Tramwaj i opera

kolejblog.wordpress.com 1 dzień temu

W kwietniu 2025 byłem przejazdem w Mediolanie. Tylko kilka godzin, więc szybciutko obejrzałem, głównie z zewnątrz, te obowiązkowe rzeczy (katedra, zamek, galeria Vittorio Emanuele II) ale zatrzymałem się na dłużej (to znaczy na jakieś 20 minut) na Piazza della Scala, bo urzekły mnie stare tramwaje jeżdżące wzdłuż starego budynku opery. Tak, to gmach opery La Scala, o której słyszeli chyba wszyscy, choćby ci, którzy od oper trzymają się z daleka. O tym budynku, otwartym w 1778, można by napisać bardzo dużo, ale nie tutaj, bo to nie jest blog muzyczny czy architektoniczny.

Tramwaj serii ATM Class 1500 na tle opery La Scala

W Mediolanie jest sporo starych (zbudowanych w latach 1927–1930) tramwajów. Zbudowano ich 502, z czego około 135 jest ciągle używanych w codziennym ruchu. Tramwajowa sieć w Mediolanie ma nietypowy rozstaw szyn 1445 mm, o 10 mm szerszy niż standardowy rozstaw europejski. Zasilanie jest z sieci napowietrznej prądem o napięciu 600 V DC.

Tramwaj na zdjęciu ma numer boczny 1853 i jest częścią serii ATM Class 1500, zwanej też typ 1928 (od roku rozpoczęcia produkcji). Są to wysokopodłogowe pojazdy o długości 13,890 m, z 30 miejscami siedzącymi i 101 stojącymi.

Na zakończenie kilka zdjęć innych tramwajów z tej serii, z zasobów Wikimedia Commons

Plac San Babila, rok 1930
Dwa tramwaje ATM Class 1500 przed starą stacją Milano Centrale, rok 1929
Historyczny wygląd tramwaju serii ATM Class 1500
Idź do oryginalnego materiału