Departament Transportu Stanów Zjednoczonych (USDOT) pozywa Southwest Airlines za „nielegalną obsługę wielu chronicznie opóźnionych lotów i zakłócanie podróży pasażerów” zgodnie z komunikatem prasowym.
Dochodzenie USDOT wykazało, iż „Southwest obsługiwał dwa chronicznie opóźnione loty – jeden między międzynarodowym lotniskiem Chicago Midway a Oakland w Kalifornii, a drugi między Baltimore w stanie Maryland a Cleveland w stanie Ohio – co spowodowało 180 zakłóceń lotów dla pasażerów w okresie od kwietnia do sierpnia 2022 r., ” zgodnie z wydaniem. „Każdy lot był chronicznie opóźniony przez pięć miesięcy z rzędu”.
Lot uznaje się za chronicznie opóźniony, jeżeli „odbywa się co najmniej 10 razy w miesiącu i w ponad 50% przypadków przylatuje z opóźnieniem większym niż 30 minut” – podaje USDOT.
„Southwest jest rozczarowany, iż DOT zdecydował się złożyć pozew w związku z dwoma lotami, które miały miejsce ponad dwa lata temu” – stwierdziła rzeczniczka Southwest Laura Swift w oświadczeniu dla Krawędź. „Odkąd DOT wydał w 2009 roku swoją politykę dotyczącą chronicznie opóźnionych lotów (CDF), linie Southwest obsłużyły ponad 20 milionów lotów bez innych naruszeń zasad CDF. Wszelkie twierdzenia, iż te dwa loty stanowią nierealistyczny harmonogram, są po prostu niewiarygodne w porównaniu z naszymi osiągnięciami w ciągu ostatnich 15 lat. W 2024 r. linia Southwest była liderem w branży, realizując ponad 99% swoich lotów bez odwołania”.
Ponadto USDOT podejmuje „działania egzekucyjne” przeciwko Frontier Airlines za obsługę chronicznie opóźnionych lotów. USDOT nałożył na Frontier grzywnę w wysokości 650 000 dolarów w ramach kar cywilnych; Departament Skarbu USA otrzyma kwotę 325 000 dolarów, a pozostałe 325 000 dolarów zostanie zawieszone, jeżeli Frontier „nie obsłuży żadnych chronicznie opóźnionych lotów w ciągu najbliższych trzech lat” – podaje USDOT.
Rzeczniczka Frontier Airlines, Jennifer F. de la Cruz, odmówiła komentarza.
Na początku tego miesiąca USDOT ogłosił karę w wysokości 2 milionów dolarów przeciwko JetBlue za obsługę chronicznie opóźnionych lotów. USDOT nałożył również karę na Southwest Airlines w 2023 r w związku z krachem świątecznym, który w 2022 r. pochłonął miliony ludzi.