i wdrożyć działania naprawcze na przyszłość, ale również pocelebrować wspólnie zakończenie projektu i to, co udało się w nim osiągnąć. Drugi dzień warsztatu pozwolił uczestnikom i uczestniczkom pożegnać przeszłość rozumianą jako działania lub zwyczaje zarządcze, które nie służyły ani ich organizacji ani ich partnerowi i dlatego nie chcą ich już powtarzać. Po tym pożegnaniu nastąpiło planowanie przyszłych działań w tych samych lub nowych partnerstwach.
A jak warsztat oceniły osoby w nim uczestniczące?:
„Jednym z kluczowych wniosków z warsztatów, które planuję wykorzystać w najbliższej przyszłości, to są ramy analizy wyzwań projektowych w kontekście: umiejętności, ról, osobowości i kultury, które zostały wprowadzone podczas ćwiczenia przez jedną z trenerek. Podejście to pomogło mi rozpoznać, w jaki sposób czynniki te mogą wpływać na dynamikę zespołu i wyniki projektu, zwłaszcza w środowisku międzynarodowym. Zamierzam zastosować te ramy w moich obecnych projektach, aby lepiej zidentyfikować przyczyny wszelkich problemów i wspierać bardziej efektywną komunikację i współpracę w różnych zespołach. Będzie to cenne narzędzie do poprawy zarówno rozwiązywania problemów, jak i spójności zespołu.”
Spotkanie zorganizowaliśmy we współpracy z naszym siostrzanym Programem Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny, a uczestniczyły w nim osoby reprezentujące organizacje: Rita Lindanger AS, Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Pomost, Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe, LEVEL UP Association, Miðja máls og læsis / Centre for Language and Literacy / Centrum umiejętności czytania i pisania, Fagskrifstofa Skóla- og frístundasviðs Reykjavíkurborgar / Reykjavík City Department of Education and Youth/ Wydział Edukacji i Rekreacji Urzędu Miasta Reykjavik, Skog & Mose naturopplevelser / Nina Alida Nordbø, Centre for Civic Advocacy, Fundacja Wymiany Kulturowej toTU toTAM, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin, Stowarzyszenie Kobieta na PLUS, Ás styrktarfélag, Stowarzyszenie “Patchwork”, Fundacja ART JUNCTION, Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK, Stiftelsen Alternativ til Vold, Fundacja Działań Edukacyjnych KReAdukacja, Ośrodek Wspierania Organizacji Pozarządowych, Stiftelsen Alternativ til Vold, Polsk-norsk forening Razem=Sammen, Polish Institute for Human Rights and Business, Bjerkaker LearningLab (BLL), Norsensus Mediaforum, Great Lakes and Wetlands Association, Arendal municipality/Norway (Arendal Adult Learning Centre), Stowarzyszenie Kobiet Lasu, Lasy i Obywatele (Forests and Citizens Foundation), O3 OUT OF ORDINARY, Fjellugla, Fundacja HumanDoc, Fundacja Miejsc i Ludzi Aktywnych, Instytut Zwinnej Edukacji Szkoła Bez Ocen, Fundacja Rysy, Víkurskóli Vík Iceland.
fot. Daniel Kiermut