Po chybotliwej kładce weszliśmy na
wysoki brzeg rzeki – Amazonki, która mniej więcej od tego miejsca
zaczynała zwać się Solimoes – i po raz drugi w życiu znalazłem
się w Brazylii. Przynajmniej nieoficjalnie, bo tu, w Tabatindze,
podobnie jak w peruwiańskiej Santa Rosie, urząd migracyjny był dość daleko od
portu.
Peke-peke z Peru do Brazylii
Co interesujące – nie było tu tak popularnych w Peru
mototaksówek. To znaczy: sama nazwa funkcjonowała, ale oznaczała
zwykły motor. Motocyklową taksówkę. Pomysł w mojej opinii taki
sobie, ale skoro w Brazylii się sprawdzał, znaczy, iż tu
wystarczał. Nie ukrywam, iż fanem motocykli nie jestem, choć w
Dzikich Krajach zdarza mi się z jednośladów korzystać (o czym
zresztą któregoś razu pisałem na blogu). Tym razem – po niezbyt przespanej nocy na łodzi i w tropikalnym upale – złapaliśmy
taryfę. Miejscowi, jak to Latynosi, charakteryzowali się ogromną
drogową brawurę, ale szczęśliwie dotarliśmy do punktu
migracyjnego. Krótka rozmowa po angielsku (w Brazylii całkiem
popularny jako język obcy, chyba bardziej od hiszpańskiego) i
oficjalnie wjechaliśmy do największego kraju w Ameryce Południowej. Wiza ważna na 3 miesiące,
czyli standardowy wpis w paszporcie. Stąd na szczęście
niedaleko było do drugiego portu – z którego odpływały lanchas
(duże statki pasażerskie kursujące po Amazonce) do Manaus. W
przeciwieństwie do tradycyjnych portów nad rzeką, tych błotnistych
i o pomostach ze spróchniałych desek ten miał niemal europejską
infrastrukturę – choć oczywiście nabrzeże było pływające. A
same statki w porównaniu z takimi rapido olbrzymie.
Lancha
Okazało się,
że rejs wcale nie jest tani (Brazylia jest generalnie dużo droższa
od sąsiedniego Peru) i trwa cztery dni. Większość miejscowych
spędza go na hamakach przywiązywanych do filarów czy innych
elementów konstrukcyjnych statku. - O nie – zaprotestowałem –
Jak to mają być cztery dni, bierzemy kajutę. Tak będzie wygodniej
i bezpieczniej. Kolega pomarudził, ponarzekał – ale
postawiłem na swoim. Mieliśmy płynąć kajutą – drożej. A
najbliższy statek miał być następnego dnia. Cóż, był to dobry
powód, by skoczyć do Kolumbii. Daleko nie było, w końcu znajdowaliśmy się na trójstyku granic. Przynajmniej
na mapie. W upale, i po zarwanej nocy, droga się dłużyła. Do tego
w okolicy tegoż portu nie było żadnych motocyklowych taksówek. W
końcu jednak naszym oczom ukazał się baner obwieszczający, że
wchodzimy na teren Kolumbii. Przez myśl przeszło nam choćby wjechać
tam legalnie, ze stemplem w paszporcie, ale biuro imigracyjne było
dopiero na miejscowym lotnisku – kawał drogi od centrum. gwałtownie też
znaleźliśmy polecany przez Pawła hotel. Leżał z 50 metrów od
granicy, był tańszy niż brazylijskie, nieco hipisowski (choć
akceptowalny) i miał basen, co w tropikalnym skwarze było
prawdziwym wybawieniem.
Kolumbijska Leticia
Chociaż jak żeśmy się już do niego
wgramolili akurat spadł rzęsisty deszcz. Padał może niezbyt
długo, ale za to intensywnie. Zaczynała się powoli z dawna wyczekiwana pora
deszczowa. - Lluvia buena – stwierdziłem, co znaczy prawdopodobnie "niezłyy
deszcz". - Chimba – poprawił mnie jeden z pracowników
hotelu – Tu w Kolumbii nie mówimy buena, tylko chimba. Lluvia
chimba. Niechaj i tak będzie. Swoją drogą Leticia niegdyś
należała do Peru, ale w wyniku jednej z licznych acz nieznanych nam
południowoamerykańskich wojen trafiła pod skrzydła Kolumbii
(poszło prawdopodobnie o kauczukodajną dżunglę, choć dostęp do
Amazonki też mógł mieć wpływ). - Może i dobrze –
stwierdził Paweł z Indiany, który nam o tym opowiadał – Bo
wystarczy porównać Leticię z Santa Rosą...
Santa Rosa
Faktycznie, z tych
trzech sąsiadujących miasteczek to Leticia wyglądała na normalne
miasto. Tabatinga była pełną sklepów strefą wolnocłową, a
Santa Rosa de Ybycui to w tym towarzystwie parchata wioska.
Tabatinga
Okazało
się, iż nasz hotelik miał także – oprócz sklepu z pamiątkami
i agencji turystycznej organizującej wypady do dżungli –
niewielką restaurację. Serwował średnie kolumbijskie piwo, jakąś
regionalną berbeluchę i jedzenie. - Co macie? - zapytaliśmy
kelnera. - No, na przykład piranię... - Już wiemy co
będziemy jedli – przerwał mu mój towarzysz podróży –
Pirania, dwa razy. Ryba okazała się nad podziw smaczna. Chociaż
zębata.
Kuchnia
I wbrew temu co się mówi pirania wcale nie jest taka
krwiożercza. Owszem, jednym kłapnięciem odgryzie palec, nos czy co
tam się do wody akurat wsadzi, ale tak naprawdę zjada wszystko.
Jest takim trochę czyścicielem rzeki. I nie capi mułem jak
karp. Co zaś do kolumbijskiej kuchni – rankiem załapaliśmy
się na typowe miejscowe śniadanie. Arepa, czyli rachityczny blady
naleśnik z podsmażoną kiełbasą (prawie jak naszą), podany
oczywiście z kawą. Powiem tak: szału nie było, chociaż skoro
wliczone w cenę... Jak za darmo to i ocet słodki (a w Kolumbii nikt
nie przeprowadzał żadnych denominacji, i płaci się tysiącami;
grubymi tysiącami).
Arepa z kiełbasą
Po tak obfitym śniadaniu ruszyliśmy z
powrotem do Brazylii – nikt nie robił nam jakichkolwiek przeszkód
– na statek do Manaus. Zaczynało się już robić gorąco, poza
tym w porcie trzeba było być minimum dwie godziny przed
odpłynięciem. Na szczęście udało się złapać stopa –
zatrzymał się pojazd zwany w Peru toro, byczek, taki trójkołowiec
z kipą. W niewielkiej kabinie gnieździło się trzech
Brazylijczyków, ale my – ku uciesze miejscowych – wskoczyliśmy
na pakę. I ruszyliśmy w rytmie samby. Pierw do tego parchatego
portu vis-a-vis Santa Rosy, a jak chłopaki się zorientowali, że
płyniemy do Manaus, podrzucili nas i tam (nie chcąc za to żadnej
gratyfikacji). Na terminal portowy wjechaliśmy więc z piskiem opon
ku ogólnej radości. A potem ustawiliśmy się w długiej
kolejce, pełnej ludzi i bagaży. Załadunek trochę trwał, ale w
końcu wpuszczono i pasażerów. Większość rozłożyła się na
otwartym pokładzie i zaczęła instalować hamaki, my zaś udaliśmy
się do wskazanej kajuty.
Kajuta
Jeszcze tylko godzinka, i rozpoczęła
się 76-godzinna podróż do Manaus.