– Zależy nam na budowaniu świadomości w obszarze zróżnicowanych potrzeb i potencjału wynikających z płci. Uzmysłowienie sobie nierówności w tym obszarze pomaga nie tylko na niwelowaniu dysproporcji, ale też wykorzystaniu możliwości, jakie niesie za sobą różnorodny zespół pracowników i pracowniczek. Niestety dbanie o równowagę w miejscu pracy wciąż bywa bagatelizowane – zauważa Monika Dziekan, dyrektorka generalna Kulczyk Foundation.
Choć to kobiety są lepiej wykształcone (dyplom z administracji lub biznesu ma 68,2 % kobiet i 31,8% mężczyzn), to prezesek spółek giełdowych jest zaledwie 4,3%.[1] Dysproporcja jest zaskakująca. Wydaje się to nielogiczne, dlatego Kulczyk Foundation, Kongres Kobiet i Konfederacja Lewiatan w partnerstwie z Share the Care, Instytutem Badań Strukturalnych i Akademią Przywództwa Henryki Bochniarz już po raz trzeci organizują konkurs nagradzający organizacje, które dążą do równowagi bez względu na płeć. W inicjatywie w równym stopniu co wyróżnienie najlepszych, chodzi o budowanie i szerzenie świadomość w zakresie:
- polityki i mechanizmów równości,
- rozwoju i szkoleń,
- płac,
- równowagi praca-dom,
- zdrowia.
To pięć kluczowych obszarów w konkursie. Zostały zmapowane w taki sposób, by odzwierciedlały kwestie, które zwykle wymagają pracy bądź zwrócenia uwagi. W których najbardziej widoczne są nierówności ze względu na płeć.
– Badanie Obserwatorium DEI przeprowadzone przez Konfederację Lewiatan pokazało, iż największymi korzyściami z wdrażania działań na rzecz równości są: ograniczenie dyskryminacji, większe zaangażowanie zespołu, lepsze wykorzystanie talentów oraz poprawa atmosfery w miejscu pracy. To wyraźny sygnał, iż równowaga płci jest konkretną wartością dla biznesu. Dlatego angażujemy się w Konkurs Równowaga – by doceniać i wyróżniać firmy, które przekładają te wartości na codzienną praktykę – komentuje dr Henryka Bochniarz, prezydentka założycielka Konfederacji Lewiatan i członkini kapituły konkursu.
Konkurs Równowaga jest dla wszystkich i wszyscy mogą czerpać wiedzę od uczestników. Do poprzedniej edycji zgłosiło się ponad 100 organizacji – małych, dużych, jednostek samorządowych i NGO. Swoim doświadczeniem dzielą się w konkursie zarówno giganci, tacy jak IKEA czy Orange, jak i mniejsze, ale bardzo kompetentne organizacje jak Fundacja Ashoka. To właśnie pokazuje, iż nie trzeba mieć dużych budżetów i zespołu DEI, by budować bezpieczne i równe środowisko w pracy.
Jest to pierwsza tego typu inicjatywa, która oprócz twardych danych, takich jak luka płacowa czy polityki równościowej ocenia też rozwiązania w tematach uznawanych za tabu – zresztą nie tylko w świecie biznesu – czyli menstruacji i menopauzy.
– Konkurs Równowaga podkreśla zdrowie kobiet w kontekście wyrównywania szans w pracy. Środki menstruacyjne powinny być dostępne tak samo jak papier toaletowy. To kwestia fizjologii, a nie wyboru – podkreśla inicjatorka konkursu i założycielka Kulczyk Foundation, Dominika Kulczyk.
Obszar zdrowia, który opiekuje Kulczyk Foundation, zwraca uwagę na kwestie nierozerwalnie związane z ponad połową społeczeństwa. Z danych GUS wynika, iż co piąta osoba pracująca w Polsce to kobieta w wieku okołomenopauzalnym. Co gorsze, aż 42% z nich planowała zmniejszenie etatu lub rezygnację z pracy z powodu dolegliwości związanych z transformacją menopauzalną[2]. Zwalnianie się dobrze wykwalifikowanych pracownic to konkretna strata, która odbija się na PKB. Dlatego warto poznać rozwiązania, które mogą temu zapobiec, a fundamentem konkursu Równowaga jest właśnie edukacja, wypracowywanie rozwiązań i tworzenie hubu dobrych praktyk.
– Stowarzyszenie Kongres Kobiet wspiera równość w miejscu pracy, bo kobiety mają do niej prawo. I wciąż jej brak. Chodzi tu nie tylko o równość płac, ale też ścieżek kariery, równowagę praca-dom czy zdrowie. Angażujemy się, bo Konkurs „Równowaga” pozwala firmom na ocenę prorównościowej polityki, jej mechanizmów i narzędzi. I inspiruje do dalszych działań w oparciu o dobre praktyki innych firm. Z dyskusji na XVII Kongresie Kobiet w Katowicach (6-7 września) wnika też, iż kolejne edycje Konkursu zmieniają stereotypy i zwracają uwagę na korzyści jakie wiążą się z lepszym wykorzystaniem potencjału kobiet – podkreśla dr Ewa Rumińska-Zimny, wiceprezeska Stowarzyszenia Kongres Kobiet i członkini kapituły konkursu.
Tegoroczna odsłona inicjatywy nie tylko nagradza firmy, instytucje publiczne i organizacje pozarządowe, które wprowadzają rozwiązania wspierające równość płci, ale także podkreśla rolę jednostek – po raz pierwszy zostanie przyznany tytuł Ambasadorki lub Ambasadora Równowagi.
Założenia konkursu
Celem konkursu Równowaga jest wyłonienie firm, które są liderami na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn w pracy. Tytuł Prokobiecej Firmy Roku zostanie przyznany w kategoriach:
- firmy zatrudniające do 100 osób
- firmy zatrudniające powyżej 100 osób
- instytucje publiczne
- NGO
Oprócz kategorii głównych kapituła przyznaje też wyróżnienia dla organizacji mogących poszczycić się funkcjonującymi rozwiązaniami w każdym z ocenianych w konkursie obszarów. Wyróżnienia uzyskają zatem firmy i instytucje, które w ramach zgłoszenia do konkursu zaprezentują wyjątkowe działania w zakresie: polityki równości, rozwoju i edukacji, równowagi praca-dom, płacach czy zdrowiu pracowniczek i pracowników.
W tym roku dodatkowo zostanie przyznana nagroda indywidualna dla Ambasadorki lub Ambasadora Równowagi, czyli osoby, która swoją postawą i zaangażowaniem ma wpływ na budowanie równości w swojej firmie.
Wyjątkowa statuetka Równowagi
Co roku statuetkę, czyli rzeźbę inspirowaną logotypem konkursu, tworzy inna polska artystka. W tej edycji rzeźby stworzy Grażyna Marczyk. To młoda artystka interdyscyplinarna, która w swojej twórczości bada relacje między formą, emocją a ruchem, eksplorując napięcia między materią a wrażeniem oraz poszukując harmonii między różnymi zmysłami i środkami wyrazu. Jej prace są opowieściami o dążeniu do równowagi – między tym, co materialne i ulotne, między konstrukcją a gestem.
Szczegóły i zapisy: www.rownowaga.org.pl
Kontakt dla mediów:
Barbara Paczkowska-Lewandowska
530 008 269
[1] 30% Club Poland, 2025 (dane 2024)
[2] „Niewidzialne w pracy. Kobiety w okresie okołomenopauzalnym”, Kulczyk Foundation (2024)