To najdłuższy most morski na świecie. Łączy trzy miasta, a do budowy wykorzystano roślinę

gazeta.pl 5 godzin temu
Jaki jest najdłuższy most nad wodą na świecie? Niezwykła konstrukcja została oddana do użytku w 2018 roku i łączy Hongkong z dwoma innymi miastami. Ze względu na nowoczesny projekt i zastosowane technologie, w tym bambusa, ma służyć 120 lat. Przejażdżka nim to nie lada atrakcja.
Budowa chińskiego mostu morskiego Hongkong-Zhuhai-Makau ruszyła 15 grudnia 2009 roku i trwała 9 lat. Przez ten czas powstała niezwykła przeprawa mierząca łącznie 55 kilometrów, z czego niewielka część prowadzi pod wodą. By całość mogła funkcjonować, wspierają ją sztuczne wyspy, a na jednej z nich zbudowano centrum zarządzania i poboru opłat.


REKLAMA


Zobacz wideo Popkultura odc. 178: Za zamknięcie ulicy na trzy godziny zapłacili milion dolarów. Dla jednej sceny filmowej


Jaki jest najdłuższy most nad wodą na świecie? Chińska konstrukcja szokuje
Most powstał w ujściu Rzeki Perłowej i łączy ze sobą trzy strategiczne miasta, czyli Hongkong, Zhuhai i Makau. Jego budowa sprawiła, iż podróż pomiędzy nimi stała się znacznie łatwiejsza oraz oczywiście krótsza. Zamiast 3 godzin, łącznie z odprawą trwa teraz około 30-45 minut. Niezwykła konstrukcja składa się z 23 kilometrów mostu głównego, 6,7 kilometrów podwodnego tunelu oraz z dróg dojazdowych, czyli 12 kilometrów od strony Hongkongu i 13,4 kilometrów od strony Zhuhai. Znajdziesz na nim też mosty wantowe, które umożliwiają żeglugę, a rozpiętość największego z nich wynosi 458 metrów.


Nie tylko beton i stal. Do budowy najdłuższego mostu morskiego wykorzystano też bambus
Nowoczesne technologie zastosowane w budowie mostu zakładają, iż nie tylko przetrwa 120 lat, ale także będzie odporny na trzęsienia ziemi o sile 8 stopni w skali Richtera. Solidna konstrukcja ma również wytrzymać tajfun o magnitudzie 16, uderzenie o masie 300 tys. ton i powódź. Podczas budowy wykorzystano głównie stal i beton oraz bambus. Jak informuje portal scmp.com, przekształcono go w kompozytowe panele, których użyto na platformach widokowych ciągnących się kilometrami wzdłuż konstrukcji. W 2024 roku zaznaczono, iż mimo upływu sześciu lat, działania słońca, tajfunów i wody morskiej, wciąż "pozostały tak solidne, jak wcześniej".


Powstały na moście Terminal Zhuhai jest jednym z najbardziej ruchliwych prowadzących do dwóch pozostałych miast, do których mieszkańcy mogą się dostać publicznymi autobusami. Te z kolei kursują co około 5 minut. Obywatele Hongkongu i Makau mają do dyspozycji również swoje prywatne samochody. Jak możemy przeczytać na stronie gov.cn, tylko w 2024 roku zarejestrowano 27 milionów pasażerów wjeżdżających i wyjeżdżających przez port Zhuhai oraz 5,5 miliona pojazdów, co daje wzrost kolejno o 72 i 71 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Oba wyniki były rekordowe.


Jaki jest najdłuższy most na świecie? Tak wypada przy nim polski rekordzista
Most Hongkong-Zhuhai-Makau jest najdłuższą morską budowlą tego typu. A co z rekordzistą naziemnym? Również znajdziemy go w Chinach. Mowa o Wielkim Moście Danyang-Kunshan znajdującym się na trasie Szybkiej Kolei Pekin-Szanghaj o długości 164,8 kilometrów. Jego budowa trwała 4 lata, zaś otwarcie nastąpiło w 2011 roku. jeżeli zaś chodzi o Polskę, to w naszym kraju najdłuższym jest most autostradowy w Rozgartach w okolicy Grudziądza. Ma... 1953,6 metrów długości, czyli niecałe 2 kilometry. Byłe/aś w Chinach? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału