Nic nowego pod słońcem… Pod koniec 19. wieku uruchomiane są elektryczne tramwaje, z grubsza 60 czy 70 lat później tramwaje się likwiduje, a w 21. wieku rozkopuje się ulice na nowo, kładzie szyny, wiesza druty, kupuje nowy tabor i zaczyna się od początku.

W obecnej postaci tramwaje w Liège,trzecim do co wielkości belgijskim mieście, kursują od końca kwietnia 2025. Pierwsze rozważania zaczęły się już w 2008 r. kiedy to regionalne władze postanowiły ponownie wprowadzić tramwaje do Liège w celu rozwiązania problemów transportowych w centrum miasta. Po trzech latach, w październiku 2011 ustalono trasę, ale niedługo zmieniono plan. Pierwotnie linia miała mieć długość 19,1 km ( z Seraing do Herstal), ale ostatecznie zbudowano tylko odcinek Sclessin – Coronmeuse, o długości około 12 km, o standardowym rozstawie szyn 1435 mm, zasilany prądem stałym 600 V.
Linia biegnie przez miasto z południowego zachodu na północny wschód, z grubsza równolegle do rzeki Mozy (Meuse/Maas). Ciekawostką jest krótki odcinek w centrum, gdzie dwutorowa linia dzieli się na dwie jednotorowe równoległe trasy. Trasa przez La Batte i Curtius nie jest używana w niedziele, gdyż wtedy na ulicy La Batte jest wielki targ, i tramwaje jeżdżą w obu kierunkach alternatywną trasą przez Pont Maghin i Féronstrée.
Na trzech odcinkach trasy nie ma sieci trakcyjnej: między przystankami Général Leman i Blonden, między przystankiem Opéra i Place des Déportés oraz na moście Atlas.
Tabor składa się z 20 siedmioczęściowych hiszpańskich tramwajów CAF Urbos 3, wyposażonych w kondensatory do jazdy na odcinkach linii, które nie mają sieci trakcyjnej. Tramwaje mają 45,4 m długości 2,65 m szerokości i 3,60 m wysokości i ważą około 64 ton. Po każdej stronie tramwaju znajduje się osiem podwójnych drzwi. Każdy tramwaj może pomieścić około 372 pasażerów, w tym 62 na miejscach siedzących. Podłogi wagonów są na poziomie peronów przystankowych.


Wnętrza tramwaju wydają się przestronne, aczkolwiek w godzinach szczytu jest dość ciasno.


Na peronach są automaty biletowe, w których można kupić między innymi bilety jednorazowe (ważne 60 minut, z możliwością przesiadki) i całodniowe, które można zakodować na karcie biletowej MOBIB lub wydrukować jako bilet papierowy za dopłatą €0,70. Można wybrać język w którym wyświetlane są instrukcje: angielski, francuski, holenderski. Wszelkie typy biletów są ważne również w lokalnych autobusach.



Zdjęcia zaznaczone [W] są z Wikimedia Commons, pozostałe zostały zrobione przez autora 2-5 czerwca 2025