Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach przy Teatralnej 16

plndesign.pl 10 miesięcy temu

Projektowanie przestrzeni użyteczności publicznej, takich jak różnego rodzaju instytucje, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Nie wystarczy dostosować aranżacji do gustu i stylu jednej lub kilku osób. Udany projekt powinien łączyć funkcjonalność, dostępność i estetykę spójną z działalnością i misją instytucji. Często pojawiają się także dodatkowe wymagania. Doskonałym przykładem takiego wyzwania jest remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach przeprowadzony przez zespół specjalistów z różnych dziedzin.

Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach

Aby sprzyjać pełnemu odbiorowi, sala koncertowa musi łączyć akustykę z estetyką, dlatego w opracowaniu projektu uczestniczył wieloosobowy złożony z Biura Rozwoju Miasta Katowice (architekci: Krzysztof Cichocki, Aleksandra Piątek, Paweł Cichocki), Pracowni Akustycznej Kozłowski oraz specjalistów z branży konstrukcyjnej, elektrycznej i instalacyjnej. Podstawę do pracy stanowiły materiały archiwalne z 1964 i 1965 roku, obejmujące projekt wnętrz, akustyczny i techniczny. Budynek przy ul. Teatralnej 16 został wybudowany jako Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego. Nie jest jednak wpisany do rejestru zabytków, dlatego remont nie wymagał specjalnych zezwoleń.

PAK Pracownia Akustyczna Kozłowski

Projekt sali koncertowej – w roli głównej muzyka i człowiek

Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach rozpoczął się od dużej sali, czyli miejsca koncertów uczniów Szkoły Muzycznej – w tym orkiestr kameralnych, chórów i zespołów muzyki rozrywkowej. Głównym założeniem było stworzenie przestrzeni, w której najważniejsza jest muzyka oraz człowiek. Aby aranżacja nie odciągała uwagi, projektanci zaproponowali stonowane szarości i naturalne odcienie drewna. Jedynym żywszym akcentem są czerwone fotele. W projekcie udało się wykorzystać istniejącą widownię uzupełnioną o 11 foteli jurorskich z pulpitem – łącznie powstało 158 miejsc siedzących.

Sala koncertowa przed remontem
PAK Pracownia Akustyczna Kozłowski

Dla udanego projektu najważniejsze znaczenie miały kwestie akustyczne. Jednym z założeń było także odciążenie konstrukcji – stąd decyzja, aby użyć lekkich materiałów. Między belkami nośnymi sufitu znalazły się plafony akustyczne ze sklejki bukowej, a na ścianach ustroje z impregnowanej przeciwogniowo sklejki brzozowej, tworzące złudzenie fali. Podłoga estrady została wykonana w formie konstrukcji rezonansowej z modrzewia syberyjskiego, a posadzkę widowni pokrył lity parkiet dębowy. Aby zapewnić wysoką ochronę przeciwhałasową, zaprojektowano również przedsionki ciszy zarówno przy wejściach na widownię, jak i na estradę.

PAK Pracownia Akustyczna Kozłowski

Funkcjonalność na pierwszym miejscu – projekt studia muzycznego

Współpraca Państwowej Szkoły Muzycznej z zespołem projektantów obejmowała także remont studia nagrań. W projekcie wykorzystano sufit akustyczny na profilach stalowych, wykładzinę akustyczną i płyty kartonowo-gipsowe o zwiększonej izolacyjności. Zastosowano również dyfuzory Schroedera oraz system podwójnych skrzydeł drzwi akustycznych. Ciekawym rozwiązaniem jest szafa w korytarzu, która ze względu na specyficzny kształt stanowi dodatkową izolację. Studio zostało odpowiednio wyposażone – na stanowisku realizatora zamontowano ekspander mobilnej konsolety fonicznej, z której można także korzystać na sali kameralnej.

Dostępność przestrzeni użyteczności publicznej – projektowanie inkluzywne

Kolejny etap stanowiła przebudowa sali kameralnej im. Andrzeja Krzanowskiego, pełniącej funkcję dydaktyczną oraz koncertową. Z tego względu zaprojektowano przedsionki ciszy oraz podwieszany sufit akustyczny. Ponadto na ścianie sceny znalazły się ustroje w formie drewnianych kubików, a na ścianach bocznych – ustroje szklane. Dzięki temu możliwe było zachowanie rozpościerającego się okien widoku na panoramę Katowic z Kościołem Mariackim. Część szklanych elementów została podświetlona, a jeden z nich pokryła fototapeta nawiązująca do patrona sali.

Państwowa Szkoła Muzyczna w Katowicach przed remontem

Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach wiązał się także z dostępnością. Na obydwu salach koncertowych zostały zaprojektowane miejsca dla osób na wózku inwalidzkim oraz podnośniki. W kolejnych etapach planowana jest przebudowa klatki schodowej i montaż windy, która umożliwi dostęp do poziomu sali koncertowej i sal lekcyjnych na 3 i 4 piętrze. Dzięki tym zmianom szkoła będzie otwarta dla większej grupy osób. Współcześnie udany projekt to nie tylko estetyka, ale szeroko rozumiana troska o doświadczenie odbiorców.

Zespół autorski: Krzysztof Cichocki, Aleksandra Piątek, Paweł Cichocki

Idź do oryginalnego materiału