Dzisiaj mam dla was interesujący temat, który dotyczy ubioru służbowego. Bo być może tego nie wiecie, ale zawodowo zajmuję się także tworzeniem firmowych zasad ubioru i koncepcji strojów służbowych dla różnych firm, które postanawiają wdrożyć lub zmienić dotychczasowy ubiór służbowy swoich pracowników.
Bynajmniej nie oznacza to ubierania wszystkich w garnitury i marynarki. Nie, to nie tylko takie zlecenia, bo przecież nie w każdej firmie i na każdym stanowisku tak elegancka odzież się sprawdzi, ale o tym w dalszej części.
Na początek spróbuję was przekonać, iż ubiór pracowników może mieć wpływ na wizerunek firmy, dlatego warto to wykorzystać.
WPIS TEN POWSTAŁ W RAMACH WSPÓŁPRACY REKLAMOWEJ Z FIRMĄ TEXET POLAND, KTÓRA JEST DYSTRYBUTOREM MAREK ODZIEŻY SŁUŻBOWEJ, REKLAMOWEJ I ROBOCZEJ.
CZY FIRMOWY DRESS CODE TO JUŻ PRZEŻYTEK?
Dress code – kiedyś codzienność w dużych korporacjach i coś, co trafiło do nas ze Stanów Zjednoczonych, ale w ostatnich latach korporacyjne zasady ubioru wyraźnie tracą na popularności i w wielu firmach znikają. W dużym skrócie, dress code to po prostu zasady ubioru stworzone po to, by w dużych korporacjach można było zapanować nad wizerunkiem pracowników. Ten klasyczny dress code znany z amerykańskich filmów i seriali kojarzy się głównie z garniturem (u pań z garsonką) i on rzeczywiście powoli wymiera, choćby w konserwatywnych i eleganckich branżach. Ale czy to oznacza, iż firmowe zasady ubioru to już przeżytek?
Nie. Bo dress code może mieć też wydanie bardziej nowoczesne. Profesjonalne, ale niekoniecznie formalne, za którym pracownicy nie przepadali. Bo w dobrze przygotowanej koncepcji ubioru służbowego chodzi też o to, by pracownicy z chęcią te ubrania nosili. Więc dress code nie jest przeżytkiem, aczkolwiek ciągle zmienia się jego charakter.
DLACZEGO KLASYCZNE ZASADY UBIORU ZNIKAJĄ?
Jak wspomniałem, w ostatnich dziesięciu latach klasyczne zasady ubioru zaczęły powoli wymierać. Nie tylko w Polsce, na świecie również. Przyczyn jest kilka.
Po pierwsze, dość wyraźnie zmieniła się moda codzienna, a to miało wpływ na to, jak pracownicy ubierają się do pracy. Ta moda codzienna stała się mniej formalna, więc czymś naturalnym było to, iż na przykład w korporacjach, gdzie dotychczas standardem był garnitur, nagle wszyscy zaczęli nosić marynarki i chino/dżinsy, i nikomu to nie przeszkadzało. Wpływ na to miała również pandemia, bo wiele firm przeszło wtedy na pracę zdalną, a jak wiadomo w warunkach domowych ten styl ubierania był zupełnie inny. I choć później część pracowników wróciła do biur, to już nie wrócili do poprzedniego stylu ubierania.
Po drugie, klasyczny dress code przestał być lubiany przez pracowników, w wielu przypadkach on choćby zniechęcał do podjęcia pracy w danym miejscu. Takie komentarze słyszalem dość często w ostatnich latach ze strony pracodawców. Musieli oni poluzować zasady ubioru, bo nowe pokolenie wchodzące na rynek pracy nie akceptowało tych zasad. A wobec bardzo niskiego bezrobocia i trudności w pozyskaniu pracowników, pracodawcy robili wiele, by nie zniechęcać kandydatów do pracy.
Po trzecie, jeżeli mówimy o sytuacjach w których ubranie służbowe miał zapewnić pracodawca, to nie ma co ukrywać, iż był to pewien koszt, który wobec rosnących wynagrodzeń i innych kosztów stałych, stał się pozycją, którą łatwo było wykreślić z budżetu. I w wielu przypadkach było to na rękę jednej i drugiej stronie. Pracodawca pozbył się tej pozycji kosztowej, a pracownicy dostali wolną rękę jeżeli chodzi o ubiór.
Mimo tej tendencji odwrotu od zasad ubioru w pracy, chciałbym was zachęcić do nie porzucania ich całkowicie.
TYLKO UBRANIE, CZY AŻ UBRANIE?
Zapewne słyszeliście o czymś takim jak pierwsze wrażenie. To początkowa opinia, jaka tworzy się w naszej głowie o spotkanej osobie, miejscu, produktach. Bardzo mocno wpływa ona na nasze decyzje konsumenckie oraz relacje prywatne i zawodowe, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Ale czy umówicie się na randkę z kimś, kto zrobił na was złe pierwsze wrażenie? Czy wejdziecie do nieznanej restauracji, gdy jeszcze przed wejściem coś was zniechęca? Czy kupicie używane auto, które od pierwszych sekund wygląda podejrzanie?
Mam wrażenie, iż to pierwsze wrażenie w dzisiejszych czasach nabiera jeszcze większego znaczenia, bo jesteśmy przebodźcowani komunikatami, które nas atakują zewsząd. Zobaczcie, jak ludzie korzystają dzisiaj z aplikacji randkowych. W kilkadziesiąt sekund są w stanie przewinąć kilkadziesiąt profili. Podobnie przeglądamy media społecznościowe – jeżeli w dwie sekundy coś nas nie zainteresuje, to przewijamy dalej.
To pierwsze wrażenie ma dużą moc w relacjach biznesowych, a szczególnie tam, gdzie pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientami. Bo wizerunek pracownika może wpływać na wizerunek firmy, dlatego każda firma powinna zadbać o to, by ubiór pracownika był spójny z tym, co dana firma chce komunikować. Bo ubiór ma naprawdę duże znaczenie i warto o to zadbać tak samo, jak o logotyp, stronę internetową, opakowania, czy wygląd punktów handlowych. Bo pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a ubiór mówi o nas wiele, zanim jeszcze cokolwiek zaczniemy mówić.
PROFESJONALNY UBIÓR JAKO WYRÓŻNIK FIRMY
Większość marek działających na rynku chce się czymś wyróżniać. Może to być wyjątkowa jakość obsługi, najlepsza cena, dizajn i opakowania zapadające w pamięć, charakterystyczny logotyp, oryginalny styl komunikacji czy reklamy. jeżeli powiem „czekolada w fioletowym opakowaniu”, to wiadomo, iż chodzi o Milkę. jeżeli powiem „bank z żubrem”, to wiadomo, iż chodzi o Pekao. A jeżeli powiem „firma kurierska z brązowymi busami”, to większość domyśli się, iż chodzi o UPS. Wszystko to są wyróżniki wizualne, które jako konsumenci zapamiętujemy. Stają się one jednym z wycinków wizerunku marki.
Ale takim wyróżnikiem mogą być też dopracowane i spójne zasady ubioru. Ubiór, który będzie pasował do branży, pozycji firmy i jej wartości, stanowiska, sposobu komunikacji z klientami. Ubiór, który będzie zapamiętywany przez klientów i który będzie się kojarzył z profesjonalizmem danej branży.
Spróbujcie sobie przypomnieć jak wygląda strój kurierów firmy UPS. Kojarzycie te brązowe uniformy? Nie jest to oczywiście jakaś wielka moda, ale bez wątpienia jest to ubiór, który wygląda profesjonalnie i pozytywnie wybija się na tle konkurencyjnych firm z tej branży.
I właśnie to mam na myśli – przemyślana i dopracowana koncepcja ubioru pracowników może być wyróżnikiem marki na tle konkurencji i jedną z istotnych składowych szeroko rozumianego wizerunku firmy. Warto to wykorzystać, bo dzisiaj, w czasach ogromnej konkurencji niemal w każdej branży, coraz trudniej o takie wyróżniki.
DO CZEGO POWINIEN BYĆ DOPASOWANY UBIÓR PRACOWNIKA?
Jeśli zachęciłem was do wdrożenia, czy też modyfikacji zasad ubioru służbowego w waszej firmie, to zastanówmy się, co warto wziąć pod uwagę przy przygotowaniu takiej koncepcji ubioru.
Branża – są branże, które wymagają wyższego stopnia elegancji – na przykład dobra luksusowe i artykuły premium, ale też wszelkiego rodzaju usługi profesjonalne.
Ale są też takie, które wręcz przeciwnie, powinny być mniej formalne – na przykład te związane ze sportem, rolnictwem czy branżą budowlaną.
Stanowiska i rodzaj wykonywanej pracy – bo inny ubiór powinien mieć dyrektor hotelu, inny pracownik recepcji, a jeszcze inny serwis pokojowy. Chodzi o stworzenie pewnej hierarchii ubioru, która będzie komunikować kto jest kim, ale również o wybór ubrań, które na danym stanowisku będą praktyczne i funkcjonalne.
Wizerunek firmy – bo firma, która chce być postrzegana jako elegancka, klasyczna, dla dojrzalszego klienta, raczej nie powinna wybierać dla pracowników kolorowych t-shirtów i polarów, ale coś bardziej eleganckiego np. koszulę.
Do klientów – bo ubiór nie powinien tworzyć bariery na linii klient-marka. jeżeli klientem twojej firmy jest pokolenie Z, to elegancka koszula i marynarka będzie zbyt formalną wersją ubioru służbowego, która stworzy niepotrzebną barierę.
CZY UBIÓR SŁUŻBOWY MUSI BYĆ W BARWACH FIRMOWYCH?
Ubrania służbowe to doskonałe narzędzie promocji identyfikacji wizualnej firmy, dlatego warto go wykorzystać. Ale wcale nie musi to oznaczać dosłownego wykorzystania kolorów firmowych np. zielonej koszuli, gdy mowa o firmie, dla której ten kolor jest przewodnim w identyfikacji wizualnej. Tam gdzie to możliwe, można wykorzystać barwy firmowe (tak robi np. IKEA, OBI), ale nie jest to obowiązkowe. W zestawach bardziej eleganckich mogą to być subtelniejsze akcenty kolorystyczne, na przykład w formie krawata i poszetki.
GDZIE KUPIĆ JAKOŚCIOWE UBRANIA DLA PRACOWNIKÓW?
Na wstępie wspomniałem, iż zawodowo zajmuję się także tworzeniem zasad i koncepcji ubioru dla różnych firm. Jednym z największych wyzwań w takich projektach zawsze było znalezienie ubrań dla pracowników, które będą jakościowe, nowocześnie zaprojektowane i powtarzalne, czyli dające firmie możliwość zakupu choćby pojedynczych sztuk, gdy zajdzie taka potrzeba. Na przykład, gdy jakieś ubrania się zniszczą lub gdy trzeba kupić zestaw dla nowego pracownika.
Zakupy w markach sieciowych zwykle bywały najłatwiejsze, bo wybór jest ogromny, a promocje cenowe nierzadkie, natomiast głównym problemem takich sklepów jest brak powtarzalności, bo kolekcje zmieniają się tam co kilka miesięcy. Więc choćby jeżeli udawało nam się skompletować fajną bazę ubrań dla firmy, to najczęściej za pół roku była ona już niedostępna i trzeba było szukać zamienników.
Oczywiście na polskim rynku są też firmy sprzedające typową odzież służbową, ale zwykle jest to bardzo wąska baza produktów o dość charakterystycznym stylu (mało nowoczesnym) i nierzadko z najlepszej jakości z materiałów syntetycznych.
Dlatego cieszę się, iż na początku tego roku trafiłem na ofertę polskiej firmy TEXET, bo to było to, czego szukałem. Firma ta jest przedstawicielem kilku zagranicznych marek odzieży służbowej, w tym z segmentu premium, czyli z dużym przywiązaniem do jakości.
Na szczególną uwagę zasługują marki J.Harvest & Frost (specjaliści od koszul i bardziej eleganckich ubrań, ogromny wybór jakościowych produktów) oraz James Harvest Sportswear, które mają w stałej ofercie bogaty wybór eleganckich i smart casualowych ubrań biznesowych z wysokiej jakości tkanin i dzianin (m.in. bawełna organiczna, len, wełna). Ta stylistyka świetnie pasuje do wielu branż i stanowisk, gdzie wskazana jest stonowana i nieprzesadna elegancja. W dodatku cały ich asortyment dostępny jest w ciągłej sprzedaży, w pełnej rozmiarówce i można to zamawiać choćby w pojedynczych sztukach, co jest dużym ułatwieniem, gdy po jakimś czasie trzeba dokupić kilka sztuk ubrań.
Zobaczcie też katalog marki Cottover, która z kolei specjalizuje się w ekologicznej odzieży reklamowej, której też na polskim rynku brakowało. Jest to fajna baza do różnego rodzaju nadruków.
Więcej szczegółów znajdziecie na stronie Texet.pl. Ich oferta to kilka tysięcy modeli produktów – od profesjonalnej odzieży roboczej, po garnitury. Bardzo istotne jest też to, iż większość modeli odzieży służbowej występuje u nich w wersji damskiej i męskiej, co pozwala stworzyć identyczne zestawy w ramach działu/firmy bez względu na płeć. Na uwagę zasługują też bardzo precyzyjne opisy produktowe, w których podawana jest m.in. gramatura, stopień gniotliwości i inne istotne cechy.
Dodam tylko, iż odzież i upominki z oferty Texet Poland można nabyć wyłącznie za pośrednictwem agencji reklamowych oraz pośredników produktów kategorii BTL. Firma ta nie prowadzi sprzedaży indywidualnej.
Poniżej możecie zobaczyć, jak może wyglądać taka koncepcja wizerunkowa poskładana z gotowych ubrań dostępnych w ofercie firmy Texet. To moja wstępna propozycja przygotowana bezpłatnie dla dwóch firm, które wytypowaliśmy jakiś czas temu ze zgłoszeń, jakie wpłynęły do mnie, gdy na Instagramie ogłosiłem ten projekt.
KONCEPCJA UBIORU SŁUŻBOWEGO DLA INSTYTUTU ROZWOJU INFRASTRUKTURY SPORTOWEJ
To zgłoszenie, które od razu mnie zainteresowało. Fundacja Instytut Rozwoju Infrastruktury Sportowej to organizacja, która animuje środowisko zarządców infrastruktury sportowej. Organizują konferencje i eventy, tworząc przestrzeń do wymiany doświadczeń (w zakresie planowania inwestycji, jej realizacji oraz zarządzania i modernizacji) między zarządcami infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Mamy tu zatem ciekawą mieszankę branży sportowej i branży nieruchomości. Czy udało mi się to połączyć? Zobaczcie i napiszcie swoje wrażenia w komentarzach.
Przystępując do takich zleceń staram się jak najmocniej „wgryźć” się w daną branżę, firmę i poszczególne stanowiska, by przygotować zestawy, które będą: profesjonalne, dopasowane do rodzaju wykonywanej pracy, do wizerunku firmy i które będą lubiane przez pracowników (to bardzo ważne!).
Najpierw tworzę sobie taki moodboard jak poniżej, gdzie staram się zebrać pomysły dotyczące stylistyki, kolorów, detali.
Wstępny wywiad pozwolił mi uzyskać informacje, iż w FIRIS jest podział na dwie grupy stanowisk z czego jedna jest bardziej reprezentacyjna (częste wyjazdy i spotkania z klientami i partnerami, udział w konferencjach), a druga bardziej operacyjna w formie pracy biurowej, ale kilka razy w roku z aktywnym udziałem w eventach, które FIRIS organizuje. Stworzyłem zatem dwa rodzaje zestawów, które dodatkowo mają kilka wersji różniących się stylem i stopniem elegancji.
Z jednej strony oparłem się na klasycznym zestawie koordynowanym, który jest dość elegancki, ale ze sportowym charakterem w stylu zestawów znanych z elitarnych klubów sportowych. A z drugiej strony mamy wygodne zestawy z jakościową koszulką polo w roli głównej, którą sugerowałbym spersonalizować w stylu koszulek piłkarskich, czyli na przodzie z logotypem FIRIS, a na plecach z imieniem pracownika. Obydwa zestawy nawiązują do kolorystyki firmowej, co prawdopodobnie zauważycie.
Pamiętajcie, iż to jest wstępna koncepcja, która w takiej formie jak poniżej trafia do klienta i później jest poddawana selekcji oraz ewentualnym modyfikacjom.
KONCEPCJA UBIORU DLA FIRMY SAM 2 MACHNIK
Druga firma, którą wybrałem ze zgłoszeń internetowych to Sam 2 Machnik. Zajmują się transportem krajowym i międzynarodowym, więc jest to branża raczej z gatunku tych mniej eleganckich, aczkolwiek są tu również osoby zarządzające, które często spotykają się z klientami.
Druga grupa pracowników, to osoby pracujące na co dzień w biurze i w zgłoszeniu otrzymałem informację, iż priorytetem jest tu wygoda i umiarkowana elegancja.
Ostatnią grupą są oczywiście kierowcy, którzy sporą część dnia spędzają w samochodach ciężarowych. Tutaj z kolei istotne były ubrania trwałe, komfortowe, na różne warunki pogodowe oraz bezpieczne, czyli dość dobrze widoczne wszędzie tam, gdzie trzeba opuścić kabinę.
Przygotowałem tutaj koncepcję opartą na kolorze granatowym i dość subtelnej ekspozycji logotypu, ale z dość dużymi i bardzo charakterystycznymi nadrukami z sylwetką auta. Z kolei w zestawach dla kierowców zaproponowałem personalizowane koszulki z imieniem, z grafiką nawiązującą do amerykańskich tablic rejestracyjnych. To dość prosta do wykonania rzecz, a sprawia, iż pracownicy naprawdę są w stanie polubić firmowy uniform :)
Dajcie znać w komentarzach, jak wam się podobają te propozycje ubioru służbowego. A jeżeli ten temat was zainteresował, to zajrzyjcie na profil instagramowy
– tam będzie dostępna seria pięciu filmików poradnikowych o wizerunku pracowników.