Jak informują Tramwaje Warszawskie, torowisko odstaje od współczesnych standardów i oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz komfortu podróżowania. Punktowy remont przeprowadzony w 2024 r. poprawił jedynie kilka fragmentów trasy, tych w najgorszym stanie (np. skrzyżowanie z ulicami Międzynarodową i Kinową).
Dlatego niezbędna jest modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych, w tym dotyczących zachowania odpowiedniej skrajni drogowej.
Wykonawca opracuje dokumentację dla liczącego ponad 2 km odcinka torów między rondami Waszyngtona a Wiatraczna. To około 4400 m toru pojedynczego. Projektanci przeanalizują sześć wariantów przebudowy. Różnią się one np. usytuowaniem torowiska i rozwiązaniami dla komunikacji autobusowej. Po wakacjach wraz z jednostkami miejskimi zostanie wybrany wariant wynikowy.
Dla niego powstanie pełna dokumentacja projektowa umożliwiająca uzyskanie decyzji środowiskowej i wszelkich innych pozwoleń oraz decyzji. Ważnym warunkiem jest zachowanie szpalerów drzew po obu stronach al. Waszyngtona. W projekcie ma być uwzględniona ekspertyza stanu drzew.
Prace mają zakończyć się w 2028 r. Do tego czasu mają być uzyskane wszystkie decyzje umożliwiające roboty budowlane. Przebudowę zaplanowano na lata 2028–2030. Termin jednak zależy od zdobycia finansowania i koordynacji z innymi inwestycjami w rejonie. To m.in. planowana przebudowa kolejowej linii średnicowej. Projektowane rozwiązania pozwolą na budowę trasy tramwajowej do Gocławia.
Wykonawcą projektu za 3,6 mln zł brutto została firma Databout.
Przeczytaj także: Modernizacja 250 km linii od Wrocławia do Świnoujścia. Będzie szybciej