Moda według Gosi Baczyńskiej niesie za sobą „coś więcej”. Projektantka udowodniła to w najnowszej swojej kolekcji. Ten pokaz to opowieść o cywilizacji, nowoczesności i o tym, czym adekwatnie jest materia. Dotychczas planeta radziła sobie bez cywilizacji. Czy cywilizacja ją zniszczy? Może, skoro wyewoluowaliśmy, to po to, by tworzyć, budować i sięgać dalej? Gdzie zaczyna i kończy się wszechświat? Czy żyjemy w czasach Apokalipsy? Czy to początek drogi, która zaprowadzi nas do NOWEGO, niewyobrażonego jeszcze świata? Dlaczego zadajemy sobie ciągle te same pytania?
Pokaz The Earth The World okazał się być zaskakujący od początku do końca. Dynamicznie ukazał zmieniającą się wizję świata według Gosi Baczyńskiej, przy okazji wzbudzając niemałe emocje. Elementem zaskoczenia z pewnością było pojawienie się już pierwszych modelek na wybiegu w wyjątkowych krynolinach na wzór mody z XVIII i XIX wieku. Nie tylko ich stroje były oszałamiające, ale również sposób wejścia zainspirowany walcem wiedeńskim, który miał być dziwny i przypominać pewnego rodzaju „lewitację”. Sama autorka pokazu przyrównała element show do filmu „Marsjanie atakują”.
– Nie pamiętam, skąd wziął się pomysł na dwie wielkie krynoliny, od których zaczęła się cała kolekcja. Pewnie stąd, iż wtedy projektowałam kolekcję dla Paradyża i w głowie miałam tylko marmur. Chciałam stworzyć suknię, jakby wyciosaną z marmurowego bloku.
Trzy tygodnie temu podświadomość podpowiedziała mi, żebym po latach obejrzała „Odyseję Kosmiczną” Stanleya Kubricka, gdzie głównym motywem muzycznym jest walc Johanna Straussa „The Blue Danube”. Właśnie ten, o którym myślałam!!!
A na koniec, w ubiegłym tygodniu, kiedy w nocy pracowałam nad jedną z sukni, uświadomiłam sobie, iż oto duch Alexandra McQueen’a przeze mnie przemówił! – opowiada Gosia Baczyńska.
O tym jest kolekcja, o tym jest pokaz
– Od roku miałam silną potrzebę wypowiedzi, wtedy jeszcze nie wiedziałam, co chcę powiedzieć. Wiedziałam jedno – potrzebuję wielkiej, monumentalnej przestrzeni! Kiedy odkryłam nowy, wspaniały budynek Muzeum Historii Polski z imponującym, masywnym, marmurowym holem, wiedziałam, iż tylko tam mogę zorganizować pokaz. Tam znalazłam tę monumentalną, kosmiczną otchłań – dodaje Baczyńska.
W kolekcji pojawia się mnóstwo inspiracji zaczerpniętych z NATURY, wyjętych z wnętrza ZIEMI, jak choćby motyw marmuru, przeniesiony na tkaninę wprost z wielkoformatowych płyt. Inne tkaniny zostały tak spreparowane, iż przywodzą̨ na myśl bryły węgla, zastygłą lawę, rozlewającą się magmę bazaltową. Na jedwabnej satynie pojawił się nadruk drewnianego forniru. W kolekcji zostały użyte również srebne i czarne koronki, rdzawe cekiny, jakby pokryte mchem. Znaczące dla kolekcji są motywy baranich rogów, cylindryczne amonity, piana morska, skrzące się perły, sieci pajęcze, a choćby skrzydła nietoperzy.
Po raz kolejny kolekcję dopełniają buty, stworzone wraz z marką Vanda Novak. Przeskalowane kozaki z marmurowej skóry, sandały zdobione dużymi perłami z charakterystycznymi zakrzywionymi obcasami.
KOSMOS, WSZECHŚWIAT, BÓG, MATERIA, ENERGIA, CZŁOWIEK
Pokaz miał zostawić widzów z pytaniami na temat istoty materii, Ziemii, przyszłości oraz wzbudzać emocje. Po końcowych owacjach na stojąco można uznać, iż się to autorce udało. Gosia Baczyńska w kilkanaście minut zaprezentowała nie tylko swoją kolekcję. Zabrała gości w małą podróż po wszechświecie. Zaprosiła również do swojego nietypowego świata, a sposób jego przedstawienia z pewnością skłonił do refleksji.
Stylizacja: Karla Gruszecka
Makijaż: Marianna Yurkiewicz we współpracy z zespołem makijażystów Sephora Fryzury: Michał Bielecki we współpracy z zespołem La Biosthetique Paris Muzyka: Andrzej Smolik
Choreografia: Tomasz Jan Wygoda
Scenariusz i reżyseria pokazu: Gosia Baczyńska
Produkcja: Gosia Baczyńska i Lidia Tofil / Warsaw Creatives
Buty: Vanda Novak x Gosia Baczyńska
Sponsorzy i Partnerzy pokazu:
Ceramika Paradyż, Perlage, Sephora, Piano Forte, Fundacja Złota Gwiazda, La Biosthetique Paris, VOLVO Nobile Cars, Twój Styl, Muzeum Historii Polski, VANDA NOVAK, Carlo Rossi, Grant’s Together