Wzrost wbrew trendowi: Producenci kosmetyków i środków czystości zwiększyli sprzedaż o 3,6 procent do 17,8 miliarda euro w pierwszej połowie 2025 roku. Według stowarzyszenia branżowego IKW, za ten wzrost rok do roku odpowiadała wyłącznie działalność krajowa: podczas gdy rynek krajowy wzrósł o 6,9 procent do 11,9 miliarda euro, działalność zagraniczna odnotowała dalszy spadek o 3,0 procent, przy sprzedaży na poziomie 5,9 miliarda euro.
„Eksport cierpi z powodu sytuacji geopolitycznej – dla wielu naszych firm jest to wyzwanie egzystencjalne” – mówi Thomas Keiser, dyrektor zarządzający Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Pielęgnacji Osobistej i Detergentów (IKW).
Oczekuje się wzrostu sprzedaży w całym roku
Stowarzyszenie prognozowało wzrost gospodarczy na cały rok 2025: według prognozy z grudnia krajowy handel ma wzrosnąć o 2,3 procent do ok. 23,4 mld euro.
Stowarzyszenie przypisuje fakt, iż tempo wzrostu nie jest już tak wysokie jak w latach ubiegłych, na przykład rosnącym kosztom energii i surowców, a także rosnącej biurokracji. „Nadmierna biurokracja paraliżuje innowacyjność i osłabia Niemcy jako lokalizację biznesową” – mówi Keiser.
Według najnowszych danych, frankfurcki związek IKW reprezentuje ponad 470 firm, zatrudniających łącznie około 178 000 pracowników w produkcji i sprzedaży. Według stowarzyszenia, firmy członkowskie odpowiadają za około 95% rynku niemieckiego.