Tło jako pierwszoplanowy bohater – wystawa „Background” w Muzeum Manggha

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

Na wystawie Background prezentowany jest wybór historycznych i współczesnych przykładów opowiadania obrazem z obszaru m.in. mangi, anime, gier wideo czy drzeworytów ukiyo-e, skoncentrowanych na eksploracji szeroko pojętego tła. Sceneria, w której obecności rozgrywa się akcja, jest niezbędnym, choć często bagatelizowanym elementem artystycznej rzeczywistości. Tymczasem wystawa Background przypomina, iż tło nie jest neutralne – jest sprawcze, a często rządzi się także inną niż ludzka logiką. Tło na wystawie odgrywa rolę pierwszoplanową: jest ukazane jako przestrzeń zarówno kontemplacyjna, jak i skłaniająca do wnikliwej obserwacji zjawisk z reguły wymykających się typowo człowieczej, jednostkowej perspektywie skoncentrowanej na przyczynach i skutkach. Wystawa Background nie ma jednak na celu pokazania tła jako opozycji do historii rozgrywających się na pierwszym czy drugim planie, ale zwrócenie uwagi, iż elementy te znajdują się w tym samym zbiorze i wzajemnie na siebie oddziałują oraz się uzupełniają. Na wystawie tło wchodzi w interakcję z postaciami; postacie wpływają na tło.

Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)

„Tło” i „postać” to pojęcia często zestawiane ze sobą jako wykluczające się przeciwieństwa. Wystawą Background pokazano, iż są to zjawiska, które można umiejscowić na jednej skali. Zawiera ona przykłady prac, w których definicje tła i postaci wymykają się sztywnym ramom. Granice przedstawień obu tych elementów są na wystawie miękkie i płynne. Wybór kuratorski obejmuje dzieła, w których na jednej płaszczyźnie – papieru, ekranu, tkaniny lub ceramiki – tło i postać współistnieją na równych zasadach.

Innym ważnym wątkiem wystawy jest ten dotyczący granicy oddzielającej „popkulturę” od „kultury wysokiej”, a także refleksja na temat jej niestałej natury – zależnej od sytuacji geograficznej, społecznej oraz kulturowej. Podobnie na wystawie Background status „kopii” i „oryginałów” jest równy, udowadniając, iż obiekty pochodzące z obu tych kategorii posiadają jednakowy potencjał wywołania w oglądającej je osobie autentycznych emocji, generowania wspomnień, wzbudzania ważnych refleksji.

Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)
Widok wystawy „Background”, 2024, fot. Kamil A. Krajewski (Archiwum Muzeum Manggha)

Wystawa Background, zestawiając ze sobą zabytkowe obiekty o statusie muzealnym z przykładami szeroko dostępnej kultury popularnej, pokazuje, jak płynne i umowne są kategorie, którymi się posługujemy, aby zorientować się w zdominowanej przez wizualność codzienności.

Na wystawie można zobaczyć m.in. reprodukcje teł wykorzystanych w takich kultowych anime jak Ghost in the Shell, Akira, Podniebna poczta Kiki, drzeworyty Hokusaia czy komiksy Yuichiego Yokoyamy, Tigera Tateishiego i Satoshiego Kona, elementy gier studiów FromSoftware i Kojima Productions.

Idź do oryginalnego materiału