Siostrzeństwo to wyjątkowa relacja między kobietami, które są dla siebie wzajemnym wsparciem. To także siła, zrozumienie, inspirowanie się i motywowanie. Czym jeszcze jest siostrzeństwo? I dlaczego tak ważne jest, aby jego definicja pojawiła się w słownikach języka polskiego? Sprawdź to w naszym artykule, w którym przybliżamy kampanię „Dajemy słowo: siostrzeństwo”. Zachęcamy do lektury i włączenia się w tę istotną akcję!
Siostrzeństwo – jedno słowo, a znaczy tak wiele!
Słowo siostrzeństwo ma głębokie znaczenie – to właśnie dlatego marka Ansear.LAB zapoczątkowała działania mające na celu wpisanie go do słowników języka polskiego, a do akcji przyłączyły się media oraz twórcy.
Siostrzeństwo to wyjątkowa wartość, w którą wpisują się:
- siła, jaką kobiety czerpią z faktu współistnienia w grupie kobiet
- wzajemne wspieranie się
- zrozumienie
- zaufanie
- siostrzana więź (niekoniecznie między spokrewnionymi ze sobą kobietami!)
- inspirowanie się
- kobieca przyjaźń
- dzielenie się doświadczeniem
- motywowanie się do działania
- możliwość osiągnięcia więcej dzięki współdziałaniu kobiet
- wzmacnianie widoczności kobiet w dziedzinach życia, w których, ze względu na uwarunkowania historyczne i panujący kiedyś patriarchat, były one na dalszym planie
- inspirowanie się nawzajem, aby czerpać z życia to, co najlepsze, spełniać marzenia, zawalczyć o lepszą pracę i robić to, co się kocha.
Twarzami kolekcji Sisterhood Treasure są dwie niezwykłe siostry: uznana modelka Monika „Jac” Jagaciak i utalentowana lekkoatletka Anna Jagaciak. Ich bliska, szczera relacja stanowi doskonałą ilustrację tego, co marka chciałaby powiedzieć o siostrzeństwie.
Przykłady te pokazują głębię, jaka kryje się w słowie siotrzeństwo. Ważne jest, aby tę głębię wydobyć, aby kobiety były widzialne, słyszalne i zauważalne w każdej dziedzinie życia społecznego!
Równocześnie widoczna jest tu potrzeba wprowadzenia słowa siostrzeństwo do słowników języka polskiego. Wyraża ono wiele i nie da się go zastąpić innym wyrazem. Trzeba nazwać i rozpropagować tę wartość, aby kobiety mogły jeszcze pełniej poczuć siłę siostrzeństwa!
Grafika: Answear.LAB.
Kampania: „Dajemy słowo: siostrzeństwo” – wsparcie językoznawców i kulturoznawców
Brak odnotowania słowa siostrzeństwo w słownikach języka polskiego jest zaskakujące. Fakt ten dziwi, tym bardziej iż angielski odpowiednik siostrzeństwa – sisterhood znalazł swoje miejsce w Cambridge Dictionary i Oxford English Dictionary.
Istnieje potrzeba, aby to słowo wybrzmiało także w języku polskim i było znane, podobnie jak określenia innych ważnych wartości. Jest to celem kampanii „Dajemy słowo: siostrzeństwo”, którą wspierają m.in. językoznawcy i kulturoznawcy.
Co łączy siostrzeństwo z dobrym stylem?
Moda i wartości ważne dla kobiet już nie pierwszy raz łączą się dzięki marce Answear.LAB. Marka ta dedykowała akcji drugą już kolekcję o nazwie Sisterhood Treasure, w której dominuje power dressing.
Inicjatywa ta pokazuje, iż marka Answear.LAB już po raz kolejny angażuje się w projekty dotyczące wartości ważnych dla każdej kobiety, a na ideę odpowiada działaniem aż do osiągnięcia celu.
Kolekcja Sisterhood Treasure łączy modne trendy z inspirującym przekazem siostrzeństwa. Elegancja i romantyzm spotyka się tu z mocą i pewnością siebie. Power dressing w postaci trenczy i garniturów łączy się z kolorem nude, czernią, bielą, czerwienią i szarością. Pokazuje to różnorodność kobiecych doświadczeń.
Po raz pierwszy marka przygotowała też biżuterię handmade nawiązującą do kolekcji Sisterhood Treasure. Kamienie naturalne, takie jak czarny turmalin, czerwony granat i kryształ górski dobrze wpasowują się w tematykę kolekcji, obrazując siłę, odwagę i nadzieję, a także stabilizując energetycznie.
Więcej o Sisterhood Treasure można przeczytać na stronie https://answear.com.
Zdjęcie: Answear.LAB
Jak włączyć się do kampanii „Dajemy słowo: siostrzeństwo”?
Im więcej osób będzie mówić o siotrzeństwie, tym większy zasięg zyska to słowo! A powszechne używanie danego wyrazu zwiększa szansę na jego wpisanie do słowników. Marce Answear.LAB udało się uzyskać motywującą i dającą nadzieję wypowiedź Rady Języka Polskiego:
„Ponieważ jednak frekwencja tekstowa wyrazu siostrzeństwo stale rośnie, a także można obserwować początki jego upowszechnienia się poza wskazaną odmianą języka, realne jest, iż w niedalekiej przyszłości zostanie on przez leksykografów dostrzeżony i zarejestrowany w słownikach.”
Według analizy wykonanej przez firmę PSMM na zlecenie marki Answear.LAB wyraz ten pojawił się w zeszłym roku 6204 razy w publikacjach medialnych. Jest to imponujący wynik jak na słowo, którego nie ma w słowniku. Warto więc działać, aby tegoroczne użycie słowa siostrzeństwo wzrosło zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych.
Answear.LAB wierzy, iż cel jest osiągalny i namówiła do propagowania siostrzeństwa polskie media – m.in. Gazetę.pl, Onet, naTemat.pl oraz znanych twórców, którzy na potrzeby kampanii już napisali, bądź w kolejnych tygodniach napiszą, teksty traktujące o wartościach siostrzeństwa. Wśród nich są m.in.: Joanna Kuciel-Frydryszak (autorka bestsellera „Chłopki”), Sylwia Chutnik (znana kulturoznawczyni i pisarka), Karolina Sulej (autorka książki „Ciałaczki. Kobiety, które wcielają feminizm”), Elżbieta Cherezińska (pisarka, autorka książek. m.in. „Królowa”, „Harda”), Inga Iwasiów (prozaiczka, profesorka nauk humanistycznych), Krystyna Romanowska (dziennikarka, pisarka, współautorka bestsellerowego cyklu rozmów z prof. Zbigniewem Lwem-Starowiczem), Katarzyna Szumlewicz (filozofka i doktor pedagogiki, autorka książek o emancypacji i obrończyni praw kobiet) oraz wielu innych. Pierwsze felietony, eseje, wywiady czy opowiadania można już czytać w mediach i na blogu marki.
Chcąc wesprzeć kampanię, warto więc mówić o siostrzeństwie. Będąc dziennikarką, blogerką, twórcą internetowym można publikować treści przybliżające ideę siostrzeństwa. Najważniejsze jest jednak pielęgnowanie tej wartości w codziennym życiu.
Bądźmy dla siebie wzajemnie siostrami, wspierajmy się i motywujmy każdego dnia!
Zdjęcie: Answear.LAB
Artykuł partnera