Polska zbliża się do wprowadzenia zmian, które mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstw związanych z handlem napojami. System kaucyjny, stanowiący istotny element gospodarki o obiegu zamkniętym, ma na celu wspieranie recyklingu opakowań i minimalizowanie ich marnotrawstwa. Jego wdrożenie wiąże się z nowymi obowiązkami dla firm, które muszą dostosować się do nadchodzących przepisów.
Aby uniknąć potencjalnych trudności, przedsiębiorcy powinni z wyprzedzeniem zapoznać się z wymogami i możliwościami, jakie niesie za sobą ten system.
Na czym polega system kaucyjny?
System kaucyjny to mechanizm, który zakłada, iż opakowania po napojach (plastikowe butelki do 3 litrów, puszki metalowe do 1 litra oraz szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra) będą objęte obowiązkiem pobierania kaucji przy ich sprzedaży. Klienci, zwracając zużyte opakowania do odpowiednich punktów, otrzymają zwrot tej kwoty.
Zebrane opakowania będą trafiać do recyklingu. Taki system ma pomóc w osiągnięciu celów recyklingowych, których wymaga Unia Europejska. System kaucyjny wspiera również bardziej zrównoważone zarządzanie zasobami, zmniejszając marnotrawstwo i promując ponowne wykorzystanie materiałów.
Kogo obowiązuje system kaucyjny w Polsce?
Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce zaplanowano na 2025 rok. Nowe regulacje obejmą przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą napojów w opakowaniach podlegających kaucji.
Ustawa przewiduje, iż sklepy o powierzchni powyżej 200 m² będą zobowiązane do odbierania zużytych opakowań. Mniejsze punkty handlowe mogą zdecydować się na dobrowolne przystąpienie do systemu, korzystając z manualnego odbioru lub automatyzując proces dzięki recyklomatom. Przepisy obejmują także sklepy przy stacjach paliwowych, które będą musiały wdrożyć odpowiednie procedury zgodne z nowym prawem.
Przedsiębiorcy, którzy nie spełnią wymagań ustawy, narażają się na wysokie kary finansowe. Oprócz kar, niedostosowanie się do nowych regulacji może skutkować utratą zaufania klientów oraz problemami z realizacją wymagań związanych z recyklingiem. Działania podjęte z wyprzedzeniem pozwalają uniknąć kosztownych błędów i nieprzewidzianych trudności.
Dlaczego warto przygotować się wcześniej?
Wdrożenie systemu kaucyjnego może przynieść przedsiębiorcom wymierne korzyści, w tym przede wszystkim — zwiększenie ruchu w sklepach dzięki możliwości zwrotu opakowań przez klientów. Zastosowanie automatycznych rozwiązań (recyklomatów), pozwala zoptymalizować proces zwrotu, zmniejszyć zaangażowanie personelu i poprawić efektywność.
Recyklomaty są rozwiązaniem, które znacząco ułatwia przedsiębiorcom dostosowanie się do wymagań systemu kaucyjnego. Urządzenia te automatycznie identyfikują i segregują opakowania, przyspieszając proces zwrotu i redukując koszty związane z manualną obsługą. Marka TOMRA oferuje nowoczesne recyklomaty, które spełniają wszystkie standardy wymagane przez nowe przepisy. jeżeli chcesz przygotować się do nowych regulacji, koniecznie sprawdź ofertę tej marki.