Parka z taliowaniem, jeden z najbardziej kontrowersyjnych elementów mody sprzed piętnastu lat, ponownie zyskuje na popularności. w okresie zimowym fason ten, uznawany przez wielu za relikt przeszłości, wraca na ulice i wybiegi za sprawą pokolenia Z. Moda zatacza koło, a dawny hit, który niegdyś dominował w garderobach Millenialsów, dziś znów dzieli opinię społeczną i wywołuje gorące dyskusje.
Skąd znamy parkę z taliowaniem? Powrót do lat 2010
Taliowana parka była jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów mody w latach 2010-2015. Oliwkowa kurtka z charakterystycznym ściągaczem w talii, inspirowana stylem militarnym, gwałtownie zyskała status kultowego elementu garderoby. W tamtym czasie nosiły ją najbardziej wpływowe „it-girls” - Alexa Chung, Sienna Miller, Candice Swanepoel. Łączono ją z czarnymi rurkami, zamszowymi botkami i oversizowymi szalikami. Współistniała w różnych stylach subkulturowych: emo nosili ją z podartymi jeansami, preppy-girls z Uggami i bluzami Hollister, a rockowe dziewczyny z Martensami i krótkimi szortami. Przez pewien czas ta kontrowersyjna kurtka łączyła różne światy mody, stając się niekwestionowanym symbolem tamtej dekady.
Gen Z pokochało taliowane parki na nowo
W zimie 2025 parka z taliowaniem przeżywa niespodziewane odrodzenie. Wszystko za sprawą pokolenia Z, które odważnie przywraca modowe estetyki z przeszłości. Trendy sprzed 15 lat ponownie wchodzą na salony, a parka, wcześniej wyszydzana przez Millenialsów, staje się ich ulubioną zimową kurtką. Ten modowy powrót 2025 roku wzbudza wiele emocji. Gen Z łączy parkę ze współczesnymi dodatkami. Widzimy ją z szerokimi spodniami, sportowymi butami i stylizacjami unisex. Dla młodszych parka to nowość i manifest estetycznej odwagi, dla starszych, bolesne przypomnienie o dawnych stylizacyjnych wyborach.
Victoria Beckham zaskoczyła wszystkich swoją kolekcją
Prawdziwe zaskoczenie wywołał pokaz Victorii Beckham. Projektantka znana z minimalistycznego stylu, zaprezentowała parkę z taliowaniem w swojej kolekcji na sezon zimowy 2025/2026. Modelka na wybiegu miała na sobie parkę zestawioną z obcisłymi kolarkami, pończochami i ciężkimi butami typu oxford. Wybór tego elementu garderoby przez projektantkę uznawaną za ikonę nowoczesnego stylu wzbudził poruszenie w branży. Media modowe od razu zauważyły symboliczne znaczenie tego kroku - jeżeli choćby Beckham wskrzesiła kontrowersyjną kurtkę, to znaczy, iż trend powrócił na dobre.
Mango, Zara i H&M stawiają na fason z przeszłości
Reakcja branży fast fashion nie kazała długo na siebie czekać. Parka z taliowaniem pojawiła się ponownie w ofertach sieciówek takich jak Mango, Zara i H&M. Kolekcje zimowe pełne są modeli inspirowanych fasonami sprzed dekady, co jednoznacznie wskazuje na to, iż parka wróciła na dobre. Dla marek odzieżowych jest to modowy powrót roku, który może przełożyć się na sprzedażowy sukces. Gen Z traktuje parkę jako wyraz nostalgii i manifest indywidualności. Poniżej znajdziesz model z aktualnej kolekcji Zary.
Millenialsi kontra Gen Z - modowy konflikt pokoleń
Nie wszyscy jednak cieszą się z powrotu parki. Millenialsi, którzy w latach 2010 byli głównymi użytkownikami kurtki, wyrażają mieszane uczucia. W sieci pojawiają się wpisy pełne niedowierzania. Dla wielu ta kurtka to wspomnienie nieudanych randek, pierwszych miłości i estetyki, którą chcieli zostawić za sobą. Zderzenie stylów między Millenialsami a Gen Z uwidacznia się najmocniej właśnie w podejściu do tej kurtki. Dla jednych to obiekt nostalgii i cringe'u, dla drugich modowy manifest i stylowa zabawa z przeszłością.
Ten trend zimowy to więcej niż tylko odzieżowy wybór, to wyraz pokoleniowej zmiany i nowego spojrzenia na modę. Parka z 2010 wróciła i nie zamierza zniknąć gwałtownie z ulic i wybiegów.
View Burdaffi on the source website













