Rekordowy ruch turystyczny napędza sektor hotelowy. Rynek dojrzewa

300gospodarka.pl 1 godzina temu

Polski rynek hotelowy przeżywa bardzo dynamiczny moment. Z najnowszego raportu „Trends Radar” Cushman & Wakefield wynika, iż w pierwszej połowie 2025 roku z krajowej bazy noclegowej skorzystało 18,2 mln turystów, a liczba noclegów udzielonych gościom zagranicznym przebiła poziomy sprzed pandemii. Jednocześnie zmieniają się modele podróży, rośnie rola turystyki miejskiej, a nowe inwestycje w infrastrukturę wzmacniają potencjał całej branży.

Popyt odbudowuje się po pandemii


Raport wskazuje, iż 2025 rok przyniósł kontynuację odbudowy popytu, a hotele osiągają wyniki lepsze niż w rekordowym 2019 roku. W pierwszej połowie roku turyści wygenerowali 44,9 mln noclegów – o 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Gości zagranicznych przybywa szybciej: liczba ich noclegów sięgnęła 3,8 mln.


Średnie obłożenie hoteli do sierpnia wyniosło około 70 proc. najważniejsze wskaźniki finansowe – ADR i RevPAR – wzrosły o 5-7 proc. rok do roku.


– Polski rynek hotelowy przez cały czas odnotowuje bardzo dobre wyniki – poziomy RevPAR w głównych destynacjach w kraju wyraźnie przekraczają wartości z 2019 roku – mówi Nicolas Horky, Head of Hotel Transactions CEE & SEE w Cushman & Wakefield. Zwraca też uwagę, iż malejąca różnica między oczekiwaniami kupujących i sprzedających może pobudzić transakcyjność w kolejnych kwartałach. Perspektywy inwestycyjne wspierają też banki regionalne i lokalne.


Prognozy również są optymistyczne: noclegi krajowe mają rosnąć średniorocznie o 2,4 proc. do 2029 roku, a noclegi turystów zagranicznych – aż o 5,3 proc.

Warszawa motorem ożywienia turystycznego


Mocny popyt szczególnie widać w Warszawie, która jest najważniejszym miejskim celem podróży w kraju. Na Mazowszu działa ponad 240 hoteli, a aż 40 proc. z nich zlokalizowanych jest w stolicy. Co kluczowe, tutaj skupiona jest niemal cała oferta pięciogwiazdkowa – 15 z 16 obiektów premium znajduje się właśnie w Warszawie.


W 2024 roku miasto odwiedziło ponad 12,2 mln osób, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Z warszawskiej bazy noclegowej skorzystało ponad 5 mln turystów, generując ponad 8 mln noclegów. Najwięcej przyjezdnych pochodziło z Ukrainy, USA, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Ponad połowa wizyt to krótkie wyjazdy wypoczynkowe, ale aż 31 proc. stanowiły podróże służbowe.


Rosnący ruch turystyczny przekłada się bezpośrednio na branżę handlową. Turyści zagraniczni odpowiadają już za 22–25 proc. obrotów detalicznych w centrum miasta.


– Warszawa nie tylko nadrabia straty z okresu pandemii – ona buduje nową jakość miejskiego doświadczenia. Inwestycje w przestrzenie publiczne, nowe projekty placemakingowe i rosnące znaczenie turystyki zakupowej to silne atuty, które będą wspierać sektor hotelowy także w kolejnych latach – mówi Michał Masztakowski, Head of Retail Agency w Cushman&Wakefield.

Coolcation: Bałtyk korzysta z fal upałów na południu Europy


Lato 2025 roku przyniosło zaskakujący, choć rosnący trend: coraz więcej turystów wybiera chłodniejsze kierunki zamiast upalnego południa Europy. Wybrzeże Bałtyku – od Trójmiasta po mniejsze miejscowości – zanotowało 30-procentowy wzrost liczby odwiedzających, a obłożenie hoteli wróciło do poziomów sprzed pandemii.


– Zjawisko to potwierdza rosnące znaczenie lokalnych miejsc wakacyjnych i zwiększone zainteresowanie nie tylko ze strony gości zagranicznych, ale też i krajowych, zwłaszcza rodzin i podróżujących z dziećmi – zauważa Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research w Cushman&Wakefield.

CPK może zmienić mapę hotelową kraju


Ożywienie widać także na rynku inwestycyjnym. W pierwszej połowie 2025 roku wolumen transakcyjny osiągnął ok. 80 mln euro, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Zwiększona aktywność inwestorów wskazuje na odbudowę zaufania do sektora i oczekiwanie na dalszą kompresję stóp kapitalizacji.


Silnym impulsem dla przyszłych inwestycji może okazać się Centralny Port Komunikacyjny. Według prognoz nowy hub ma obsługiwać choćby 40 mln pasażerów rocznie do 2035 roku.


– Realizacja CPK będzie miała długofalowy wpływ na rynek hotelowy – nie tylko w Warszawie, ale również w pasie centralnym kraju. To impuls do rozwoju nowych projektów hotelowych w lokalizacjach wcześniej nieoczywistych, zwiększenia inwestycji w segment business&transit oraz rozbudowy zaplecza konferencyjnego – mówi Marcin Kocerba, Partner, Capital Markets w Cushman&Wakefield.

Hotele zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek


Wraz z rozwojem rynku rośnie znaczenie ESG. Zużycie energii i wody jest jednym z największych wyzwań operacyjnych dla hoteli. Obiekty certyfikowane w systemach BREEAM i LEED (oceniających przyjazność budynku względem środowiska naturalnego oraz poziom komfortu zapewnianego jego użytkownikom) rosną w liczbie. Tylko w 2024 roku liczba certyfikacji w Polsce zwiększyła się o 21 proc. Warszawa pozostaje liderem wśród stolic Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby certyfikowanych hoteli.


Zmienia się również charakter podróży. Coraz większą popularność zdobywa bleisure, czyli łączenie pracy z wypoczynkiem. Rośnie popyt na apartamenty serwisowane i obiekty typu long-stay. Miejskie hotele odchodzą od tradycyjnego modelu, projektując przestrzenie coworkingowe, strefy społeczne oraz koncepty mixed-use.


Przykłady z rynku pokazują skalę zmian: we Wrocławiu Marriott otworzył Element by Westin – aparthotel z 115 studiami, a w Warszawie powstaje nowy obiekt Staycity Group z 268 jednostkami, coworkingiem i zapleczem gastronomicznym. IHG szykuje wejście marki Candlewood Suites do Europy, w tym na rynek polski.


– Polski rynek hotelowy wchodzi w nowy etap rozwoju – oparty na jakości, elastyczności i zrównoważonym podejściu. Wzrost popytu zagranicznego, powrót turystyki miejskiej, rosnąca rola ESG oraz zmiana modeli właścicielskich sprawiają, iż sektor staje się coraz bardziej atrakcyjny zarówno dla inwestorów, jak i gości. W najbliższych latach to właśnie współpraca, odporność i innowacyjność będą decydować o sile konkurencyjnej polskich hoteli – mówi Ewa Derlatka-Chilewicz.




Polecamy również:



  • Zmiany klimatu kierują turystów do Polski. Kurorty zyskują na popularności i inwestycjach

  • Pierwsze elementy stalowe dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 gotowe

  • Polacy w pułapce odpoczynku. Realny urlop wciąż jest luksusem

Idź do oryginalnego materiału