Visionary Lab zaprosiło do współpracy projektantów mody oraz designerów, którzy mieli za zadanie tchnąć nowe życie w używane krzesła Vitra – wykorzystując do tego ponownie wykorzystany denim Levi’ s®. Efekty ich pracy zostały przedstawione podczas Dutch Design Week w przestronnym, „surowym” magazynie, dawnej pracowni stolarskiej. Projekt zachęcał przede wszystkim do tego, aby szerzej spojrzeć na metody upcyclingu.
Levi’s x Vitra – modowe spojrzenie na meble
W czasach, gdy hałdy odpadów tekstylnych wciąż się piętrzą, ważne jest, abyśmy skupili się na przyszłości i znaleźli kreatywne sposoby na przedłużenie życia naszych materiałów, dając im drugie życie. Icons Re/Outfitted, zainicjowana przez studio kreatywne The Visionary Lab, łączy prawdziwe ikony mody i mebli.
Projektanci zostali zaproszeni do przekształcenia używanych perełek od producenta wysokiej klasy mebli Vitra, w tym m.in. krzeseł takich postaci jak Charles & Ray Eames, Verner Panton czy George Nelson, w odważne i całkiem nowe wersje wykonane w 100% z używanego denimu od Levi’s, który obchodzi właśnie 150. rocznicę modelu swoich kultowych jeansów 501. W tym innowacyjnym przedsięwzięciu moda i projektowanie mebli łączą się, aby wyznaczyć nam ścieżkę w kierunku zrównoważonej przyszłości.
Opowiadanie historii poprzez design
Każda kreacja jest świadectwem zaangażowania w redukcję odpadów i odnajdywanie piękna w nieoczekiwanych miejscach. Icons Re/Outfitted to nie tylko artystyczna oda do innowacji, rzemiosła i dobrostanu naszej planety, ale także przykład nieograniczonego potencjału denimu wycofanego z eksploatacji zarówno dla branży modowej, jak i wnętrzarskiej. Każdy kultowy model krzesła stał się artystycznym obiektem projektowym w rękach innego kreatywnego umysłu. Nkwo Onwuka, Hannah Brabon, Kelly Konings, Tim Dekkers, Sophie Cagniart, Barbara Polderman, Sarmite Polakova i Norman Monsanto podjęli postawione im wyzwanie. Kolekcja krzeseł prezentuje wiele innowacyjnych technik (w tym cyfrowe tkanie 3D, biotekstylia i filc denimowy z recyklingu produkowany przez fabrykę społeczną i-did) w połączeniu z tradycyjnym rzemiosłem.
Krzesła były prezentowane podczas Dutch Design Week w Eindhoven od 21 do 29 października na wystawie „Icons Re/Outfitted”.
Design for the future
Denim to ponadczasowa ikona mody przekraczająca granice, doceniana na całym świecie przez ludzi w każdym wieku, każdej rasy i płci. Levi’s to pionier w dziedzinie innowacji denimu, zaangażowany w stymulowanie pozytywnych zmian.
Marka z dumą dołącza do Icons Re/Outfitted, aby zwrócić uwagę na ogromny potencjał drugiego życia dla denimu. Ten artystyczny projekt wyłania się z misji The Visionary Lab, polegającej na zmianie pojmowania odpadów poprzez tworzenie unikatów z rzeczy, które mogłyby zostać wrzucone. Vitra wspiera to kreatywne przedsięwzięcie, uznając je za estetyczną i innowacyjną deklarację na rzecz obiegu zamkniętego. Każdy nowy wniosek wynikający z tego projektu jest postrzegany jako szansa na dalszy rozwój, przesuwający granice twórczej eksploracji. Ostatecznie projekt ten ma na celu zmianę naszych relacji z tekstyliami i wzornictwem oraz służy jako świadectwo naszego zaangażowania w bardziej zrównoważoną przyszłość.
Meble, które można było oglądać na wystawie „Icons Re/Outfitted”
The Coconut Chair Re/Outfitted
Działając na styku mody i sztuki holenderski projektant mody Tim Dekkers stawia eksperymenty materiałowe na czele swojej pracy. Szczególnie pociągają go materiały, które rozwijają się naturalnie, takie jak paprocie, kora i kryształy.
Aby tchnąć nowe życie w używane krzesło Coconut Chair autorstwa George’a Nelsona z Vitry, Dekkers zastosował wzór cięcia bez odpadów, aby stworzyć ozdoby o organicznym kształcie. Ozdoby te, wykonane z filcu jeansowego Levi’s® pochodzącego z recyklingu od „fabryki społecznej” i-did, nadają krzesłu „zarośnięty” wygląd. W celu dodania odrobiny koloru, na filcu Dekkers użył naturalnego barwnika z kurkumy, ozdabiając go biodegradowalnymi kryształami, uprawianymi w procesie organicznym. Ten symboliczny gest przypomina nam, aby szanować i nie zakłócać skomplikowanego tańca natury.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Tim Dekkers
Krzesło: używane krzesło Coconut Chair, George Nelson, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
Produkcja filcu denimowego: i-did
The Panton Chair Re/Outfitted
Łotewska projektantka Sarmite Polakova łączy badania eksperymentalne z manipulacją istniejącymi metodami projektowania, aby zbadać, w jaki sposób odpady tekstylne mogą stać się nowymi materiałami wysokiej jakości.
Polakova otoczyła krzesło Panton innowacyjną i urzekającą (nie)tkaną biowłókniną, wykonaną ze zużytego denimu. Ten wytrzymały, a jednocześnie lekki materiał o wyglądzie przypominającym zamsz, został starannie ukształtowany nie tylko wokół krzesła jako sukienka, ale także przechodzi płynnie w dywan. W tym projekcie twórca umiejętnie łączy atmosferę tajemniczości i odkrycia poprzez grę kształtów, jednocześnie oddając hołd kultowemu krzesłu, łącząc nowoczesny, przyszłościowy materiał tekstylny z kultowym designem.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artystka: Sarmite Polakova
Krzesło: używane krzesło Panton Chair, Verner Panton, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
Przetworzony denim: i-did
The Belleville Chair Re/Outfitted
U podstaw urzekającej sztuki holenderskiej artystki tekstylnej Barbary Polderman leży głęboka wiara w moc tekstyliów o bogatej historii, od używanych ubrań po resztki dywanów i tkaniny obiciowe. Czerpiąc inspirację z rozpoznawalnej na całym świecie gry w „muzyczne krzesła” i nasyconej głębszą symboliką związaną z niedoborem, integracją i dynamiką społeczną, Polderman stworzyła tę niezwykłą jeansową rzeźbę, umieszczoną w ubranym w dżins krześle Belleville o lekko zaburzonej równowadze.
Rzeźba wykracza poza indywidualne tożsamości, rezonując zamiast tego ze zbiorowymi ludzkimi doświadczeniami i zachęcając widzów do refleksji nad rolą, jaką każdy z nas może odegrać w tworzeniu bardziej integracyjnego świata przy jednoczesnym poszanowaniu jego zasobów naturalnych.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artystka: Barbara Polderman
Krzesło: używane krzesło Belleville Chair, Bouroullec, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
The Amoebe Chair Re/Outfitted
Nigeryjska projektantka mody Nkwo Onwuka jest powszechnie znana ze swojego zaangażowania w etyczną i zrównoważoną modę. Dzięki współpracy i wsparciu lokalnej grupy kobiet, jej praca harmonizuje współczesny styl z odrodzeniem tradycyjnego afrykańskiego rzemiosła. Wizja Nkwo Onwuka dotycząca upcyklingu kultowego krzesła Amoebe przy użyciu jeansów Levi’s® pochodzących z rynku wtórnego w Lagos, nie tylko obejmuje zrównoważony design, ale także wynosi je do formy sztuki. Krzesło Amoebe zostało ozdobione dżinsowymi koralikami, misternymi frędzlami z włókien sizalu, akcentami z rafii i lustrzanymi detalami, a wszystko to na tle majestatycznego, wysokiego oparcia. Praca ta emanuje niezaprzeczalnym królewskim urokiem, przypominającym tron.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artystka: Nkwo Onwuka
Krzesło: używane krzesło Amoebe Chair, Verner Panton, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
The Plywood Group LCW Chair Re/ Outfitted
Urodzona we Francji projektantka mody i tekstyliów Sophie Cagniart używa wyrzuconego dżinsu jako płótna, aby wypełnić lukę między vintage a współczesnością, jednocześnie ożywiając tradycyjne japońskie rzemiosło tekstylne. Oddając hołd 150. rocznicy powstania dżinsów Levi’s 501, Cagniart ozdobiła używane krzesło Plywood Group LCW Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów zabytkowymi parami tej kultowej odzieży. Reaktywując techniki haftu, takie jak Sashiko, Boro i Sakiori, nie tylko poprawia estetykę tkanin, ale także nadaje im strukturę, adekwatność, elegancję i przyjemne wrażenia dotykowe.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artystka: Sophie Cagniart
Krzesło: używane krzesło Plywood Group LCW Chair, Charles & Ray Eames, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
The Wire Chair Re/Outfitted
Zafascynowana możliwościami ukrytymi w odrzuconych tkaninach dżinsowych, londyńska projektantka mody Hannah Brabon jest znana ze swojego kreatywnego podejścia do zdekonstruowanego dżinsu. Fascynacja światem przyrody posłużyła Brabon jako inspiracja do ożywienia dwóch kultowych krzeseł Wire Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów dzięki obszernych form. Korzystając z różnych technik, stworzyła wielowarstwowy efekt poprzez cięcie, strzępienie, manualne tkanie i farbowanie wyrzuconych tkanin dżinsowych. Każda pętla została skrupulatnie zszyta i wpleciona w siatkę krzesła, co nadało mu dynamiczny wygląd. Umieszczenie dwóch krzeseł obok siebie uwypukla znaczenie komunikacji i podkreśla, jak zjednoczenie się jako społeczność jest niezbędne do wprowadzenia pozytywnych zmian.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artystka: Hannah Brabon
Krzesło: używane krzesło Wire Chairs, Charles & Ray Eames, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s®
Eames Lounge Chair Re/Outfitted
Pochodząca ze Szwecji projektantka mody Kelly Konings specjalizuje się w technikach tkania 3D i tkania całych ubrań, a także we wzorach bezodpadowych. Aby ponownie obić to wyjątkowe krzesło Vitra, artystycznie skomponowane z kilku używanych kultowych krzeseł Eames Lounge, projektantka zaskakuje, tworząc iluzję dziur dzięki innowacyjnej techniki tkania 2D z efektem 3D, co daje efekt postarzenia. Wykorzystując zużytą przędzę pochodzącą od Levi’s®, była również pionierem innowacyjnej cyfrowej techniki tkania, która pozwala uzyskać organiczną strukturę gradientu od niebieskiego do prawie białego, bez potrzeby wybielania co stanowi świadectwo transformacyjnej mocy nowoczesnego tkania.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Kelly Konings
Krzesło: używane i zdekonstruowane krzesło Eames Lounge Chair, Vitra
Materiał: przędza wycofana ze sprzedaży od Levi’s®
The Eames Shell Chair DSW Re/ Outfitted
Holenderski architekt Norman Monsanto, znany ze swoich pomysłowych i harmonijnych projektów, umiejętnie przekształcił krzesło Eames Shell Chair DSW w urzekające rzeźbiarskie arcydzieło. Poprzez unikalny proces „wtapiania” kultowego krzesła w solidny pień drzewa oliwnego, zręcznie połączył nowoczesny design z tym, co można uznać za najstarszą na świecie formę siedzenia. Ta niezwykła fuzja nabiera organicznej esencji, ponieważ denimowy wygląd siedziska płynnie łączy się ze strukturą pnia, stopniowo zdobioną przez rosnące denimowe grzyby wykonane z innowacyjnej tkaniny, opracowanej przez artystę tekstylnego Kelly’ego Koningsa z przędzy wycofanej ze sprzedaży.
Koncepcja: The Visionary Lab
Artyści: Norman Monsanto, Kelly Konings
Krzesło: używane krzesło Shell Chair DSW by Charles & Ray Eames from Vitra
Materiał: Denim i przędza wycofana ze sprzedaży od Levi’s®