Projektowanie przestrzeni użyteczności publicznej, takich jak różnego rodzaju instytucje, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Nie wystarczy dostosować aranżacji do gustu i stylu jednej lub kilku osób. Udany projekt powinien łączyć funkcjonalność, dostępność i estetykę spójną z działalnością i misją instytucji. Często pojawiają się także dodatkowe wymagania. Doskonałym przykładem takiego wyzwania jest remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach przeprowadzony przez zespół specjalistów z różnych dziedzin.
Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach
Aby sprzyjać pełnemu odbiorowi, sala koncertowa musi łączyć akustykę z estetyką, dlatego w opracowaniu projektu uczestniczył wieloosobowy złożony z Biura Rozwoju Miasta Katowice (architekci: Krzysztof Cichocki, Aleksandra Piątek, Paweł Cichocki), Pracowni Akustycznej Kozłowski oraz specjalistów z branży konstrukcyjnej, elektrycznej i instalacyjnej. Podstawę do pracy stanowiły materiały archiwalne z 1964 i 1965 roku, obejmujące projekt wnętrz, akustyczny i techniczny. Budynek przy ul. Teatralnej 16 został wybudowany jako Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego. Nie jest jednak wpisany do rejestru zabytków, dlatego remont nie wymagał specjalnych zezwoleń.
Projekt sali koncertowej – w roli głównej muzyka i człowiek
Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach rozpoczął się od dużej sali, czyli miejsca koncertów uczniów Szkoły Muzycznej – w tym orkiestr kameralnych, chórów i zespołów muzyki rozrywkowej. Głównym założeniem było stworzenie przestrzeni, w której najważniejsza jest muzyka oraz człowiek. Aby aranżacja nie odciągała uwagi, projektanci zaproponowali stonowane szarości i naturalne odcienie drewna. Jedynym żywszym akcentem są czerwone fotele. W projekcie udało się wykorzystać istniejącą widownię uzupełnioną o 11 foteli jurorskich z pulpitem – łącznie powstało 158 miejsc siedzących.
Dla udanego projektu najważniejsze znaczenie miały kwestie akustyczne. Jednym z założeń było także odciążenie konstrukcji – stąd decyzja, aby użyć lekkich materiałów. Między belkami nośnymi sufitu znalazły się plafony akustyczne ze sklejki bukowej, a na ścianach ustroje z impregnowanej przeciwogniowo sklejki brzozowej, tworzące złudzenie fali. Podłoga estrady została wykonana w formie konstrukcji rezonansowej z modrzewia syberyjskiego, a posadzkę widowni pokrył lity parkiet dębowy. Aby zapewnić wysoką ochronę przeciwhałasową, zaprojektowano również przedsionki ciszy zarówno przy wejściach na widownię, jak i na estradę.
Funkcjonalność na pierwszym miejscu – projekt studia muzycznego
Współpraca Państwowej Szkoły Muzycznej z zespołem projektantów obejmowała także remont studia nagrań. W projekcie wykorzystano sufit akustyczny na profilach stalowych, wykładzinę akustyczną i płyty kartonowo-gipsowe o zwiększonej izolacyjności. Zastosowano również dyfuzory Schroedera oraz system podwójnych skrzydeł drzwi akustycznych. Ciekawym rozwiązaniem jest szafa w korytarzu, która ze względu na specyficzny kształt stanowi dodatkową izolację. Studio zostało odpowiednio wyposażone – na stanowisku realizatora zamontowano ekspander mobilnej konsolety fonicznej, z której można także korzystać na sali kameralnej.
Dostępność przestrzeni użyteczności publicznej – projektowanie inkluzywne
Kolejny etap stanowiła przebudowa sali kameralnej im. Andrzeja Krzanowskiego, pełniącej funkcję dydaktyczną oraz koncertową. Z tego względu zaprojektowano przedsionki ciszy oraz podwieszany sufit akustyczny. Ponadto na ścianie sceny znalazły się ustroje w formie drewnianych kubików, a na ścianach bocznych – ustroje szklane. Dzięki temu możliwe było zachowanie rozpościerającego się okien widoku na panoramę Katowic z Kościołem Mariackim. Część szklanych elementów została podświetlona, a jeden z nich pokryła fototapeta nawiązująca do patrona sali.
Remont sal koncertowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Katowicach wiązał się także z dostępnością. Na obydwu salach koncertowych zostały zaprojektowane miejsca dla osób na wózku inwalidzkim oraz podnośniki. W kolejnych etapach planowana jest przebudowa klatki schodowej i montaż windy, która umożliwi dostęp do poziomu sali koncertowej i sal lekcyjnych na 3 i 4 piętrze. Dzięki tym zmianom szkoła będzie otwarta dla większej grupy osób. Współcześnie udany projekt to nie tylko estetyka, ale szeroko rozumiana troska o doświadczenie odbiorców.
Zespół autorski: Krzysztof Cichocki, Aleksandra Piątek, Paweł Cichocki