Tak wyglądały pierwsze samoloty. O luksusie można było zapomnieć. "Bardzo zimno i głośno"

gazeta.pl 2 godzin temu
Pierwsze loty to świat prostych maszyn i drżących kabin. Podróż była prawdziwą przygodą pełną hałasu, wibracji i ryzyka. Nie wszyscy mieli jednak tyle odwagi i pieniędzy na ten środek transportu.
Jak wyglądały kiedyś samoloty? Maszyny nie przypominały tych, które znamy z dzisiejszych lotnisk. Były dużo mniejsze, miały mniej wydajne silniki, a o luksusie można było zapomnieć. Pierwszy samolot pasażerski należący do firmy St. Petersburg-Tampa Airboat wystartował w 1914 roku i pokonał trasę z St. Petersburga na Florydzie do Tampy. Lot trwał 23 minuty i pilotował go Tony Jannus.

REKLAMA







Zobacz wideo Wielki samolot Ukraińców wymknął się z Kijowa



Tak latało się samolotem w latach 20. XX wieku. "Było bardzo zimno i głośno"
Jak czytamy na facebookowym profilu History Season, który prowadzi historyk z Danii, rozwój lotnictwa sprawił, iż w latach 20. powstało kilka firm lotniczych, jednak podróżowanie tym środkiem transportu nie należało do tanich. Bilet z Nowego Jorku do Los Angeles kosztował 260 dolarów, czyli równowartość ceny połowy nowego samochodu.
Samoloty musiały latać nisko, żeby uniknąć dużego wpływu wiatru. W kabinie było bardzo zimno i głośno. Tak głośno, iż stewardesy musiały mówić przez megafon, żeby porozumieć się z pasażerami
- możemy przeczytać.



W 1930 roku zatrudniono pierwszą stewardesę. Załoga musiała posiadać przeszkolenie medyczne, aby umiała pomóc pasażerom z chorobą lotniczą lub lękiem. W latach 30. pojawiły się też pierwsze udogodnienia - prywatne kabiny, saloniki i więcej miejsca dla pasażerów. W 1929 roku rocznie latało tylko około 6000 osób, ale już 10 lat później liczba ta wzrosła do ponad 1,2 miliona.


Kiedy powstał LOT? To jedna z najstarszych czynnych linii lotniczych świata
W Polsce 29 grudnia 1928 roku z połączenia Aerolot, Aero oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego powstały Linie Lotnicze LOT. Samoloty latały z Warszawy do Bydgoszczy, Katowic, Wrocławia, Norymbergi, Pragi, Strasburga i Paryża. Pierwszymi maszynami polskiej produkcji, które trafiły do floty LOT-u, były PWS-24 oraz PWS-24 bis. Latały od 1934 roku.



Pierwszą stewardesą w naszym kraju została Zofia Glińska. Przed wybuchem wojny pracowała w Locie i zajmowała się rozliczaniem biletów oraz paliwem. Później działała w Armii Krajowej pod pseudonimem "Korczak" i brała udział w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie ponownie wróciła do linii lotniczych, ale tym razem na stanowisko stewardesy. Więcej o Zofii Glińskiej przeczytasz w naszym artykule. Lubisz latać samolotem? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału