Utrudnienia na kolei: od 6 maja pasażerowie korzystający z głównej linii kolejowej prowadzącej z Katowic na południe muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami. W związku z kolejną fazą modernizacji katowickiego węzła zamknięty zostaje jeden z dwóch torów na odcinku Brynów–Ligota.

plotkosfera.pl 14 godzin temu

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, prace obejmują poszerzenie torowiska pod planowaną czterotorową linię oraz wzmocnienie nasypu. Równocześnie rozpoczną się roboty przygotowawcze do budowy nowych obiektów inżynieryjnych, co wiąże się z koniecznością rozbiórki dotychczasowych konstrukcji znajdujących się pod obecnym torem. Prace mają bezpośredni wpływ na siatkę połączeń.

Koleje Śląskie są zmuszone odwołać ponad 25 pociągów, z czego 16 z odcinka Tychy–Katowice oraz 10 z Katowice Ligota–Katowice. Dodatkowo 14 pociągów zostanie skierowanych objazdem przez Hajduki. Zmienią się również trasy pociągów dalekobieżnych. Składy PKP Intercity „Daszyński” (do Białegostoku) i „Korfanty” (do Warszawy Wschodniej), które dotąd kursowały przez Bielsko-Białą, od 6 maja pojadą objazdem przez Gliwice.

To jednak dopiero część ogromnego projektu. Poszerzenie linii kolejowej nr 139 jest elementem wieloletniej przebudowy połączenia Będzin–Zebrzydowice, obejmującej także kompleksową modernizację infrastruktury w obrębie Katowic. Docelowo linie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mają zostać rozbudowane do czterech torów, co umożliwi wydzielenie ruchu aglomeracyjnego i utworzenie Kolei Metropolitalnej.

W ramach wartego ponad 4 miliardy złotych kontraktu z konsorcjum Torpol-Intop zaplanowano m.in. przebudowę stacji Katowice, remonty i budowę nowych przystanków, a także odbudowę kilkunastu wiaduktów. Prace potrwają co najmniej do 2028 roku i będą oznaczać cykliczne utrudnienia zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Według danych PKP Polskie Linie Kolejowe, w 2022 roku w ramach modernizacji katowickiego węzła zmodernizowano już ponad 20 km torów i wybudowano 5 nowych mostów. Ponadto, w 2023 roku planowane jest zakończenie przebudowy stacji Katowice, co umożliwi zwiększenie przepustowości linii kolejowej i poprawę komfortu podróżowania.

Jednakże, jak zauważają eksperci, modernizacja katowickiego węzła to nie tylko kwestia inwestycji, ale także zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, istotne są zarówno aspekty ekonomiczne, jak i środowiskowe. Dlatego też, w ramach projektu planowane są także działania na rzecz ochrony środowiska, takie jak np. zagospodarowanie terenów zielonych i rekultywacja.

Warto podkreślić, iż modernizacja katowickiego węzła to jeden z największych projektów inwestycyjnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt ten ma na celu nie tylko poprawę infrastruktury transportowej, ale także zwiększenie konkurencyjności regionu górnośląskiego.

Idź do oryginalnego materiału