Jeden z największych graczy na rynku fast fashion znalazł się na celowniku europejskich regulatorów. W tle głośna kara i poważne zarzuty dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd deklaracjami dotyczącymi wpływu na środowisko naturalne.
Włoski urząd ds. ochrony konsumentów i konkurencji nałożył grzywnę w wysokości 1 mln euro na internetowego giganta fast fashion – firmę Shein – po stwierdzeniu, iż posługiwała się ona wprowadzającymi w błąd deklaracjami dotyczącymi ochrony środowiska.
Karę za greenwashing nałożył włoski organ regulacyjny AGCM na firmę Infinite Styles Services Co. Ltd, odpowiedzialną za sprzedaż produktów Shein na rynku europejskim. Podobna interwencja miała miejsce już w ubiegłym miesiącu we Francji.
Promując i sprzedając produkty Shein we Włoszech, Infinite Styles Services wykorzystywała „wprowadzające w błąd i/lub mylące komunikaty oraz deklaracje ekologiczne”, poinformował AGCM w komunikacie prasowym.
AGCM zakwestionował kilka sekcji strony internetowej Shein, m.in. „SHEININTHEKNOW”, „evoluSHEIN” oraz „Social Responsibility”, gdzie – jak wskazano – firma przedstawiała deklaracje środowiskowe jako „niejasne, ogólnikowe i/lub przesadnie entuzjastyczne” lub „wprowadzające w błąd bądź niepełne”.
W treści decyzji podkreślono, iż treści, których dotyczą zarzuty, widniały na stronie Shein co najmniej od 2023 roku. W ubiegłym miesiącu właściciela platformy Shein ukarał też francuski urząd ochrony konsumentów – tym razem grzywną w wysokości aż 40 milionów euro. Kary dotyczyły szeregu naruszeń, w tym greenwashingu.
Shein deklaruje chęć naprawy problemów
Oba organy regulacyjne zwróciły uwagę na deklarację Shein o planach zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 25 proc. do 2030 roku. AGCM uznał tę zapowiedź za niezgodną z rzeczywistością, wskazując, iż emisje firmy faktycznie wzrosły w latach 2023 i 2024.
Zapytany o stanowisko wobec ustaleń AGCM rzecznik Shein przesłał redakcji EURACTIV oświadczenie, w którym zapewnił, iż firma „natychmiast podjęła działania mające na celu rozwiązanie zgłoszonych problemów, gdy tylko zostały one zauważone”.
W oświadczeniu dodano również, iż firma, „ulepszyła swoją stronę internetową, aby wszystkie deklaracje środowiskowe były jasne, możliwe do zweryfikowania i zgodne z obowiązującymi przepisami”.
W rozmowie z EURACTIV włoski urząd zaznaczył, iż „nieuczciwa praktyka handlowa Shein rozpoczęła się co najmniej w styczniu 2023 roku i przez cały czas trwa”.
Na pytanie o stosunkowo niską wysokość grzywny AGCM odpowiedział, iż zgodnie z „Kodeksem konsumenckim” maksymalna kara wynosi 10 milionów euro, dodając, iż „w każdym przypadku kara musi być proporcjonalna do obrotów ukaranej firmy”.
Zgodnie z decyzją AGCM, firma Infinite Styles Services zadeklarowała, iż w 2023 r. platforma e-commerce Shein wygenerowała we Włoszech przychody wynoszące zaledwie 3 miliony euro.
Niezależnie od tego Shein pozostaje w tej chwili przedmiotem dochodzeń prowadzonych przez kilka krajowych organów ochrony konsumentów w związku z domniemanymi naruszeniami unijnego prawa konsumenckiego.
Firma objęta jest również trwającym postępowaniem na mocy unijnego rozporządzenia o usługach cyfrowych (DSA). Do tej pory Shein dotąd nie została ukarana żadną grzywną na poziomie całej Unii Europejskiej