Airbus zlecił natychmiastową wymianę systemu w tysiącach samolotów rodziny A320. Decyzja europejskiego producenta samolotów może dotknąć choćby 6000 maszyn na całym świecie. Powodem jest wykryty problem, w którym promieniowanie słoneczne negatywnie wpływa na najważniejsze dane systemu sterowania lotem.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dyrektywę nakazującą wykonanie aktualizacji przed następnym lotem dotkniętych samolotów. Według źródeł branżowych cytowanych przez agencję Reuters, operacja może spowodować poważne zakłócenia dla przewoźników i podróżnych.
Incydent, który ujawnił problem
Do wykrycia usterki doprowadziło zdarzenie z 30 października. Samolot JetBlue wykonujący lot z Cancun w Meksyku do Newark w New Jersey niespodziewanie stracił wysokość w sposób niekontrolowany. Piloci zgłosili problemy z systemem sterowania lotem i gwałtowny spadek wysokości.
Maszyna musiała awaryjnie lądować w Tampie na Florydzie. W wyniku incydentu kilka osób trafiło do szpitala z powodu turbulencji.
Techniczne źródło usterki
Airbus wyjaśnił w raporcie agencji AFP, iż «niedawny incydent z udziałem samolotu z rodziny A320 ujawnił negatywne oddziaływanie promieniowania słonecznego na dane, które mają najważniejsze znaczenie dla układu sterowania lotem».
Problem dotyczy systemu ELAC (Elevator and Aileron Computer), odpowiedzialnego za kontrolę sterów wysokości i lotek. Uszkodzone dane wpływają bezpośrednio na funkcjonowanie krytycznych systemów sterowania samolotem.
Skala operacji i konsekwencje
Airbus przyznał, iż akcja może doprowadzić do «zakłóceń w funkcjonowaniu przewoźników». Z około 11 300 samolotów rodziny A320 operujących na całym świecie, problem dotyczy potencjalnie do 6000 maszyn – około połowy floty podstawowego modelu A320.
Dla około dwóch trzecich dotkniętych samolotów przewidywane jest «stosunkowo krótkie uziemienie». Wymiana systemu na poprzednią wersję zajmie krótki czas. Jednak według źródeł branżowych cytowanych przez Reutersa setki maszyn będą wymagały dłuższej akcji serwisowej, obejmującej również wymianę sprzętu. Ta operacja może trwać kilka tygodni.
Timing tuż przed szczytem sezonu
Akcja serwisowa rozpoczyna się w newralgicznym momencie – tuż przed intensywnym sezonem podróży związanym ze Świętem Dziękczynienia w USA i zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia. To właśnie wtedy linie lotnicze odnotowują największy ruch pasażerski.
Polskie linie LOT potwierdziły, iż nie posiadają dotkniętych problemem samolotów w swojej flocie.
Uwaga: Ten artykuł został stworzony przy użyciu Sztucznej Inteligencji (AI).





