Fujitsu poinformowało pracowników o środkach mających na celu zmniejszenie kosztów, które wprowadziło w związku z wyzwaniami wynikającymi z szeroko nagłośnionego zaangażowania w Skandal na poczcie Horizon.
Przed okresem świątecznym do brytyjskich pracowników wysłano notatkę zawierającą instrukcje dotyczące agresywnych cięć wydatków na podróże, rekrutację, organizacje społeczne i zewnętrzne.
Wpływ skandalu Horizon na Fujitsu był znaczący. W styczniu 2024 r., po dramatyzacji skandalu przez ITV, dostawca zgodził się z rządem zaprzestać składania ofert nowych zamówień w sektorze publicznym do czasu zakończenia publicznego dochodzenia w sprawie skandalu.
W swoim najnowszym sprawozdaniu finansowym za okres 12 miesięcy do marca 2024 r. firma odnotowała stratę w wysokości nieco ponad 170 mln funtów w porównaniu ze stratą w wysokości 99 mln funtów w poprzednich 12 miesiącach.
Okres ten obejmuje okres do kilku miesięcy po zaprzestaniu przez Fujitsu składania ofert na prace w sektorze publicznym, więc sytuacja może się pogorszyć. Sprzedaż w ciągu roku przez cały czas spadała, a Fujitsu być może będzie musiało partycypować w kosztach odszkodowań dla ofiar skandalu, za który była częściowo odpowiedzialna.
W w swoim oświadczeniu złożonym Companies Housew sekcji Ryzyka Fujitsu stwierdziło: „Zakres ryzyka reputacyjnego i finansowego nie będzie znany do czasu zakończenia dochodzenia i opublikowania wyników. Na podstawie tych ustaleń firma spodziewa się podjąć odpowiednie i proporcjonalne środki w celu nawiązania kontaktu z rządem Wielkiej Brytanii w sprawie wkładu na rzecz programów odszkodowań rządu Wielkiej Brytanii.
„Utrata przyszłej nowej działalności z powodu szkody dla reputacji wynikającej z dochodzenia w sprawie programu Horizon pozostaje kluczowym ryzykiem dla planów biznesowych firmy”.
Firma przygotowuje się na najgorsze. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia zespół kierowniczy firmy w Wielkiej Brytanii wysłał pracownikom notatkę zawierającą szczegółowe informacje na temat środków mających na celu obniżenie kosztów.
Firma, która podała, iż jej brytyjski oddział wydaje około 10 milionów funtów rocznie na podróże pracowników, powiedziała pracownikom w Wielkiej Brytanii, iż należy unikać wszelkich podróży krajowych na wewnętrzne spotkania i wydarzenia, a do spotkań należy używać aplikacji Microsoft Teams, chyba iż „miałoby to znaczący negatywny wpływ wpływ na spotkanie”. Powiedziano pracownikom, iż nie należy podejmować podróży międzynarodowych, chyba iż są one „bezpośrednio związane z działalnością klienta”.
Firma przedstawiła również, iż preferuje obsadzanie stanowisk wewnętrznie przed rekrutacją zewnętrzną. „Będziemy przez cały czas trzymać się naszej zasady, zgodnie z którą staramy się pełnić zatwierdzone role u obecnych kolegów z Fujitsu” – powiedział pracownikom. „Będziemy rekrutować zewnętrznie, aby spełnić wymagania klientów, ale dopiero po rozważeniu wewnętrznych ruchów, w tym awansów”.
Stwierdzono, iż wszyscy obecni wykonawcy są poddawani przeglądowi, w tym aktualne otwarte wymagania: „W miarę możliwości będziemy starali się zastąpić wykonawców obecnymi kolegami z Fujitsu”.
Firma rygorystycznie kontroluje również wydatki na spółki spoza Fujitsu, po uzyskaniu wstępnej zgody brytyjskiego zespołu kierowniczego na wydatki powyżej określonej kwoty.
Fujitsu zwiększa także budżet w przypadku wydarzeń towarzyskich dla pracowników, prosząc osoby, które jeszcze nie zaplanowały spotkań towarzyskich lub ich nie zorganizowały, aby rozważyły przełożenie ich do nowego roku finansowego przypadającego po 31 marca.