Trident Realm of Neritica (2024)

zgielk.blogspot.com 1 miesiąc temu
Na dwa tygodnie przed premierą nowych modeli, Mantic opublikował, za pośrednictwem ich strony Mantic Companion, zaktualizowane zasady armii Trójzębu. Poza kilkoma "nowymi" jednostkami, będącymi Prima Aprilisowym żartem, gracze mogli zapoznać się z tym jak w najbliższych miesiącach będzie wyglądała lista jednostek.

Poniżej pokrótce opiszę zmiany w zasadach i moją krótką ocenę z czego zmiana ta wynika.

Kolejność jednostek prezentowanych poniżej jest zbieżna z kolejnością w jakiej są prezentowane w oficjalnym kreatorze rozpisek:

Naiad Ensnarers

Sieciarze, którzy już ostatnio potanieli, otrzymali jedynie opcję wykupienia Poison Frogs (5/5/10 punktów). Do tej pory zasada specjalna armii, dające jednorazowo zasadę Brutal była mocno ograniczona do dosłownie 3 jednostek. Teraz to się, na szczęście, zmieniło.

Riverguard

Jednostka ta przeszła sporo zmian, choć część z nich wynika uproszczenia niepotrzebnie skomplikowanych profili. Jest to też jednostka, na którą zwrócone był oczy graczy, bo to do niej wydawane są właśnie (w mojej ocenie) piekne, plastikowe modele. Riverguard wchłonęli dwa osobne profile t.j. Riverguard i Riverguard Treeleapers czyli dwie wersje pieszych murlocków. Do tej pory strzelecka wersja, z oszczepami, miała Obronę na 3+ i miała niższy Nerve 9/11 i 13/15 a przy tym jej koszt był wyższy dla Troops i niższy dla regimentu. Połączenie profili oznacza, iż obie wersje, z dwuręczna bronią i oszczepami, ma ten sam profil i ten sam koszt. Teraz, który dla troops jest wypadkową obu poprzednich czyli 115 punktów. Regimenty są droższe, bo kosztują nie 160 czy 170 a 175 punktów. Natomiast w tej chwili obie wersje uzbrojenia mają Obronę na 4+ a ich ataki wzrosły z 10 do 12 dla małego oddziału i z 12 do 15 dla regimentu. Czego należało się spodziewać, bo 12 ataków na 4+ dla oddziału który kosztuje 170 punktów to było zdecydowanie bardzo drogo. w tej chwili gracz wybiera jedynie rodzaj uzbrojenia oddziału t.j. oszczepy lub dwuręczne trójzęby. Warto zwrócić uwagę, iż oddział ten dostał też zasadę Ambush, która pozwala używać tych "latających" jednostek do odblokowywania innych w formacie Ambush właśnie. Dzięki temu jeżeli ktoś dopiero zaczyna przygodę z Kings, będzie mógł używać nowych zestawów w mniejszych bitwach.

Najciekawszą zmianą jest jednak nowa zasada, jaką otrzymały żabki. Chodzi i Leapers czyli o zasadę, pozwalającą im widzieć nad inną piechotą. Dzięki niej oddział stojący za innym oddziałem piechoty, podczas określania Line of Sight używa wysokości 3 a nie 2. W końcu żaby skaczą!

Thuul

Thuul potanieli o 5 punktów. Mogą teraz też wykupić Trujące Żaby. Zmiana kosmetyczna, mające do pewnego stopnia skompensować im utratę formacji.

Placoderms

Ta ciężka piechota zyskała +1/+1 Nerve a do tego można ulepszyć do dwóch regimentów do Gwardii Królewskiej, dzięki czemu siła ich oddziałów wzrasta z 3 do 4. Przy niewielki koszcie 5 punktów. Mogą też wykupić trujące żaby.

Depth Horrors

Mogą teraz wykupić trujące żaby.

Ocanborne Naiad Wyrmriders

Tak, jak piesze naiady, kawaleria również może wykupić trujące żaby. Dodatkowo regiment otrzymał dodatkowy atak a horda dwa. Do 10 i 20.

Riverguard Dambusters

Żabia kawaleria zmieniła się bardziej. Straciła dwie, niepotrzebnie podnoszące koszt oddziału zasady t.j. Regeneracja (6+) oraz Sticky Tongue, czyli dziwną zasadę pozwalającą kawalerii strzelać na bliski zasięg. Dzięki temu odchudzono koszt oddziałów ze 140 do 150 w przypadku regimentów i z 250 do 230 w przypadku hord. Niestety Dambusters stracili również zasadę Nimble, co w mojej ocenie jest mocno niepotrzebne i powoduje, iż trudno zrozumieć powód takiej zmiany w przypadku mało popularnego (bo drogiego) oddziału.

Treeleaper Dambusters*

To nowa wersja żabiej kawalerii na ropuchach. Zamiast lepkiego języka żaby plują teraz jakimś paskudztwem. Regimenty tej kawalerii mają nie 9 ataków jak ich odpowiednik do walki wręcz a 6. Są lżej opancerzone (odporność 3+ a nie 5+) ale dzięki temu też szybsze, bo mają szybkość 8 a nie 7. Również latają i mają Thunderous Charge (2), choć nie mają już Crushing Strength (1). Ich atak zasięgowy ma 14" i 12 ataków. Ciekawa, choć droższa od swoich ciężkozbrojnych kuzynów, lekka jednostka kawalerii. Na pewno będę próbował, bo szybkość połączona z niezłym strzelaniem ma swoje miejsce w armii.

Tidal Swarms

Jednostka zyskała nową opcjonalną zasadę Nokken Sheperd dającą jej atak strzelecki. Wcześniej taki atak miały właśnie Nokken ale jednostka ta została usunięta z listy (połączona w jedną ze swarms).

Leviathan Bane

Moje ukochane balisty w końcu potaniały do sensownego poziomu. Pamiętam, jak kosztowały 105 punktów. Potem 85 a teraz, w końcu, 70 za sztukę. Dzięki tej zmianie, ich wartość zbliżyła się do ceny innych balist. Choć przez cały czas jest wyższa z racji możliwości zwiększenia im siły i przyciągania trafionych celów.

Greater Water Elemental

Większy żywiołak wody otrzymał zasadę Radiance of Life, która leczy wszystkie naiady. Biorąc pod uwagę, iż naiady oraz sam żywiołak, mają regenerację na 4+, jest to potencjalnie przydatna zmiana. Zwłaszcza, iż kawaleria naiad oraz w rozpiskach w których większe żywiołaki używane są do blokowania jednostek przeciwnika.


Riverguard Arbalest

To nowa jednostka. Mniejsza wersja balisty, zamontowana na grzbiecie żaby. Ma 5 ataków, 6 ruchu, potrafi latać na 6 cali i strzelać na 18". Jest relatywnie tania. Bardzo interesująca opcja. Myślę, iż w strzelających listach będzie miała swoje miejsce zwłaszcza, iż może otrzymać wsparcie poprawiajace jej skuteczność od Riverguard Sentiel.

Kraken

Ikona armii straciła zasadę Rampage (D3), którą zastąpiła zasada Slayer (3). Gwarantowane ataki zawsze lepsze niż losowe! Jednego Krakena można też ulepszyć do K'thtur the Tidebringer dzięki czemu zyska Inspirację oraz aurę dla Deep Ones dającą im Thunderous Charge (1). Deep Ones to Depth Horrors i Thuul oraz ich bohaterowie. Dobra zmiana, która ma kompensować utratę formacji Hidden Ones.

Naiad Stalker

Ten samotnik potaniał 5 punktów i zyskał zasadę Duellist.

Riverguard Sentiel

Pieszy bohater murlocków był powszechnie krytykowany za swój wysoki koszt i niewielką ofertę umiejętności. Dlatego potaniał 10 punktów, dostał dodatkowy atak (teraz jego skuteczność jest porównywalna z innymi pieszymi herosami w armii) oraz otrzymał zasadę Leaper. Największą zmianą jest jednak aura, dająca innym żabim jednostkom Vicious. Będzie to więc bohater, który będzie doskonale wpierał listy bazujące na żabach. Vicious reprezentuje wszelkiej maści trucizny na broni, co wpisuje się w charakter wspieranych jednostek zarówno tych do walki wręcz jak i strzelających.

Riverguard Dambuster Sentiel

Żaba na ropusze została zmieniona tak, aby odpowiadała zmianom w jednostce żabiej kawalerii. Stracił strzelanie żabim językiem, regenerację na 6+ oraz potaniał o 15 punktów. Dostał też możliwość ulepszenia do Pond wargen. Dzięki temu ulepszeniu, kosztującemu 10 punktów, zyskuje Iron Resolve i +1/+1 Nerve.

Siren

Syrena nie ma lekko. Jej zmiana była opisana jako mocna, natomiast mnie trudno się dopatrzeć zalet. Syrena jest teraz (znowu) żywą legendą, więc nie można jej wykupować przedmiotów. Podrożała z 80 do 100 punktów i ma dostęp do innych niż poprzednio czarów. Jej Syreni Śpiew uległ zmianie. Teraz zaklęcie przyciągania nie powoduje testu Nerve u przeciwnika, natomiast może rzucać wszystkie posiadane czary w jednej turze. Co teoretycznie jest kapitalne ale czary jakie posiada są dość ograniczone. Mamy więc Przyciąganie, możemy też dokupić Weakness(3) co jest dobrą opcją. Możemy kupić również Mind Fog czyli de facto efekt jaki miał poprzedni syreni śpiew (wymuszanie testu Nerve) oraz Hex. Problem w tym, iż te czary trzeba dokupić! 135 punktów za herosa, który nie za bardzo zadaje obrażenia, nie ma inspiracji ani siły oddziału... Oj nie ma syrena szczęścia.

EDIT

W profil wkradł się błąd. Syrena ma wszystkie 4 czary wliczone w koszt. Jest więc lepsza niż pierwotnie zakładałem i znajdzie swoje miejsce w bardzo specyficznych listach.

Trident King

Wiele osób pisało, ze Król powinien walczyć na 3+ a nie na 4+ i tak się stało. Stracił wprawdzie 2 ataki i ma ich nie 12 a 10 ale i tak jest skuteczniejszy niż był. Obniżenie ataków spowodowało, iż jedno atak strzelecki osłabł, więc w ramach rekompensaty otrzymał zasadę Shattering. Myślę, iż w niektórych rozpiskach przez cały czas będzie istotnym elementem.

FORMACJA: Medu'Syth Infiltrators [1]

Nowa formacja, zastępująca The Hidden Ones, bazująca na zestawie Ambush (jak w innych armiach, które zestaw do Ambush już mają). W skład formacji wchodzą 2 troops Riverguard i regiment Riverguard Dambusters. Riverguard można oczywiście uzbroić wedle woli, w oszczepy lub trójzęby. Koszt formacji to koszt oddziałów +20 punktów. Za te punkty otrzymujemy +1/+1 nerve dla wszystkich z oddziałów (bomba!) a dodatkowo kawaleria otrzymuje aurę, dającą wszystkim żabom Stealthy. Co też jest bardzo dobre i mocno wspiera użycie większe liczby żab. Dobra formacja.


Podsumowując, w armii zmieniło się sporo. Przybyło kilka opcji, zniknęła formacja będąca wyborem oczywistym.Część słabszych jednostek odzyskała wigor ale na razie nie widać zdecydowane zwycięzcy zmian, który zdominuje stoły w nadchodzących miesiącach. Tyle możliwości...!

Photography used with permission. Copyright Mantic Games 2024
Idź do oryginalnego materiału