Skarbówka pokazała "paragon grozy". Gdy go zobaczysz, donieś na sprzedawcę

natemat.pl 5 godzin temu
Rozpoczyna się sezon wakacyjny, a wraz z nim okres wystawiania prawdziwych "paragonów grozy", czyli takich całkowicie fałszywych. Kiedy zobaczysz coś takiego, warto donieść skarbówce na jego wystawcę, bo oznacza to, iż pieniądze wziął, ale podatku nie zapłacił. Jak rozpoznać taki paragon? Wyjaśniamy.


Jak co roku w wakacje, skarbówka nagłaśnia akcję "Weź paragon". Urzędnikom chodzi o to, by chociaż sprawdzić, czy dostaliśmy prawidłowy dokument. W okresie wakacyjnym wielu przedsiębiorców idzie na skróty i okrada nie tylko kupujących, ale i państwo.

Akcja "Weź paragon"


Wiecie, czym jest paragon? To dowód nie tylko zakupu, ale i gwarancja tego, iż cała transakcja została przeprowadzona zgodnie z prawem i odprowadzono od niej podatek.

Tymczasem szczególnie w wakacje, w miejscach tłumnie odwiedzanych przez turystów, popularne jest niewydawanie paragonów lub wydawanie świstków paragon jedynie udających.

Tak naprawdę jest to oszukiwanie zarówno kupującego, jak i państwa. Kupujący płaci przecież cenę zawierającą teoretycznie wszelkie wymagane podatki. Gdyby nie one, cena byłaby niższa. Państwo z kolei tych podatków nie dostaje, choć powinno. Strata jest więc po obu stronach. Co więcej: sprzedawca nierejestrujący sprzedaży zarabia niejako na lewo, więc nie zapłaci od tego nie tylko VAT-u, ale i podatku dochodowego.

Skarbówka jak co roku przypomina, iż paragon fiskalny musi być zawsze wydany po przeprowadzeniu transakcji. jeżeli go nie dostaniemy, albo dostaniemy coś, co paragon jedynie przypomina, powinniśmy powiadomić o tym skarbówkę.

Jest jeszcze jedna strona medalu. Pamiętajmy o tym, iż paragon może również służyć do ewentualnego zwrotu towaru. Niektóre sieci handlowe zmagają się z nieuczciwymi pracownikami, którzy na podstawie pozostawionych przez klientów paragonów dokonują fikcyjnych zwrotów towaru i po prostu kradną pieniądze.

Jak powinien wyglądać paragon fiskalny?


Pamiętajmy, iż dowodem sprzedaży nie jest tzw. paragon kelnerski (czyli w zasadzie podsumowanie zamówienia) czy wydruk z terminala płatniczego (to drugie to dowód na rozliczenie bezgotówkowe).

Są cztery możliwości na powiadomienie skarbówki o nieuczciwym sprzedawcy:


w urzędzie skarbowym,

dzwoniąc na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000,

pisząc na e-mail [email protected],

za pośrednictwem aplikacji e-Paragony.



Za niewystawienie paragonu można dostać 1000 zł kary. Powinny się na nim znaleźć następujące informacje:

napis "PARAGON FISKALNY",

NIP wystawcy, nazwę i adres punktu sprzedaży,

centralnie umieszczone logo i numer unikatowy kasy.


Przepisy dopuszczają oprócz paragonu papierowego, również możliwość wydania paragonu w postaci elektronicznej, tzw. e-paragonu.

Idź do oryginalnego materiału