Ten fotograf tworzy dzieła sztuki wykorzystujące fotografię podróżniczą i uliczną

oen.pl 7 miesięcy temu


Nina Papiorek należy do tych nielicznych fotografów, którzy bez wysiłku łączą różne gatunki. Od razu zostajemy przeniesieni do chwili na ulicy, gdzie bystre oko Papiorka wyławia samotną postać w dżungli nowoczesnej architektury.

Jednak jej obrazy zawierają także wyczucie miejsca charakterystyczne dla fotografa podróżującego oraz, bez wyjątku, wrażliwość artystyczną i minimalistyczną równowagę. Zrób to sam zapytała Ninę, jak udaje jej się łączyć wszystkie elementy swojego życia, aby znaleźć czas na podróże i przez cały czas czerpać inspirację do tworzenia tych wyjątkowych zdjęć.

DIYP: Opowiedz nam trochę o sobie i swojej fotograficznej podróży oraz o tym, jak zacząłeś

Nina: Jestem mamą dwójki dzieci, pracuję jako grafik i fotograf. Jestem kawoszem, miłośnikiem muzyki, mam słabość do designu i minimalizmu. jeżeli zapytasz mnie o moje hobby, sprowadza się to dokładnie do jednego. Fotografia.

Na pewno nie usłyszycie typowej historii o tym, jak mój ojciec wprowadzał mnie w świat fotografii, gdy byłem dzieckiem! Szczerze mówiąc, w mojej rodzinie nikt nigdy nie zainteresował się tym tematem i nie poświęcił mu ani jednej myśli. Więc tylko ode mnie zależało, czy znajdę „swoją rzecz”. Zacząłem poważnie podchodzić do fotografii około 20 lat temu. Któregoś ranka po prostu obudziłem się z taką myślą. Kupiłem więc aparat, aby zabrać go ze sobą na wycieczkę, co było prezentem, który sam sobie zrobiłem po ukończeniu studiów.

DIYP: Ile czasu zajęło Ci znalezienie swojego stylu i niszy? Jaką radę miałabyś dla fotografów, którzy wciąż chcą zdefiniować swój styl?

Nina: Naprawdę wierzę, iż nie musisz szukać swojego stylu, to Twój styl znajdzie Ciebie! NIE powinieneś myśleć o znalezieniu stylu, po prostu strzelaj, co ci się podoba! Z biegiem czasu nauczysz się, co dobrze wygląda na twoich oczach i zrozumiesz, jak optymalizować swoje zdjęcia.

Powiedziałbym, iż mój „styl” to sztuki piękne, może mieszanka fotografii ulicznej i krajobrazowej. W zależności od mojego nastroju, raz jeden gatunek zajmuje więcej miejsca, raz drugi.

Jednak przez ostatnie cztery lata skupiałem się wyraźnie na fotografii ulicznej, która w moim świecie opiera się na liniach i kształtach. Lubię wykorzystywać tła architektoniczne lub minimalistyczne wzory, pracować z wiodącymi liniami i integrować samotnych ludzi z miejskim środowiskiem.

Cechą charakterystyczną wszystkich moich zdjęć jest bardzo minimalistyczne podejście. Lubię schludne, wyraźne zdjęcia, w których mój wzrok jest skierowany bezpośrednio na główny obiekt i nic nie jest rozpraszane. Dzięki temu najmniejsze rzeczy, jak pojedynczy kamień w wodzie, stają się gwiazdą zdjęcia, a Ty rozpoznajesz ich elegancję i piękno w zupełnie inny i niepowtarzalny sposób. Dziękuję, iż nazwałeś to „moim stylem”, to w moim mniemaniu największy komplement dla fotografa.

DIYP: Jaki jest najtrudniejszy aspekt fotografii ulicznej?

Nina: Nie uważam się choćby za typowego fotografa ulicznego, nazywam siebie fotografem dzieł sztuki „na ulicy”. Jako fotograf uliczny zawsze starasz się uchwycić codzienne życie, typowe sceny i jest to rodzaj filmu dokumentalnego. To nie jest mój osobisty cel, chcę stworzyć pewne estetyczne widoki. Może coś, co chciałbyś powiesić na ścianie. Dlatego myślę, iż to inne podejście.

Ale w obu przypadkach najważniejsza jest cierpliwość i „widzenie”. Trzeba rozpoznać dobrą sytuację i idealny moment. Wszystko polega na przebywaniu na zewnątrz i motywowaniu się.

DIYP: Twoje zdjęcia są prawie bez wyjątku czarno-białe. Co Cię przyciąga w tym braku koloru? Czy kiedykolwiek dasz się nabrać na fotografowanie w kolorze?

Nina: W ogóle nie kojarzy mi się z tym określeniem „uwodzenie”. Dla mnie czerń i biel bardzo pomagają w realizacji mojego minimalistycznego podejścia. Kolory rozpraszają uwagę, zwłaszcza jeżeli na moim zdjęciu nie pasują do siebie lub pojawiają się w dużych ilościach.

Dla mnie czerń i biel to absolutna estetyka. Często widzę kolorowe zdjęcia i zastanawiam się, co fotograf widział w schemacie kolorów. Moim zdaniem często w ogóle nie wspiera przekazu obrazu.

Nie mam nic wspólnego z kolorowymi obrazami i podczas robienia zdjęć myślę czarno-biało. Z pewnością zawsze znajdą się pojedyncze zdjęcia, które w rzeczywistości wyglądają lepiej i są bardziej harmonijne kolorystycznie, ale w sumie nie znajdziesz tego u mnie za kilka lat.

Zrób to sam: Twoje zdjęcia prawie zawsze przedstawiają jakąś postać, samotną lub w jakiś sposób wchodzącą w interakcję ze sceną. Czy planujesz to z wyprzedzeniem, czy po prostu pozwalasz, aby wszystko rozwijało się organicznie?

Nina: Czasem to planuję, czasem nie. Lubię spontanicznie spacerować po mieście i szukać tła, powtarzalnych wzorów czy ekscytującej sytuacji świetlnej. Zwłaszcza w nieznanych miejscach czuję dużą inspirację nowością danego miejsca. Zauważam okoliczności, które w życiu codziennym po prostu przeoczyłbym w domu.

Ale oczywiście często znajduję swoje miejsca na przykład w dobrze znanych budynkach i wcześniej przeprowadzam badania. Zasadniczo, kiedy wybieram się w podróż, zwykle mam w kieszeni plan, który pomoże mi, jeżeli moja kreatywność uśpi mnie lub choćby mnie opuści. Takie fazy się zdarzają. Po długim okresie oczekiwania w końcu docierasz do Lizbony i nagle zaczynają boleć Cię stopy, jest stanowczo za ciepło, a zdjęcia, które do tej pory zrobiłeś, nie zadowalają Cię. W takich sytuacjach mój nastrój może gwałtownie się zmienić!

W takich przypadkach mogę wykorzystać mój plan jako przewodnik i wiedzieć, które miejsce prawdopodobnie rozbudzi kreatywność. Ale oczywiście nie myślę z góry, jakie zdjęcie można tam zrobić, z którego rogu placu zostanie zrobione i jak dokładnie powinien wyglądać efekt. jeżeli chodzi o te aspekty, lubię chodzić do miejsc całkowicie bezstronnych.

Fotografia oznacza dla mnie cierpliwość. Nie możesz zrobić jednego zdjęcia i pomyśleć: „To wszystko”. Trzeba popracować nad sceną, żeby była lepsza. A może idealnie. Próbuj, próbuj, próbuj… strzelaj, strzelaj, strzelaj. Więc moja fotografia prawdopodobnie nie jest fotografią uliczną. Nazwałbym to „Sztuką piękną na ulicy”.

DIYP: Jakie jest Twoje ulubione miejsce, które do tej pory fotografowałeś? Czy bardziej inspirują Cię nowe lokalizacje, czy lubisz wracać do tych samych lokalizacji?

Nina: Zawsze bardziej inspiruje mnie nowe miejsce, w którym nigdy wcześniej nie byłem. Moim ulubionym miejscem do robienia zdjęć było miasto Varanasi w Indiach nad świętą rzeką Ganges. Ale nie znajdziesz żadnego z nich w moim portfolio. To właśnie nieopisane uczucie mistyki i odmienności w tym miejscu mnie urzekło i nie da się tego opisać słowami. W Europie najbardziej kocham Lizbonę.

DIYP: Jakiego sprzętu fotograficznego zwykle używasz?

Nina: Jestem użytkownikiem Fujifilm i fotografuję zarówno średnim formatem GFX, jak i systemem X. To, co uwielbiam w systemie GFX, to niewiarygodna jakość obrazu, zwłaszcza jeżeli chodzi o fotografię opartą na architekturze, gdzie muszę poprawiać linie lub przycinać.

Ale oczywiście jest duży i ciężki i większość ludzi stwierdziłaby, iż nie pasuje do mojego rodzaju fotografii, ponieważ dużo pracy wykonuję podczas podróży. Ale myślę, iż to tylko sposób myślenia. Nie mam problemu z noszeniem swoich rzeczy

System FUJIFILM x jest oczywiście mniej zauważalny, bo jest dużo bardziej kompaktowy. Jest szybszy i podoba mi się tak samo jak GFX. Używam aparatu FUJIFILM X-H2 z różnymi obiektywami zmiennoogniskowymi. Decyduję więc spontanicznie.

DIYP: Jak godzisz wszystko w swoim życiu (pracę i rodzicielstwo), a jednocześnie dajesz sobie wystarczająco dużo czasu w tworzenie dzieł sztuki, robienie zdjęć i planowanie wycieczek?

Nina: Właśnie z tego powodu zrobiłem dłuższą przerwę w fotografii, około 7 lat. Kiedy Twoje dzieci są małe, nie możesz skupić się na innych rzeczach. Nie musisz choćby myśleć o podróżowaniu, skupiając się na fotografii. Ale myślę, iż to zupełnie w porządku. Kiedyś czas wróci, dzieci dorosną i w moim przypadku miłość do fotografii nigdy nie zniknie.

Więcej prac Niny można zobaczyć na jej stronie internetowej lub śledzić ją na Instagramie.




Źródło

Idź do oryginalnego materiału