PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują fragment trasy kolejowej łączącej Kraków z Warszawą. Inwestycja na odcinku Tunel–Kraków, warta 145 mln zł, otrzymała dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 118 mln zł.
Modernizacja obejmie linię nr 8, która łączy Kraków ze stacją Tunel – jednym z ważniejszych punktów przesiadkowych dla pociągów jadących w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej i dalej do Warszawy. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a składy towarowe do 80 km/h.
Na trasie przebudowane zostaną perony w Smrokowie i Batowicach, a na stacji Miechów powstanie zupełnie nowy peron. Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w nowoczesne oświetlenie oraz infrastrukturę dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Celem inwestycji jest poprawa parametrów technicznych linii, zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Warszawą. Prace mają również podnieść komfort obsługi pasażerów korzystających zarówno z połączeń regionalnych, jak i dalekobieżnych.
Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, PKP PLK zakontraktowały już ponad 90 proc. z 11,5 mld zł dostępnych środków na transport kolejowy w ramach KPO. Odcinek Tunel–Kraków to jedna z kluczowych inwestycji w południowej Polsce, istotna zarówno dla ruchu krajowego, jak i dla przyszłych projektów kolejowych związanych m.in. z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Modernizacja ma zostać przeprowadzona bez konieczności całkowitego zamykania linii, co oznacza, iż ruch pociągów zostanie utrzymany – choć mogą występować ograniczenia i zmiany w rozkładzie. Szczegółowy harmonogram prac nie został jeszcze podany.